• 0

Winst uit onderneming opgeven inkomstenbelasting+ heel veel vragen

Ik heb sinds een jaar een eigen webshop en altijd netjes omzetbelasting ingevuld etc.

Nu las ik overal over inkomensbelasting, (ik heb hierover geen brief ontvangen geloof ik) hier ben ik mee bekend als particulier maar je dient als ondernemer ook winst uit onderneming op te geven kwam ik achter.

Het is voor mij redelijk ingewikkeld, ik heb namelijk in 2013 een bedrijfje gestart, meerdere bijbaantjes gehad, stage gelopen, gestudeerd een half jaar wel en een half jaar geen recht meer op stufi. Heb ook nog wat gedaan met aandelen. Alles bij elkaar is het voor mij wat onoverzichtelijk (zal ook uit dit bericht blijken) en ik ben ook niet zo bekend met alle termen. Een account is voor mij nogal prijzig dus ik hoop hier wat antwoorden te kunnen krijgen. ???

 

- Wat is de reden dat je als bedrijf wel of geen brief krijgt om dit in te vullen, wat is de selectiecriteria hiervoor?

- Is er een 'grens/bedrag' aan winst van je bedrijf die je moet hebben om verplicht winstbelasting te betalen? mag dit dan eventueel bij de 'overige inkomsten' als particulier worden ingevuld?

- Als ondernemer van een eenmanszaak heb ik geen zakelijke rekening maar alles via mijn particuliere rekening lopen, speelt dit nog een rol?

- Indien van toepassing: Waar kan ik eventuele winstbelasting opgeven? (ik neem aan dat dat ook digitaal gaat)

- Indien van toepassing: Alle aftrekposten en heffingskortingen ben ik niet zo mee bekend, van welke kan ik sowieso gebruik maken?

- Het handelen via marktplaats en overige inkomens zoals bijvoorbeeld stemmen tellen, dien ik dat soort zaken ook op te geven?

 

Voor mijn gevoel is het allemaal redelijk ingewikkeld, maar mocht het zo zijn dat ik het hele bedrag gewoon bij overige inkomsten kan opgeven zou dat natuurlijk een fijne oplossing zijn.

Webshop in accessoires en modemusthaves - http://www.webstash.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een account is voor mij nogal prijzig dus ik hoop hier wat antwoorden te kunnen krijgen. ???

 

Assumption is the mother of all f***-**s - al eens rond gevraagd om te horen wat het samenstellen van een aangifte moet kosten?

 

- Wat is de reden dat je als bedrijf wel of geen brief krijgt om dit in te vullen, wat is de selectiecriteria hiervoor?

De reden ligt erin hoe je bij de fiscus geregistreerd staat en wat voor een aangiftebiljet er uitgereikt dient te worden. Het kan dus zijn dat je verkeerd geregistreerd staat en dus het verkeerde biljet (uitnodiging) krijgt,

 

- Is er een 'grens/bedrag' aan winst van je bedrijf die je moet hebben om verplicht winstbelasting te betalen? mag dit dan eventueel bij de 'overige inkomsten' als particulier worden ingevuld?

Er is niet zoiets als winstbelasting, we kennen enkel inkomstenbelasting waarin je alle inkomsten (dus ook winst) verwerkt. En in principe dien je alle inkomsten aan te geven,

En het kan zijn dat jij geen ondernemer bent maar een resultaatgenieter - in dat laatste geval verwerk je de inkomsten bij Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).

 

- Als ondernemer van een eenmanszaak heb ik geen zakelijke rekening maar alles via mijn particuliere rekening lopen, speelt dit nog een rol?

Nee.

 

- Indien van toepassing: Waar kan ik eventuele winstbelasting opgeven? (ik neem aan dat dat ook digitaal gaat)

Die is er dus niet - verwerken bij de aangifte IB, eventueel met Winstaangifte.

 

- Indien van toepassing: Alle aftrekposten en heffingskortingen ben ik niet zo mee bekend, van welke kan ik sowieso gebruik maken?

 

Van de kortingen waar iedere werkende Nederlander recht op heeft: algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Indien je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting: MKB-heffingskorting.

Indien je aan het urencriterium voldoet: zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

- Het handelen via marktplaats en overige inkomens zoals bijvoorbeeld stemmen tellen, dien ik dat soort zaken ook op te geven?

 

Alle inkomsten die voortkomen uit een bron van inkomsten voor de inkomstenbelasting dien je op te geven. Dat wil zeggen dat:

 

[*]De inkomsten dienen te zijn voortgekomen uit deelname in het economisch verkeer;

[*]Jij moet met de activiteit een voordeel hebben beoogd;

[*]En het voordeel moet ook objectief te verwachten zijn.

 

Voor mijn gevoel is het allemaal redelijk ingewikkeld, maar mocht het zo zijn dat ik het hele bedrag gewoon bij overige inkomsten kan opgeven zou dat natuurlijk een fijne oplossing zijn.

 

Pas op: penny wise, pound foolish. Geef een paar centen uit voor de aangifte en in potentie bespaar je serieus geld.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.