• 0

Online 2e hands spullen verkopen - (vragen over KvK & BTW)

Hallo allemaal,

 

Ik heb het idee gekregen online 2e hands spullen te verkopen. Nu heb ik wat research gedaan online en kwam ik al snel bij de margeregeling uit. Daar is te zien dat er dus 21% over de winst-marge gerekend wordt.

 

Hier even wat informatie welke misschien nuttig kan zijn:

Op het moment ben ik 17 jaar oud (bijna 18) en ik studeer nog.

De omzet per maand wordt ongeveer: 1500,- (Gokje)

De winst voor belasting per maand wordt ongeveer: 300,- (Gokje)

 

Mijn vraag is;

Moet ik nou een bedrijf beginnen (eenmanszaak of BV) , daarna 21% over m'n winst marge gaan betalen en daarna nog eens de belasting over de winst van mijn bedrijf gaan betalen? Ik ben nog student dus 300,- per maand verdienen vindt ik een leuk bedrag, alleen als hier na de belasting niet veel van overblijft heb ik er weinig aan.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is;

Moet ik nou een bedrijf beginnen (eenmanszaak of BV) , daarna 21% over m'n winst marge gaan betalen en daarna nog eens de belasting over de winst van mijn bedrijf gaan betalen? Ik ben nog student dus 300,- per maand verdienen vindt ik een leuk bedrag, alleen als hier na de belasting niet veel van overblijft heb ik er weinig aan.

 

Ja, je zult over je marge 21% moeten afdragen. Dus bij een winstmarge van € 300,00 dien je € 52,00 aan BTW af te dragen (waar je overigens wel voorbelasting op mag aftrekken).

En ja, je zult over je winst aangifte moeten doen voor de inkomstenbelasting, de aanslag zal echter nihil zijn als dit de enige bron van inkomsten is en het niet meer wordt dan dit. Je moet alleen wel rekening houden met de aanslag zorgverzekeringswet, bij deze winst en zonder verdere kosten komt die op ca. € 161,00.

 

Al met al geen reden om het te laten, lijkt mij.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik werk op dit moment ook nog in een supermarkt, als ik dit wil doorzetten zou ik de supermarkt baan dus op moeten zeggen?

 

En hoeveel zal de inkomstenbelasting zijn als ik wel blijf werken?

 

"de aanslag zal echter nihil zijn als dit de enige bron van inkomsten is en het niet meer wordt dan dit."

Tot welk bedrag mag deze bron van inkomsten maximaal gaan?

Link naar reactie
  • 0

Tot welk bedrag mag deze bron van inkomsten maximaal gaan?

 

Zover als je wilt gaan. Alleen op een gegeven moment moet je belasting gaan betalen over je inkomen. Tja, dat moeten we allemaal...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch een reactie plaatsen, er zijn zoveel sites waar men 2 e hands spullen kunnen verkopen , de bekendste is natuurlijk Marktplaats , daar kun je verkopen zonder kvk en belastingdienst .

Maar wat jij bedoelt is een webwinkel met 2e hands goederen verkopen , als bedrijf .

 

Inschrijving KvK en BTW nummer enz. Ik las dat je omzet van E 1800 en meer wilt gaan genereren .

Ik ben zelfstandig als koerier , en mijn vrouw heeft een eigen webwinkel KvK en BTW nummer zakenrekening met IDEAL enz . Hier worden ook 2e hands artikelen verkocht , oude schoolkaarten , buikkastjes enz teveel om op te noemen .

 

We hebben flyers laten drukken , en willen deze zelf gaan verspreiden . We zijn nu 3 maanden bezig , website gemaakt , veel op Facebook en Twitter reclame aan het maken , mensen kijken wel , maar kopen wordt nog niet veel gedaan.

 

Het zal nog wel een tijdje duren voordat dit allemaal aan slaat , we zijn geen Bol . com of zo , daar zit veel geld achter om reclame de wereld in te sturen .

