In 2013 ben ik begonnen met een kleine onderneming vanuit huis.
Ons huis in gesplitst in 3 delen:
- Kelder
- Woongedeelte
- Bovenverdieping
Van de kelder heb ik mijn werkruimte gemaakt.
Via de rekenhulp van de belastingdienst heb ik gebruik gemaakt van de administratieve splitsing.
Hier staat o.a. dat het huurrecht van de werkruimte nu tot mijn ondernemingsvermogen hoort.
De kosten van de huur trek ik voor 1/3 af.
De kosten van de stroom en warmte ook.
Omdat we huurtoeslag krijgen moet ik 1/3 van dit bedrag tot mijn winst berekenen.
Hierover heb ik wat vragen.
Onder welk vakje in winst- en verliesrekening moet ik dit aangeven.
kan dit onder de omzet, of is dit een baat?
Omdat we nu waarschijnlijk over 2013 meer huurtoeslag gaan ontvangen want het gezamenlijke verzamelinkomen is een stuk lager dan wat we hadden opgegeven moet dit ook worden doorberekend in mijn onderneming.
Het lastige is wat dit bedrag wordt.
Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding, moet ik hier een bepaalde voorziening voor aanmaken?
Of mag ik het in 2014 als extra omzet meenemen?
Hoe gaan onze vrienden van de belastingdienst om met mijn 2 vragen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Geert-tuin
Geert-tuin
Hallo mensen van het forum,
Graag wil ik wat aan jullie vragen.
In 2013 ben ik begonnen met een kleine onderneming vanuit huis.
Ons huis in gesplitst in 3 delen:
- Kelder
- Woongedeelte
- Bovenverdieping
Van de kelder heb ik mijn werkruimte gemaakt.
Via de rekenhulp van de belastingdienst heb ik gebruik gemaakt van de administratieve splitsing.
Hier staat o.a. dat het huurrecht van de werkruimte nu tot mijn ondernemingsvermogen hoort.
De kosten van de huur trek ik voor 1/3 af.
De kosten van de stroom en warmte ook.
Omdat we huurtoeslag krijgen moet ik 1/3 van dit bedrag tot mijn winst berekenen.
Hierover heb ik wat vragen.
Onder welk vakje in winst- en verliesrekening moet ik dit aangeven.
kan dit onder de omzet, of is dit een baat?
Omdat we nu waarschijnlijk over 2013 meer huurtoeslag gaan ontvangen want het gezamenlijke verzamelinkomen is een stuk lager dan wat we hadden opgegeven moet dit ook worden doorberekend in mijn onderneming.
Het lastige is wat dit bedrag wordt.
Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding, moet ik hier een bepaalde voorziening voor aanmaken?
Of mag ik het in 2014 als extra omzet meenemen?
Hoe gaan onze vrienden van de belastingdienst om met mijn 2 vragen?
Groeten Geert
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag