• 0

Overnemen aandelen + geheimhoudingsplicht vanwege concurrent

Goedemiddag allen, na een aantal maanden heel veel informatie te hebben opgedaan op higherlevel, bedankt hiervoor, heb ik mij toch ook aangemeld omdat ik met enkele vragen blijf zitten mbt het opstarten van een werk BV, Holding en compagnon.

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest voor een werkgever in de uitzendbranche heb ik het idee om een eigen uitzendbureau op te zetten. Geen concurrentie en relatiebeding en een groot gedeelte van mijn klantenbestand kan ik meenemen.

Het plan is om alleen te starten met een eigen holding als aandeelhouder van de werkbv en een aantal maanden later mijn compagnon. Dit doen wij om niet vanaf de 1e maand 2 salarissen te hoeven onttrekken. Mijn compagnon is op het moment nog werkzaam bij een ander uitzbureau, een concurrent. Ook hij heeft geen last van een concurrentie en relatiebeding.

Is het mogelijk dat de onderhandse lening die hij de werk BV verstrekt, wordt omgezet in aandelen, wanneer hij overstapt ?

En hoe zit het met de geheimhoudingsplicht?

Deze 2 vragen achtervolgen mij al een tijdje maar heb nog geen concreet antwoord kunnen vinden.

Ik heb vd week wel een afspraak met een bedrijfsjurist om mij te laten adviseren, maar wat extra advies van enkelen van jullie kan geen kwaad denk ik.

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit doen wij om niet vanaf de 1e maand 2 salarissen te hoeven onttrekken.

 

Je kunt dispensatie vragen van de gebruikelijk loonregeling. Zeker bij startups doet de fiscus daar meestal niet moeilijk over.

 

Mijn compagnon is op het moment nog werkzaam bij een ander uitzbureau, een concurrent. Ook hij heeft geen last van een concurrentie en relatiebeding.

 

Jouw compagnon heeft niets met de gebruikelijkloonregeling te maken als hij alleen aandeelhouder is. Als hij werkzaam is voor een andere werkgever en niet voor de nieuwe werkmaatschappij wordt er door hem geen arbeid verricht en hoeft er dus ook geen salaris onttrokken te worden.

 

Is het mogelijk dat de onderhandse lening die hij de werk BV verstrekt, wordt omgezet in aandelen, wanneer hij overstapt?

 

Ik zou de compagnon meteen vanaf het begin aandeelhouder laten worden. In de maanden dat hij niet werkt voor de BV wordt er toch waarde opgebouwd. Hij koopt dan niet de aandelen van een bedrijf dat nog niet begonnen is en dat hij opricht, hij koopt de aandelen van een bedrijf dat actief is, activiteiten heeft en dus ook goodwill heeft opgebouwd. Dat kan dus niet voor niets, en dat voorkom je door vanaf het begin te participeren. Het loon hoeft daar dus zeker geen belemmering voor te zijn.

 

En hoe zit het met de geheimhoudingsplicht?

 

Geheimhoudingsplicht ten opzichte van... ???

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

Geheimhoudingsplicht: Mijn compagnon heeft een leidinggevende functie, inzage in bedrijfsgegevens, tarieven etc.

Hij heeft geen zin om een zaak aan zijn broek te krijgen van zijn oude werkgever, omdat mogelijk bv de tariefsgegevens gebruikt worden om onszelf beter in de markt te zetten. Inleners lopen immers weg bij een tariefsverlaging van €0,10

Link naar reactie
  • 0

Denk er nog even aan dat het ook zonder concurrentie- en relatiebeding doorgaans verstandig is om niet zomaar achter opdrachtgevers en werknemers van de ex-werkgever aan te gaan.

 

Overigens zou ik toch denken dat veel inleners ook nog belang hechten aan een goede relatie met het uitzendbureau, de kwaliteit van de uitzendkrachten, de (risico's met betrekking tot) continuiteit, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.