Gooi nooit meteen je baan weg , doe het er eerst naast via Marktplaats, dan kun je altijd als bedrijf verder gaan '

Groet,

 

Sietse Aardema

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er het eens met mijn vader over gehad en hij zegt dat ik bij het inschrijven bij de KvK ook een balans ed. moet opmaken. Klopt dit?

 

Als je je inschrijft bij de KvK geven zij de gegevens door aan de belastingdienst. Je krijgt dan ws een btw-nummer. Je moet alle gegevens (in- en verkoop) bijhouden die nodig zijn om btw aangifte te kunnen doen en aangifte voor de inkomstenbelasting. Het gaat altijd om een administratie die bij je bedrijf past, dus een klein, simpel bedrijfje heeft ook een simpele boekhouding.

 

Je zegt dat je tweedehands wil verkopen. Koop je dan in bij particulieren? In dat geval moet je er goed over nadenken hoe je de inkopen kan verantwoorden naar de belastingdienst. Je moet dus kunnen bewijzen (of op zijn minst heel erg aannemelijk maken) hoeveel je betaald hebt voor de goederen. Als het gaat om duurdere goederen, dan is het niet zo moeilijk de particuliere verkoper iets te laten ondertekenen (vanaf een bepaald bedrag ben je dit trouwens verplicht, je moet ook naam en adres van de verkoper noteren en bewaren).

 

Maar als je goedkope dingen op een rommelmarkt inkoopt (bijvoorbeeld boeken) dan is dat natuurlijk geen optie... Maar als je gebruik wilt maken van de margeregeling zul je toch een manier moeten hebben om alles bij te houden en aannemelijk te maken naar de belastingdienst.

 

Een bedrijf beginnen = aan een administratie beginnen.

 

Dit doe je of omdat je dat superleuk vindt om te doen en / of omdat je denkt er geld mee te kunnen verdienen dat in verhouding staat tot de energie die je er in stopt (nu of later). Als het puur om een beetje bijverdienste gaat naast de studie dan denk ik dat werken bij de supermarkt effectiever is.

Link naar reactie
  • 0
Je zegt dat je tweedehands wil verkopen. Koop je dan in bij particulieren? In dat geval moet je er goed over nadenken hoe je de inkopen kan verantwoorden naar de belastingdienst. Je moet dus kunnen bewijzen (of op zijn minst heel erg aannemelijk maken) hoeveel je betaald hebt voor de goederen. Als het gaat om duurdere goederen, dan is het niet zo moeilijk de particuliere verkoper iets te laten ondertekenen (vanaf een bepaald bedrag ben je dit trouwens verplicht, je moet ook naam en adres van de verkoper noteren en bewaren).

 

Ja ik ga in kopen bij particulieren, het zal gaan om bedragen van 100 to 600 euro. Toch heb ik liever niet dat ik ze echt iets moet laten tekenen. Weet je heel toevallig vanaf welk bedrag dit ongeveer is? (De inkoop gebeurd voornamelijk op marktplaats)

 

Dit doe je of omdat je dat superleuk vindt om te doen en / of omdat je denkt er geld mee te kunnen verdienen dat in verhouding staat tot de energie die je er in stopt (nu of later). Als het puur om een beetje bijverdienste gaat naast de studie dan denk ik dat werken bij de supermarkt effectiever is.

 

Ten eerste denk ik dat ik er wel redelijk wat geld uit kan halen in vergelijking tot de energie die ik er in moet stoppen als het eenmaal loopt. Ten tweede zie ik het als een leerzame eervaring, omdat ik een economische studie volg en later toch iets in deze richting wil doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op de site van de belastingdienst zoekt op margeregeling krijg je denk ik al je vragen beantwoord.

 

Denk daarnaast ook aan alle andere kosten die je verder kwijt bent bij verkoop via internet, en opslag als je een grote voorraad hebt (en daar horen misschien ook verzendmaterialen bij etc).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.