• 0

Boeken van auto- en brandstofkosten...

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraag over het boeken van de brandstofkosten. Ik heb diverse posts gelezen hier en op de website van de belastingdienst maar ik kom er nog niet helemaal uit.

 

Stel ik heb een kassabon waarop €40,- incl. btw is getankt en óók zakelijk is verbruikt met een privé auto.

 

Dan moet ik deze boeking aanhouden?

4.16 autokosten prive 33.06

1.80 te vorderen ob 6,94

a) bank 40

 

Stel ik heb een kassabon zoals bovenstaande situatie, alleen hier is er 30 km zakelijk gereden.

 

Is dit de correcte boeking?

4.16 autokosten prive (30*.19) = €5,70

a) 0.40 prive (30*.19) = €5,70

 

 

Aan het einde van een kwartaal/periode moet de 2e boeking weer tegengeboekt worden en de btw 25% worden verrekend.

 

Is dit de correcte boeking?

0.40 privé 25% vd 5,70

a) 1.80 te vorderen btw hoog 25% vd €5,70?

 

Een vraag waarop ik hoop dat iemand duidelijkheid kan geven.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

qua autokosten heb je twee mogelijkheden:

1) auto staat op de zaak en je trekt de brandstof volledig af maar hebt prive bijtelling voor je km

2) je auto staat op prive en je declareert zakelijke kilometers voor 0,19 ct per km. Houdt dan al je onderhoudskosten en brandstofkosten bij om per tijdvak een deel van de BTW terug te vorderen (9000 zakelijke kilometers en 1000 prive is 90% van de BTW terugvorderen.

 

Je kan het privegebruik aan het einde van het jaar boeken: met twee mogelijkheden 1.5 % van de cataloguswaarde (incl bTW BPM) of de werkelijke verhouding (hier 10% van alle BTW terugboeken)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.