• 0

Zez en aov uitkering

Goedenavond allen,

Net als vele anderen ben ik bezig met mijn aangifte IB.

Als ondernemer ben ik dit jaar zwanger geweest, en heb ik een uitkering van het UWV en mijn AOV ontvangen.

Hierover heb ik wat vragen.

Daarnaast heb ik nog een vraag over mijn lijfrente.

 

1. Ik las op de site van zzpnederland dat de uitkering voor een zwangere onbelast is voor de IB.

Van zowel het UWV als Generali heb ik een jaaropgave ontvangen. Over het loon is loonheffing ingehouden.

Geldt dit dan nog steeds?

In mijn geval is het dan niet gunstig, omdat ik weinig heb verdiend in 2013 en dus een gedeelte van deze loonheffing kan terugvragen.

 

2. Ik heb geen 1225 uur gewerkt voor mijn bedrijf. Wanneer ik de uren erbij tel dat ik zwanger was ( 8 uur per dag) haal ik het wel.

Mag ik er nu wel of geen gebruik van maken?

 

3. De accountant die mijn vorige aangiftes altijd deed heeft nooit mijn lijfrentepremie van Reaal opgegeven als aftrekpost.

Dit is een bedrag van 600 per jaar. Moet ik dit nu in 2013 wel doen of juist niet?

 

Met vriendelijke groet,

H. Groot

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ik las op de site van zzpnederland dat de uitkering voor een zwangere onbelast is voor de IB.

Van zowel het UWV als Generali heb ik een jaaropgave ontvangen. Over het loon is loonheffing ingehouden.

Geldt dit dan nog steeds?

 

De zwangerschapsuitkering op basis van een particuliere AOV is onbelast, in jouw geval vermoedelijk de uitkering van Generali. De uitkering van het UWV (ZEZ) is wel gewoon belast.

 

2. Ik heb geen 1225 uur gewerkt voor mijn bedrijf. Wanneer ik de uren erbij tel dat ik zwanger was ( 8 uur per dag) haal ik het wel. Mag ik er nu wel of geen gebruik van maken?

 

De uren die je tijdens de ZEZ-periode niet hebt gewerkt mag je meetellen voor het urencriterium. Echter, dit gaat wel over de gemiddelde uren die je normaal in het bedrijf stopt. Dus als je gemiddeld 32 uur in de week voor de eigen onderneming werkt mag je die 32 uur tellen voor het urencriterium gedurende de 16 weken verlof. Je mag dat niet doortrekken naar 40 uur als je normaal niet 40 uur in de week in je bedrijf stopt.

 

3. De accountant die mijn vorige aangiftes altijd deed heeft nooit mijn lijfrentepremie van Reaal opgegeven als aftrekpost.

Dit is een bedrag van 600 per jaar. Moet ik dit nu in 2013 wel doen of juist niet?

 

Waarom zou je het niet doen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo meneer

 

U geeft aan dat de uitkering van generali niet belast is.

Er is wel loonheffing ingehouden. In mijn geval is het aantrekkelijker om deze uitkering wel op te geven omdat ik dan meer loonheffing terug krijg. Mag dit?

 

Wat betreft de lijfrente, is het niet vreemd dat dit het ene jaar niet wordt opgegeven en het andere jaar weer wel.

Wat zijn de consequenties?

 

 

Link naar reactie
  • 0

U geeft aan dat de uitkering van generali niet belast is.

 

Nee, ik geef aan dat de uitkering van Generali vermoedelijk onbelast inkomen is.

 

Er is wel loonheffing ingehouden. In mijn geval is het aantrekkelijker om deze uitkering wel op te geven omdat ik dan meer loonheffing terug krijg. Mag dit?

 

Ik zou in de aangifte opnemen dat, indien de uitkering van Generali inderdaad onbelast inkomen is, het inkomen € 0,00 is en de ingehouden loonheffing € x is (conform aangifte Generali). In dit geval is iedere euro loonheffing die ingehouden is teveel en zal deze in de aangifte allemaal teruggegeven worden.

 

Wat betreft de lijfrente, is het niet vreemd dat dit het ene jaar niet wordt opgegeven en het andere jaar weer wel. Wat zijn de consequenties?

 

Beoordeling vind per jaar plaats. De vrienden van de fiscus kijken echt niet of je in voorgaande jaren iets niet hebt opgegeven waar je wel recht op had. Die beoordelen of je in 2013 recht had op aftrek.

Een ander punt is dat als je inderdaad recht had op aftrek van de betaalde lijfrente en de boekhouder heeft dat nooit opgegeven dan kun je tot vijf jaar terug alsnog een correctieaangifte indienen. Levert toch een paar honderd euro per jaar op.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Thanks.

Hoe kom ik er achter of het belast inkomen of onbelast inkomen is?

 

Wat betreft de lijfrente.

Dit komt toch vrij wanneer ik met pensioen ga. Kan het dan niet dat er over het bedrag wat niet is opgegeven deze dan ook onbelast wordt uitgekeerd bij pensioen?

Link naar reactie
  • 0

Dat is eventueel mogelijk, google even op "Belastingdienst saldoverklaring" en je komt een heel eind.

Je zult bij de Belastingdienst een verklaring moeten opvragen dat je de lijfrenteprmies in die bewuste jaren niet hebt afgetrokken. Met die verklaring kun je dan in 2040 belastingheffing over de uitkering (deels) voorkomen.

 

Het is dus maar de vraag of het veel zin heeft om de aangifts van de afgelopen vjif jaar te corrigeren. Als je toch al geen belasting betaalde, heb je ook geen aftrekpost. je zou natuurlijk de adviseur die je vorige aangiftes deed, kunnen vragen wat de reden was dat hij deze premie niet aftrok.

 

Over je zwangerschapsuitkering: een uitkering uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering is WEL belast met inkomstenbelasting als het gaat om een "uitkering ter zake van ziekte, invaliditeit of een ongeval". Aangezien zwangerschap geen ziekte is (edoch wel besmettelijk :P) is er geen wettelijke basis om hier belsting over te heffen.

Concreet: particuliere AOV en zwangeschaps-uitkering = onbelast.

Zie ook een topic van juli vorig jaar

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.