• 0

Exclusiviteit op projectbasis

Beste leden,

 

Al enige tijd ben ik aan het zoeken naar het antwoord op de vraag:

"Mag je exclusiviteit beloven; en daarmee offerte aanvragen weigeren?"

 

Even wat meer achtergrond informatie:

 

We zijn een Nederlandse onderneming en voeren internationale projecten uit, we krijgen regelmatig aanvragen van verschillende partijen voor 1 project. Natuurlijk bieden we onze diensten het liefst aan alle betrokken partijen aan (het bekende wedden op meerdere paarden). Het komt echter regelmatig voor dat we een aanvraag krijgen waarbij de aanvrager exclusiviteit vraagt- of eist zodat onze aanbieding niet bij hun directe concurrenten ligt.

 

Ondanks het feit dat we dit liever niet hebben vraag ik me af of dit wel mag (wettelijk gezien). Mag je een aanvraag weigeren met de mededeling dat je al betrokken bent in dit project via een andere partij?

 

Zie jullie terugkoppeling met interesse tegemoet.

 

Gilbert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien heb ik niet voldoende achtergrondinformatie, maar je bent toch zelf vrij om een 'klus' aan te nemen of niet?

Dus als iemand exclusiviteit heeft bedongen en een ander komt vragen, dan zeg je toch gewoon: 'nee'.

Aan welke branche moeten we hier trouwens denken?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

We leveren diensten (engineering) en inrichting (meubilair, gas leidingen, etc.) voor laboratoria.

 

Ik had namelijk gehoord dat je niet mag weigeren om aan te bieden volgens EU richtlijnen; echter kan hier niets concreets over vinden.

Link naar reactie
  • 1

Ik vermoed dat je doelt op art. 101-103 van het Vedrag betreffende werking van de EU.

E.e.a. zal m.i. grotendeels afhangen van jou eigen positie op de markt en de doelstelling van de exclusiviteit. In beginsel bestaat er natuurlijk contractsvrijheid en mag je verkopen aan wie je wil. Tenzij dat bijv. oneerlijke concurrentie met zich brengt, de beoordeling daarvan is afhankelijk van de omstandigheden.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.