• 0

Werkruimte in de woning

Hallo mensen van het forum,

 

Graag wil ik wat aan jullie vragen.

In 2013 ben ik begonnen met een kleine onderneming vanuit huis.

 

Ons huis in gesplitst in 3 delen:

- Kelder

- Woongedeelte

- Bovenverdieping

 

Van de kelder heb ik mijn werkruimte gemaakt.

Via de rekenhulp van de belastingdienst heb ik gebruik gemaakt van de administratieve splitsing.

Hier staat o.a. dat het huurrecht van de werkruimte nu tot mijn ondernemingsvermogen hoort.

De kosten van de huur trek ik voor 1/3 af.

De kosten van de stroom en warmte ook.

 

Omdat we huurtoeslag krijgen moet ik 1/3 van dit bedrag tot mijn winst berekenen.

 

Hierover heb ik wat vragen.

 

Onder welk vakje in winst- en verliesrekening moet ik dit aangeven.

kan dit onder de omzet, of is dit een baat?

 

Omdat we nu waarschijnlijk over 2013 meer huurtoeslag gaan ontvangen want het gezamenlijke verzamelinkomen is een stuk lager dan wat we hadden opgegeven moet dit ook worden doorberekend in mijn onderneming.

Het lastige is wat dit bedrag wordt.

Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding, moet ik hier een bepaalde voorziening voor aanmaken?

Of mag ik het in 2014 als extra omzet meenemen?

 

Hoe gaan onze vrienden van de belastingdienst om met mijn 2 vragen?

 

Groeten Geert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat het veel voordeliger is als je de hele woning als zakelijk etiketteert (de eerste optie in de keuzehulp van de belastingdienst). Ik vermoed dat de kelderruimte meer dan 10% van het gehele woonoppervlakte beslaat dus dit zou dan een optie zijn.

 

Je mag dan de hele huur en alle kosten die met het gehuurde samenvallen (dus ook gas, water en licht) aftrekken van de winst. Wat je moet corrigeren is de huurtoeslag (volledig) en een bijtelling voor het privé-gebruik van de zakelijke woning. Dit resulteert bijna altijd in een leuke aftrekpost, veel leuker dan de deelhuur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Deze keuze zag ik ook.

Dan nog blijft de vraag voor welk bedrag ik de huurtoeslag moet inboeken en waar ik dit moet invullen.

Omdat het verzamelinkomen telkens anders wordt is dit lastig.

 

Nu heb ik het bedrag genomen wat er in 2013 is ontvangen.

Hier komt nog wel een bedrag bij. Het verzamelinkomen is lager dan wat is opgegeven.

 

Moet ik een bedrag over 2013 inboeken wat ik nog denk te ontvangen?

Of mag dit bedrag in 2014 geboekt worden.

 

Bedankt

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

In de bepaling van de winst wordt je geacht kosten en lasten zoveel mogelijk toe te rekenen aan het jaar waarin ze opkomen.

EN je wordt geacht het niet ingewikkelder te maken dan nodig.

 

Op basis van een lager verzamelinkomen verwacht je nog extra huurtoeslag te mogen ontvangen mb.t. 2013. Maak een onderbouwde schatting hiervan, stop de onderbouwing in je administratie en boek dit in in je administratie. Stel dat het om 500,- gaat:

huurlasten (kosten): 500,- credit

nog te ontvangen bedragen (bezit): 500,- debet.

 

Als je het huurrecht volledig zakelijk beschouwt, zoals Dennis je aanraadde, is ook de volledige huurtoeslag een opbrengst.

Ik vermoed dat jij niet alle huur betaalt, maar dat je partner hier ook aan meebetaalt. Alleen het door jou betaalde deel van de huur is mijns inziens aftrekbaar als bedrijfskosten. Stel dat dit de helft is, dan tel je ook de helft van de huurtoeslag mee in de winstbepaling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.