• 0

Lening van een familielid

Hallo HL ers!

 

Hierbij de volgende kwestie:

 

Ik heb een VOF (winkel) samen met een goede vriendin. We hebben het lastig gehad maar 2013 hebben we het erg goed gedaan en ook nu in 2014 mogen we niet klagen. We groeien. Wel moesten we noodgedwongen verhuizen naar een ander pand. Dit blijkt ook voordelen te hebben. Het ruimere en meer centraal gelegen pand zorgt ook voor meer verkoop.

 

Wel hebben we echt behoefte aan extra financiele ruimte. We willen graag:

Een meer complete collectie zodat we meer kunnen bieden aan de klant en dus nog meer kunnen groeien met onze omzet.

Een buffer zodat we lekker door de rustige zomerpriode komen en niet meer achter lopen met betalingen. In 2012 hebben we achterstand opgelopen en het is lastig om die achterstand in te halen. Nu is het gaten vullen en leveranciers vaak bellen met de vraag of die ene factuur eventueel nog wat later betaald mag worden.

 

We hadden al informatie gezocht en aangevraagd bij Qredits, bank en crowdfunding. Nu heeft een tante van mijn VOF partner aangeboden ons geld te lenen. Ze heeft het geld en zegt laat mij lekker de bank zijn. Ze hoeft zelfs geen rente voor de lening. Geweldig dat deze lieve dame ons zo wil helpen!

 

Maar er zitten natuurlijk wel haken en ogen aan. Natuurlijk al even op google gezocht. Ik las al dat een renteloze lening als schenking wordt gezien. Dus dat een rente soort van verplicht is. Ook lees ik iets over een Tante Agaath lening. Dan moet je de lening bij de belasting laten goedkeuren. Heeft dit voordelen?

 

Kan ze het bedrag nu gewoon op onze rekening overmaken? We hebben al even een contact gemaakt met het bedrag en het termijn bedrag dat we haar gaan terugbetalen. Is het misschien beter als ze het bedrag naar mijn VOF partner overmaakt en dat mijn collega het als eigen geld inbrengt in de VOF? Kan ze het bedrag beter in 1 keer overmaken of beter in delen?

 

Heel graag wat advies en waar we vooral aan moeten denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Tante Agaath-lening (wat een draak van een naam overigens) was een regeling om leningen aan startende ondernemers te stimuleren, maar deze is afgeschaft. Goedkeuren hoeft dus niet.

 

Voor de successiewet (waarin schenkbelasting en erfbelasting worden geregeld) gaat men uit van een fictieve rente, maar uit mijn hoofd geldt dat vooral bij direct opeisbare leningen, met andere woorden als er geen afspraken zijn over terugbetalingstermijnen.

 

Dat is dus de eerste tip. Maak afspraken, leg die vast, krabbels et cetera. Alleen al voor de misverstanden die je daar later mee voorkomt. En hou je aan de afspraken, wordt altijd gewaardeerd.

 

Aangezien jullie samen de verplichting aangaan (althans dat vermoed ik), zou ik samen het contract tekenen en kan de tante het geld net zo goed direct aan de VOF overmaken. Dat mag in delen, maar dat hoeft niet.

 

 

Indien een van jullie partners aan jullie het geld zou lenen, zijn er relatief duidelijke (kuch) belastingregels die dan stellen dat de rente bij die partner belast is in box 1 (alsof het een onderneming is).

Dit geldt niet voor tantes die geld uitlenen, TENZIJ (nu komt het) het gaat om een "in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijke terbeschikkingstelling". (art. 3.91 lid 3 Wet Inkomstenbelasting.

Vervolgvraag is dan natuurlijk: mijn tante leent mij gratis geld, valt dat hier ook onder? Ja, zegt onderdeel 15 van het Besluit van 21 februari 2014 (BLKB 2014/286M).

Gefeliciteerd, wat je tante doet is niet alleen een goede fles wijn waard, maar ook "maatschappelijk ongebruikelijk". Ik zou het maar als compliment opvatten.

 

Concreet betekent dat echter dat de leningvoorwaarden gecorrigeerd gaan worden naar zakelijke voorwaarden, en dat de (gecorrigeerde) rente bij je tante belast wordt en bij jullie VOF aftrekbaar is.

 

Het eventuele voordeel voor je tante zou zijn dat, als het slecht gaat met jullie VOF en de lening deels oninbaar wordt, je tante het verlies op de lening als aftrekpost op kan voeren. Daar gaan we niet vanuit, zul je wellicht roepen, en ga er vooral ook niet vanuit, maar hou er wel rekening mee.

 

 

Kortom: als er geen rente berekend wordt, moet er een zakelijke rente bedacht worden die dan bij je tante belast wordt en bij jullie aftrekbaar wordt. Als er wél een rente berekend wordt, is het wellicht géén maatschappelijk ongebruikelijk verhaal, en is er bij je tante ook niks belast (maar is de rente nog steeds bij jullie aftrekbaar).

 

't is allemaal wellicht een beetje technisch, maar ik zou je tante willen adviseren zich hierop te laten adviseren. Je kan ook rustig wachten tot een inspecteur van alles gaat corrigeren, maar dat is altijd minder leuk dan van tevoren weten waar je aan toe bent.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Dit geldt niet voor tantes die geld uitlenen, TENZIJ (nu komt het) het gaat om een "in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijke terbeschikkingstelling". (art. 3.91 lid 3 Wet Inkomstenbelasting.

Tantes vallen niet onder de uitgebreide groep verbonden personen, want daarbij moet het gaan om bloed- of aanverwanten in de rechte lijn. Dus hoe dan ook geen terbeschikkingstelling, maar gewoon box 3 bij tante.

 

Wie de leningovereenkomst moet aangaan, is ook een kwestie van wat jullie en tante willen. Bij een renteloze lening is duidelijk sprake van een bevoordeling - wil tante ook jou bevoordelen, of alleen haar nichtje? In het laatste geval is het logischer als tante aan nicht leent en die het bedrag inbrengt in de VOF. Door middel van afspraken over de (voor-)winstverdeling kan dan een vergoeding over de stand van de kapitaalrekening (waarbij die van nicht door de inbreng een stuk hoger is geworden) rekening worden gehouden met die extra, eenzijdige inbreng.

 

Houdt tante ook rekening met het box-3-nadeel? Jaarlijks 1,2% belasting betalen van een bedrag waarover je alleen maar risico loopt zonder enige kans dat het ook ooit een voordeel zal opleveren is wel iets dat beter even benoemd kan worden, zodat er geen scheve ogen over ontstaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tantes vallen niet onder de uitgebreide groep verbonden personen, want daarbij moet het gaan om bloed- of aanverwanten in de rechte lijn. Dus hoe dan ook geen terbeschikkingstelling, maar gewoon box 3 bij tante.

Tss, je hebt gelijk, ik was iets te haastig met mijn conclusie. Goed dat je het even rechtzet!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.