Ik ben ondernemer voor de inkomstenbelasting. Vorig jaar heb ik bij de aangifte over 2012 een foutje gemaakt. Een van mijn klanten heeft bij aanvang van een opdracht een voorschot betaald en daarvoor een factuur ontvangen. In de loop van het jaar is het werk afgerond en heeft hij een definitieve factuur ontvangen waar het reeds betaalde/gefactureerde voorschot op stond vermeld. Helemaal oke.

Nu blijk ik op de aangifte (IB en OB) van 2012 het voorschot twee keer in mijn omzet over 2012 te hebben meegenomen (een keer als voorschot en een keer bij de eindfactuur). Daar komt nog bij dat ik over 2012 ook gebruik heb gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR).

Alles speelt in de eerste helft van 2012 en nu kom ik er bij het opmaken van de aangifte 2013 achter dat het debiteurensaldo wel erg hoog is.

Ik heb wel al een artikel op het forum gevonden over teveel geclaimde KOR, maar mijn oplossing kan ik (nog) niet vinden...

Totale klus: 8750, voorschot 4202 (alles ex. 19% BTW)

Ik ga ervan uit dat het boeken van de voorschotfactuur juist is:

Debiteuren 5000

aan 19% BTW verkopen 798

aan Verkopen 4202

Wat heb ik geboekt voor de eindfactuur:

Debiteuren 10412

aan 19% BTW verkopen 1662

aan Verkopen 8750

Wat had ik moeten boeken:

Debiteuren 5412

aan 19% BTW verkopen 864

aan Verkopen 4548

Aangezien ik met of zonder foutieve boeking onder de KOR grens blijf, is de BTW m.i. geen punt.

Voor de rest wil ik nu een correctieboeking maken:

Eigen vermogen 5000

aan Debiteuren 5000

Hoe verwerk ik dit in het aangifte programma bij de aangifte van 2013? Zet ik dit onder buitengewonen lasten? Afboeken debiteuren (nominale waarde +5000)?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45428-foutje-in-winstaangifte-2012/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Heb je werkelijk een voorschot factuur verstuurd naar je klant? En daarna een Eindfactuur?

Als dat zo is, zou ik nog een creditfactuur sturen voor de compensatie van de voorschotfactuur.

Alleen de eindfactuur geeft dan (een aandeel in) je omzet en BTW in de aangifte(s)

En de KOR berekening heeft met alle verkoop BTW en alle inkoop BTW over 2012 te maken.

• 0

Dan heeft het ook geen zin om de voorschot factuur in te boeken. Je kunt deze boeking weglaten in de administratie en aangifte. Het open gevallen factuurnummer dit administratief verwijzen, dus de vergissing beschrijven naar de eindfactuur, dan kun je dit bij een (eventuele) controle uitleggen.

Je kunt een voorschot betaling boeken (betaaldatum) en deze op de eindfactuur (factuurdatum) in rekening brengen.

• 0

Omdat 2012 al afgesloten was ik een definitieve aanslag over 2012 al had ontvangen, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de boekhouding van 2012 op orde te brengen en de aangifte IB over 2012 opnieuw in te dienen (electronisch). Omdat dit binnen 6 weken na ontvangst van de definitieve aanslag is gebeurd, ziet de Belastingdienst dit als bezwaar tegen mijn eigen aangifte en zal daarop een beslissing nemen. Precies zoals ik wil. Voor de BTW heeft dit alles geen consequentie, anders dan dat in 2012 de Netto omzet voor de BTW te hoog was. Omdat dit toch al onder de Kleine Ondernemersregeling viel (zowel voor als na correctie), hoef ik hier geen aandacht meer aan te besteden.

@Brood bedankt voor het meedenken!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar