• 0

Prive geld naar nieuwe BV tbv nieuwe zaak

Hi,

 

ik heb een paar vragen en kon het via Google niet direct vinden en via deze site ook niet.

Wellicht dat jullie support kunnen bieden en eventueel betere ideeen hebben.

 

Situatie:

 

1) heb een lopend bedrijf (eenmanszaak)

2) wil een totaal nieuw bedrijf opstarten (bv)

3) wil elke 2 weken geld naar de nieuwe bv overmaken

4) het geld wordt na enkele maanden gebruikt om van start te gaan.

 

- ik begrijp dat het een lening is aan de BV, waarin een -fiscaal correct- contract tussen mij (als enige aandeelhouder) en de nieuwe BV moet komen.

 

Vragen:

 

1) is het fiscaal aantrekkelijk?

2) waar moet ik aan denken?

3) welke risico's zijn er?

4) is het verstandig om deze BV een holding van te maken, en straks wanneer de zaak gestart wordt een werkmaatschappij BV op te richten die onder de holding valt?

 

Alvast harteljk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Geen idee. Wat is de achtergrond? Waarom wordt voor een bv gekozen? Waarom wordt voor een lening gekozen en niet voor eigen vermogen? Onder welke voorwaarden? Zou een derde ook bereid zijn tegen die voorwaarden een lening te verstrekken?

 

2) De lening valt voor de inkomstenbelasting in box 1 en moet zakelijk zijn. Waarom ga je elke twee weken geld overmaken als je daar voorlopig nog niets mee gaat doen?

 

3) Risico's op welk vlak?

 

4) In zijn algemeenheid geldt '1 bv is geen bv'. Doorgaans wel dus. Maar het lijkt me zeer verstandig om, voordat definitieve keuzes worden gemaakt, éérst eens op gesprek te gaan bij een adviseur (notaris, fiscalist, accountant/boekhouder, bank, etc.). Met de verstrekte informatie kan bijzonder weinig concreet geantwoord worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

1) de nieuwe zaak wil ik veiliger, maar ook makkelijker om ooit te verkopen, of aandelen te verkopen etc.

 

1a)wat is het verschil tussen lening en eigen vermogen, uiteindelijk is eigen vermogen ook -informeel- kapitaal toch?

 

2) ik ontvang elke 2 weken geld en deze wil ik meteen apart leggen. Geld meteen sparen en mochten er spullen gekocht moeten worden dat het geld al in de BV zit.

 

3) risico's zoals;

 

- let op, je moet meer belasting betalen door als je het zo op zet.

 

4) inderdaad, goed punt. Holding constructie is het beste. Ik wou hier wat diverse antwoorden inwinnen van mensen die er aardig wat verstand hebben , zodat ik met een beetje kennis een gesprek in ga met accountant en fiscalist.

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

1. Veel risico's zijn ook met een goede verzekering af te dekken. Doe je dat niet, dan helpt een bv vaak ook niet, omdat je dan als bestuurder voor die verzekering had moeten zorgen en je mogelijk alsnog aansprakelijk bent. Dus of het veiliger is, hangt af van zowel de risico's als de afdekkingsmogelijkheden. En waarom dan niet (ook) de huidige eenmanszaak inbrengen in een bv?

 

Een exit-scenario is altijd goed om mee te nemen, maar ook daarvoor geldt dat er vele vormen en varianten zijn, waarbij een bv niet altijd extra voordeel biedt.

 

1a. Een lening is vreemd vermogen en (formeel en informeel) kapitaal is eigen vermogen voor de bv. Het verschil zit niet alleen in de fiscale behandeling (box 1 vs. box 2 en wel/geen aftrek bij de bv), maar ook in zaken als (externe) financieringsmogelijkheden, terugbetalingsmogelijkheden, etc.

 

2. Afhankelijk van de financieringswijze kan dit handig zijn of juist niet. Als er spullen gekocht moeten worden is het vroeg genoeg om de middelen in te brengen. Je mag ook vanaf je privérekening voorschieten. Als je het als lening doet, creeer je belaste rentebaten in de IB en renteaftrek in de VPB - maar als daar nooit (of te laat) winst tegenover staat in de bv, dan kost het dus alleen maar geld.

 

3. Dat kan goed zijn. Het is wat afhankelijk van de omstandigheden, maar bij een winst onder de 100.000 euro is een bv niet snel interessant (lees: fiscaal een dure oplossing).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.