• 0

Zonnepanelen en BTW

Ik sta op het punt zonnepanelen te kopen en ook te laten plaatsen. De BTW kan tegenwoordig teruggevraagd worden. Daarover mijn vraag.

Als je als particulier van het regeling gebruik maakt wordt je in principe particuliere BTW ondernemer. Je krijgt van de Belastingdienst een BTW nummer. Dat is duidelijk.

 

Maar ik ben al een ondernemer voor de Belastingen, met mijn Hypotheek BV. En in heb al een BTW nummer. Ik kan echter nooit BTW terugvorderen, dus vul ik elke kwartaal in BTW-aangifte 0 in, en dat is het.

 

Stel dat ik het geld voor de installatie van mijn (hypotheek) BV leen. Is het dan misschien financieel voordeliger en mogelijk eenvoudiger om de BTW terug te vragen?

 

Kan mij iemand daarin advies geven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De btw maakt geen onderscheid tussen particuliere btw-ondernemers en zakelijke btw-ondernemers. Daarom is het ook zo'n fantastische belasting.

 

Als ik je post goed begrijp, ben jij als natuurlijk persoon NIET aangemerkt als btw-ondernemer. Jij hebt de aandelen in een BV die als enige activiteit het verstrekken van hypotheken heeft. Die BV is wel aangemerkt als btw-ondernemer. Omdat het verstrekken van hypotheken een dienst is die vrijgsteld is van omzetbelasting, draagt de BV op dit moment nooit btw af en kan zij ook nooit iets terugvorderen.

 

Volgens mij kun jij prima zonnepanelen aanschaffen en de btw daarop terugvorderen, en staat dat los van hoe jij dat financiert, dus of je dat geld leent van je BV of uit eigen zak ophoest.

Of de zonnepanelen onderdeel worden van je eigen woning en daarmee dus vallen onder 'kosten voor verbetering/onderhoud', durf ik niet te zeggen, dat is afhankelijk van de panelen. Als dat zo is, zou de rente op een lening (mits annuitair, aflosverplichting etc. etc.) aftrekbaar zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

HigherLevel is een forum voor actief en innovatief ondernemerschap. Door het verwerven en plaatsen van zonnepanelen wordt je weliswaar ondernemer voor de omzetbelasting maar het maakt je geen actieve ondernemer. Daarom vallen deze vragen niet binnen de scope van ons forum.

 

Dat is dan ook de reden waarom ik dit topic sluit en binnenkort offline zal halen. De Belastingtelefoon is uitstekend geëquipeerd om dergelijke vragen te beantwoorden en is vanaf morgen weer bereikbaar (0800-0543).

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.