• 0

Correctie privegebruik auto en representatiekosten

Er is mij iets niet helemaal duidelijk, vandaar mijn 2 vragen op dit forum.

 

1.

ik weet dat aan het einde van het jaar er in de boekhouding van mijn BV een correctie op de btw voor het privegebruik van mijn auto gedaan moet worden (2,7% van de cataloguswaarde). Dit heb ik ook netjes gedaan en aangegeven bij mijn btw aangifte bij 1d privegebruik. Het is me echter niet duidelijk of ik dit bedrag vervolgens ten laste van de rekening courant directie moet boeken (dus moet ik dit daadwerkelijk prive nog betalen?). Ik zou dat zelf vreemd vinden, aangezien ik prive al mijn bijtelling heb.

 

2.

Eigenlijk in dezelfde lijn als de eerste vraag, maar in dit geval gaat het om de kosten van eten/drinken. Hiervan weet ik dat de btw niet teruggevorderd mag worden en dat niet het volledige bedrag ten laste van de fiscale winst gerekend mag worden (maar slechts 73,5%). Ook hiervan is mij niet duidelijk of het verschil van 27,5 % prive betaald dient te worden, dus ten laste van de rekening courant directie geboekt dient te worden.

 

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,

Alvast dank voor de reactie(s) ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.)

De BTW correctie is een onderdeel van de gewone bedrijfskosten. Dus het heeft niets met je rekening-courant te maken.

Normaal gesproken corrigeer je echter de voorbelasting (5b) als het om een BV gaat en niet bij ‘privégebruik’ (1d), want dat is bedoeld voor IB ondernemers.

 

2.)

Dat geef je gewoon in de VPB aangifte aan. Ook dat heeft dus niets met je r/c te maken.

Je moet natuurlijk wel in de gaten houden of bijvoorbeeld de kosten voor ‘representatie’ niet onder de loonheffingen vallen (dan komt het wellicht bij je loon terecht) als het over grotere dingen gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ok, dank je.

 

Maar hoe komt dat dan in de boekhouding terecht? Anders gevraagd, moet ik nog journaalposten maken naar aanleiding van de btw correctie en/of representatiekosten. Als ik het goed begrijp in ieder geval voor de representatiekosten niet.

 

De kosten waar ik het hier over heb betreffen eigenlijk alleen lunch en dinerkosten die ik maak in het kader van zakelijke afspraken met businesspartners.

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouder van vorig jaar (die ik eruit heb gezet) heeft de boeking gemaakt:

rek courant

a/ btw af te dragen.

 

als ik het goed begrijp wordt het dan

algemene kosten

a/ btw af te dragen

 

moet ik mijn aangifte nog aanpassen, aangezien ik het bij 1d heb ingevuld.

 

en wat de etentjes betreft, geen extra boekingen dus

(misschien wat dubbel op vragen, maar ik wil het goed snappen en ik raak in de war van wat mijn boekhouder in het vorige jaar heeft gedaan)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.