• 0

openen tweede winkel

Beste mensen,

Momenteel hebben wij een winkel(detailhandel) en willen op korte een tweede winkel(ook detailhandel maar andere branche) starten.De eerste winkel drijven wij in een(man-vrouw)VOF In dit bedrijf zijn enkele medewerkers in vaste dienst. Het plan is om, indien de tweede winkel voldoende rendement oplevert over ca 2 jaar winkel 1 te verkopen dan wel het huurcontract te laten aflopen.

vraag 1: in het geval van het laten aflopen van het huurcontract loop ik dan het risico het personeel van winkel 1 in dienst van winkel 2 te moeten nemen of kan ik in dat geval zonder risico ontslag voor deze mensen aanvragen?

vraag 2: Is het, mede gezien vraag 1 en 3 verstandig deze winkel in dezelfde VOF te voeren?

vraag 3: Indien in winkel 1 het bedrijfsresultaat reden is voor ontslag van deze personeelsleden, moet ik dan kijken of ik deze mensen in winkel 2 kan plaatsen of kan ik in dit geval ontslag voor deze mensen aanvragen?

 

Alvast veel dank voor jullie input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

vraag 1: in het geval van het laten aflopen van het huurcontract loop ik dan het risico het personeel van winkel 1 in dienst van winkel 2 te moeten nemen of kan ik in dat geval zonder risico ontslag voor deze mensen aanvragen?

 

Per 01 juli 2015 hebben we te maken met een gewijzigd arbeidsrecht. Dit kan ook invloed hebben op jouw casus.

 

Ik vermoed dat deze situatie niet zoveel zal veranderen van de huidige aanpak. Je gaat dus naar het UWV met de mededeling dat er geen werk meer is voor deze mensen. Je zult dan moeten aantonen dat het niet anders kon dan dat de huurovereenkomst niet verlengd werd (in ieder geval niet aan jou te verwijten was). Als je dat niet kan, en de cijfers van de winkel zijn goed, dan zal er niet zonder meer ontslag toegekend worden. De werknemers zullen zich daar waarschijnlijk ook tegen verzetten.

 

Een risicoloze ontslagaanvraag is er nooit. En zeker in deze situatie is het een onwaarschijnlijk scenario. En als het ontslag niet toegekend wordt hoef je de mensen natuurlijk niet automatisch in winkel 2 te plaatsen, maar er zal wel een loondoorbetalingsplicht zijn voor jou als werkgever.

 

Wat dat betreft zou nu al inzetten op verkoop van de winkel, bijvoorbeeld aan een personeelslid, veel verstandiger zijn. Maar ik weet natuurlijk niet of dit een mogelijkheid is. Bij verkoop gaat het personeel van winkel 1 automatisch mee naar de nieuwe werkgever (overgang onderneming).

 

vraag 3: Indien in winkel 1 het bedrijfsresultaat reden is voor ontslag van deze personeelsleden, moet ik dan kijken of ik deze mensen in winkel 2 kan plaatsen of kan ik in dit geval ontslag voor deze mensen aanvragen?

 

Bij bedrijfseconomische redenen kan gekeken worden naar een zelfstandige onderneming binnen de VoF. Een VoF kan meerdere ondernemingen drijven. Als de cijfers inderdaad niet goed zijn voor winkel 1, en dat is een zelfstandige eenheid binnen de VoF, dan is er geen verplichting om deze mensen over te plaatsen naar winkel 2. Je zult dan wel moeten aantonen dat de cijfers inderdaad niet goed zijn, dit betekent dus verlies draaien. Dat is veelal veel duurder dan aansturen op een verkoop van de onderneming. Nogmaals, hierop inzetten lijkt mij veel verstandiger.

 

vraag 2: Is het, mede gezien vraag 1 en 3 verstandig deze winkel in dezelfde VOF te voeren?

 

Dat is niet noodzakelijk. Het is wel verstandig om de winkel dus een andere onderneming te laten zijn, maar dat kan binnen dezelfde VoF. Wat je je wel moet realiseren is dat jij en je vrouw volledig hoofdelijk aansprakelijk zijn voor alle schulden van de VoF. Vanuit dat principe is het veel beter om aan te sturen op gezonde bedrijfsvoering dan proberen op deze wijze "goedkoop" van personeel af te komen - zo goedkoop zal het allemaal niet zijn als je slechte cijfers had kunnen voorkomen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.