• 0

wettelijke rente bij financiering b.v.

beste mensen,

 

ik heb op dit (erg handige) forum een aantal berichten gelezen over financiering in relatie tot wettelijke rente. Toch heb ik daar nog een vraag over. Ik heb onlangs met 2 anderen een b.v. opgericht (holding/werkmaatschappij)structuur. Nu willen 2 partners (waaronder ik) vanuit prive de werkmaatschappij financieren. Ik heb een tweeledige vraag:

 

1. is het handiger dat ik de lening verstrek via mijn holding? of direct aan de werkmaatschappij?

2. welk wettelijk rentetarief is van toepassing. Ik lees veel verschillende percentages. 3% (ivm betrokkenheid particulier? 8% maar deze is voor handelstransacties... ik zie ook 6% terugkomen. Op dit moment vragen bank ca 5/5,5... zeg het maar;))

 

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

 

groet,

ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dank voor uw reactie

om het nog ingewikkelder te maken:

 

prive ga ik dan geld lenen aan de holding

vervolgens gaat mijn holding geld verstrekken aan de werkmaatschappij

is dan de conclusie dat voor de lening tussen de holding en mij prive een ander rente percentage geldt als tussen mijn holding en de werkmaatschappij?

Link naar reactie
  • 0

 

 

6% is wel erg weinig, gezien het risico dat je loopt. Twee partners lopen het risico met hun geld, als de bv failliet gaat is het geld voorgoed weg, en de derde partner deelt evenredig mee in de winst maar loopt geen risico.

Ik zou geen lening geven, maar kapitaal verschaffen in ruil voor aandelen. Zodat degenen die meer risico lopen met hun geld, ook meer uitgekeerd krijgen van de winst.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste christine,

dank voor je reactie

er zijn al heel wat varianten voorbijgekomen in onze onderhandeling. De derde partner stopt veel werk in het bedrijf. Zie het als een soort goodwill, zonder dat het op de balans staat. Uiteindelijk zijn alle drie de partijen tevreden, dus dat vind ik een goed uitgangspunt.

Vraag blijft als ik uit prive een lening verstrek aan mijn werkmaatschappij of ik dit als 'consument' doe, dus 3%, of als zakelijke mag zien, dus hoger rentepercentage.

groet,

ronald

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een veel grotere vrijheid in het vaststellen van de rente op leningen, dan uit de hier gevoerde discussie blijkt.

Er wordt verwezen naar een wettelijke rente op achterstallige betalingen. Dat is iets heel anders.

Een "zakelijke rente" kan (en moet) je contractueel vastleggen.

Deze rente dient enigszins verantwoord te zijn.

Een lening met een hoog risico kan best rente dragend zijn tegen 10%.

Dit kan ook van privé naar een bv.

Als je deze lening doorzet naar een werkmaatschappij tegen een heel ander rentetarief, dan heb je wel wat uit te leggen aan de fiscus.

 

Denk vooral ook aan de fiscale gevolgen.

 

suc7

Hans Bertram

 

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.