• 0

Kopen van woning voor verhuur

Er is hier al het een en ander over geschreven, en ook google bied veel antwoorden. Nu heb ik het even voor mijzelf neergezet en vraag me af of ik zo op het goede spoor zit.

 

Momenteel wonen mijn vriendin en ik in een appartement waar we geen huur voor betalen. Om die reden hebben we een goed gevulde bankrekening. Gezien de lage hypotheekrente en een voldoende salaris zijn wij aan het kijken of we toch niet iets willen kopen, voor de verhuur. Via een contactpersoon bij onze bank weten we dat zei daar niet onwelwillend tegenover staan.

 

We hebben enkele appartementen gezien voor circa 180.000euro. Als we een deel van ons spaargeld aanspreken kunnen we een appartement kopen met een hypotheek van 100.000euro. Deze willen we in 5 of 10 jaar aflossen. De gemiddelde huurprijs voor een dergelijk appartement hier in de omgeving is ongeveer €650,- per maand.

 

De woning zal in Box3 terecht komen en zodoende aan belasting circa 1656euro per jaar kosten.

Er is 42.000euro onbelast in box3. 4% van (180.000 - 42.000) = 5520euro. Daar 30% van is 1656euro. Daarnaast zetten we 2500euro per jaar aan onderhoud apart. Dit maakt een kostenpost van grofweg 4200euro per jaar.

 

De huurinkomsten van deze woning komen op 7800euro, wat ons een winst geeft van 3600euro per jaar.

 

In de jaren dat er nog hypotheek betaald wordt zal dat belastingtechnisch nog iets meer voordeel opleveren, de looptijd van dit project is echter veel langer, ik wil dan ook van de minst gunstige situatie uitgaan.

 

Mijn vragen nu:

- kloppen mijn aannames, of mis ik nog (grote) kostenposten?

- kunnen mijn vriendin en ik een hypotheek nemen zonder gebruik te maken van rente aftrek, zodat dit later nog beschikbaar is.

- kan ik dit als ZZPer beter op de zaak doen, met het oog op het idee dat er in de toekomst wellicht nog 1 of 2 appartementen bij kunnen komen

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit heeft niet met ondernemen te maken, maar is puur beleggen in box 3. Zowel de woning als de bijbehorende schuld vallen in box 3, alleen het saldo wordt belast (op de drempel voor schuldenaftrek na). Ik mis de hypotheekrente in je kostenoverzicht. Deze rente is welliswaar niet aftrekbaar, maar moet natuurlijk wel aan de bank worden betaald.

 

Even opnieuw berekenen, lijkt me.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.