• 0

Vraag over opvoeren BTW in aangifte

Ik heb een aantal vragen over BTW en aangifte doen.

Als ik materialen koop als ondernemer voor een opdracht (bv buizen), moet ik daar BTW over betalen. Als ik deze materialen gebruik, breng ik deze BTW ook weer in rekening bij de klant. Is dit correct?

 

Als ik de aangifte invul, geef ik het totaalbedrag inclusief BTW op voor gebruikte materialen en arbeidsloon. Is het dan correct dat ik vervolgens de BTW die ik heb betaald over de materialen opgeef als Voorbelasting? Dan wordt het saldo toch € 0,- en blijft alleen de BTW over het arbeidsloon over waar belasting over betaald dient te worden? Hierdoor moet ik altijd geld aan de Belastingdienst betalen, tenzij ik meer kosten voor de onderneming heb gemaakt die niet in rekening gebracht zijn?

 

Kan ik dan de conclusie trekken dat ik in principe nooit de BTW over gekochte goederen terug kan krijgen van de Belastingdienst middels de KOR, maar alleen maar de BTW die ik op heb gevoerd bij bv het arbeidsloon?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de middelste paragraaf heb je het juist verwoord.

 

Met de KOR kun je überhaupt geen betaalde BTW terugvragen, dat doe je middels je normale BTW aangifte. De KOR is een regeling voor kleine ondernemers die er in voorziet dat je bij een (relatief) klein af te dragen BTW bedrag dit niet hoeft te doen. Je mag de ontvangen BTW dan dus houden, maar dit voordeel moet je vervolgens wel bij je winst tellen.

 

Lees anders nog even het (gratis) Handboek Ondernemen van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet eigenlijk nu al dat ik nooit meer dan € 1345,- aan BTW zal betalen. Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de KOR; dat doe ik pas bij de laatste aangifte van het jaar.

Als ik het goed heb, zal alle betaalde BTW aan de Belastingdienst weer aan mij terug worden betaald aan het eind van het jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet eigenlijk nu al dat ik nooit meer dan € 1345,- aan BTW zal betalen.

 

Komt dat door de lage omzet, het lage BTW-tarief of omdat de BTW verlegd is?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus jouw jaaromzet voor arbeid komt niet over de € 6.400,00 heen (exclusief BTW)? In dat geval kun je inderdaad optimaal van de KOR gebruik maken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.