• 0

aandelen gekoppeld aan prestatie

Dankzij dit forum heb ik al veel van mijn vragen beantwoord gekregen. Maar uit twee kom ik nog niet goed. Hebben jullie advies?

 

De situatie

De personen A en B hebben een bedrijf (X)

A, B hebben samen met C een bedrijf (Y)

C en ik (D) willen een bedrijf starten (Z) (software). A wil meedoen en zijn bestaande klanten en netwerk met ons in contact brengen. Hiervoor wil hij een deel van de aandelen. Ook mogen we zijn bedrijfsnaam gebruiken.

 

C en D hebben de ideeën en kunnen Z realiseren. A heeft enkel contacten en een startklant (niet geheel onbelangrijk). Wanneer uit het netwerk van A daadwerkelijk klanten volgen is het prima dat hij een deel van de aandelen heeft. Maar wat als de klanten niet uit zijn netwerk komen? Of alleen de startklant? Hoe kunnen we organiseren dat goed wordt vastgelegd wat A voor zijn aandelen moet doen (aandeelhouders overeenkomst?) en wat is er af te spreken als hij geen klanten levert? Hoe kun je het aandelenpercentage wat A heeft koppelen aan prestatie.

 

Daarnaast speelt de bedrijfsnaam een rol. De oplossing die Z wil leveren is interessant voor grotere organisaties. Omdat daar de leveranciers check speelt kan een startende BV een blokkade zijn. Leveren via een lang bestaande BV kan dat oplossen. A en B hebben die. Het idee is om X te laten factureren. Z factureert aan X waardoor X onze klant wordt en niet de eind gebruikende klant. X groeit qua omzet en klanten aantal. Z groeit enkel in omzet. De klant van Z blijft X (die steeds groter wordt). Afhankelijk zijn van één klant voelt niet goed. Maar eigenlijk kan ik dit scenario niet goed overzien. Wat voor mogelijke consequenties voor de toekomst zitten hier aan vast?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja het hele plaatje is in kaart gebracht en besproken met mijn accountant. Die wist helaas niet het antwoord op deze vragen.

Ook met A,B en C (D ben ik zelf) is dit besproken. Die vinden dat ik me om niets zorgen maak. Ik vraag me af of ze gelijk hebben. Misschien zie ik beren die er niet zijn. Hoe zien jullie dit?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.