• 0

Prive en voorraad

Hoi allemaal,

 

Ik heb een aantal vragen omtrent

; beginbalans opmaken, privé boeking en de aangifte doen als ik goederen inkoop in de EU.

 

Situatie is als volgt:

 

Ik ben vanaf medio 2008 begonnen met het verzamelen van goederen en ben in 2014 van plan een bedrijf te beginnen.

Deze goederen heb ik o.a. in het buitenland gekocht en wil ik in het bedrijf stoppen als zijnde 'verhuurspullen' en 'inventaris'.

 

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb alle facturen nog ter beschikking.

 

A) Alle factuurbedragen bij elkaar optellen en de buitenlandse factuur BTW aftrekken? En op dit bedrag nog de afschrijvingen afhalen?

B) Er valt niets meer af te schrijven op deze goederen (+5 jaar oud). Moet ik deze nu boeken tegen de dagwaarde? Zo ja, hoe bereken ik dan de dagwaarde van deze goederen?

C) Enkele van deze goederen heb ik in de tussentijd ook verkocht via marktplaats. Kan ik het beste gewoon het bedrag van het totaal bedrag afhalen? Deze goederen zijn nooit eerder opgegeven geweest bij de Belastingdienst.

 

Vraag 2.

 

Stel, ik moet op korte termijn een reparatie verrichten en daarvoor heb ik een goed ingekocht.

De boeking is als volgt:

 

voorraad 500

te vord ob 105

a bank 605

 

Nu wil ik deze goed deels gebruiken voor prive en deels voor zakelijk:

 

onderhoudskosten 250

prive 250

a voorraad 500

 

Nu vraag ik mij af of bovenstaande boeking nou wel klopt. Ik heb nl. nog niets in prive gestopt en kan er ook niets uithalen, maar het goed is wel bedoeld om deels voor prive te gebruiken en deels voor zakelijk. Doe ik iets verkeerd in de eerste boeking?

 

 

Vraag 3:

 

Stel ik koop goederen, vanuit Engeland of een ander EU land, in. De BTW staat niet vermeld op de factuur maar dit moet wel worden opgegeven aan de Belastingdienst. Dit kan aangegeven worden op de 'aangifte omzetbelasting'. Als ik op het formulier het bedrag vermeld, bijvoorbeeld €500,- , moet ik achteraf €105 betalen of blijft het bedrag gewoon €0,-?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Vraag 2.

 

Stel, ik moet op korte termijn een reparatie verrichten en daarvoor heb ik een goed ingekocht.

De boeking is als volgt:

 

voorraad 500

 

Hoi Toffee,

Mijn opinie alleen over deze vraag:

 

Volgens mij heb je geen voorraad maar een inventaris (apparaat) aangeschaft. Hiermee doe je onderhoud. Het apparaat kent alleen gebruik en daardoor veroudering en moet de waarde worden afgeschreven (max. 20% per jaar). En je kunt een restwaarde na 5 jaar bepalen (bijv. 100). Voor deze afschrijving kun je een gedeelte als prive nemen. Bijvoorbeeld het komt uit op 50%. Hierover moet je ook BTW corrigeren.

 

Afschrijving per jaar : Afschrijving aan inventaris. €80,- (20% v 400)

Prive gebruik: Prive (48,40) aan Bijzondere baten (40) aan BTW-prive (8,40)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.