• 0

Balans en IB bij ontbinding BV

Er zijn mij twee dingen niet helemaal duidelijk waarin jullie hopelijk wel meer weten.

 

Ik heb een dochter BV geliquideerd. Deze heeft aan de Activa een vordering op moeder BV ad. 5.000 en aan de activa een vermogen van 5.000.

 

Kan ik nu in de IB een verlies AB aangeven van 18.000 verkrijging minus € 5.000 overdrachtsprijs is € verlies AB 13.000? Of dient dit twee jaar later te gebeuren als tax credit ofzoiets?

 

Kan ik bij de liquidatie deze balansposten zo houden of dien ik de vordering naar r/c privé te boeken?

 

Bij Holding BV had ik nu de balans deelneming dochter 5.000 en schuld dochter gesaldeerd zodat ik ze beide niet meer op de balans zie. Kan ik dit zo laten of mis ik een boeking?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met die dochter kun je niets in de IB. De holding is immers de aandeelhouder en jij bent aandeelhouder van de holding.

 

Bij de holding valt het resultaat in beginsel in de deelnemingsvrijstelling, maar mogelijk kun je hier een liquidatieverlies claimen. Daar zit een aantal voorwaarden aan, bijvoorbeeld met betrekking tot het staken van de onderneming.

 

In beginsel bedraagt het liquidatieverlies het opgeofferd bedrag minus de liquidatie-uitkeringen. Beide zijn niet zomaar op de balans terug te vinden, omdat er wat correcties op gemaakt moeten worden.

 

Wordt de holding ook geliquideerd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zoals het hier staat is er volgens mij totaal geen fiscaal gevolg. 5000 vordering op moeder, 5000 eigen vermogen. Moeder betaalt de vordering terug 5000 cash / 5000 EV. Kan probleemloos worden geliquideerd.

Als daarnaast ook de moeder geliquideerd wordt heb je inderdaad wat meer info nodig om het uiteindelijke AB verlies te berekenen. In principe is het AB-verlies dat daaruit rolt niet zomaar te zien als een "IB-verlies" zoals u zegt - verrekening tussen de boxen onderling mag niet. Als je geen AB meer hebt waarop je het verlies in minder zou kunnen brengen, kan je de belastingdienst schriftelijk verzoeken om dit om te zetten in een belastingkorting, die dan wel met Box 1 verrekend mag worden. Zie de website van de belastingdienst, zoek op "Verlies uit aanmerkelijk belang".

Link naar reactie
  • 0

Met die dochter kun je niets in de IB. De holding is immers de aandeelhouder en jij bent aandeelhouder van de holding.

 

Bij de holding valt het resultaat in beginsel in de deelnemingsvrijstelling, maar mogelijk kun je hier een liquidatieverlies claimen. Daar zit een aantal voorwaarden aan, bijvoorbeeld met betrekking tot het staken van de onderneming.

 

In beginsel bedraagt het liquidatieverlies het opgeofferd bedrag minus de liquidatie-uitkeringen. Beide zijn niet zomaar op de balans terug te vinden, omdat er wat correcties op gemaakt moeten worden.

 

Wordt de holding ook geliquideerd?

 

De holding wordt niet geliquideerd.

 

Ik weet dat het resultaat van de dochter onder deelnemingsvrijstelling valt maar hoe verwerk ik eventueel de vrijval van de rc Holding in de aangifte vpb dochter?

Link naar reactie
  • 0

Zoals het hier staat is er volgens mij totaal geen fiscaal gevolg. 5000 vordering op moeder, 5000 eigen vermogen. Moeder betaalt de vordering terug 5000 cash / 5000 EV. Kan probleemloos worden geliquideerd.

Als daarnaast ook de moeder geliquideerd wordt heb je inderdaad wat meer info nodig om het uiteindelijke AB verlies te berekenen. In principe is het AB-verlies dat daaruit rolt niet zomaar te zien als een "IB-verlies" zoals u zegt - verrekening tussen de boxen onderling mag niet. Als je geen AB meer hebt waarop je het verlies in minder zou kunnen brengen, kan je de belastingdienst schriftelijk verzoeken om dit om te zetten in een belastingkorting, die dan wel met Box 1 verrekend mag worden. Zie de website van de belastingdienst, zoek op "Verlies uit aanmerkelijk belang".

 

De rekening van dochter is al opgeheven. Ik kan niets meer onderling storten. Kan ik de twee balansposten op papier voor de vpb corrigeren of jan ik het zelfs zo laten staan?

Link naar reactie
  • 0

hoe verwerk ik eventueel de vrijval van de rc Holding in de aangifte vpb dochter?

Daar zijn diverse mogelijkheden voor, in dit geval zou ik de vordering als liquidatieuitkering overdragen aan moeder, waar deze wordt weggestreept tegen de corresponderende schuld. Dan nog beoordelen of de liquidatieverliesregeling van toepassing is en zo ja, wat het verschil tussen (gecorrigeerde) opgeofferde bedrag en (gecorrigeerde) liquidatie-uitkeringen.

 

Vergeet ook niet nog een laatste VPB-aangifte voor de dochter in te dienen en de eventuele VPB-last bij de dochter mee te nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

hoe verwerk ik eventueel de vrijval van de rc Holding in de aangifte vpb dochter?

Daar zijn diverse mogelijkheden voor, in dit geval zou ik de vordering als liquidatieuitkering overdragen aan moeder, waar deze wordt weggestreept tegen de corresponderende schuld. Dan nog beoordelen of de liquidatieverliesregeling van toepassing is en zo ja, wat het verschil tussen (gecorrigeerde) opgeofferde bedrag en (gecorrigeerde) liquidatie-uitkeringen.

 

Vergeet ook niet nog een laatste VPB-aangifte voor de dochter in te dienen en de eventuele VPB-last bij de dochter mee te nemen.

 

Thanx.

De dochter maakt nu nog een klein verlies dus is er voorlopig verder geen btw last.

 

Het overdragen van de vordering als liquidatieuitkering is ook iets dat je in de balans ziet of blijft ik de r/c Moeder 5k en de EV van 5k houden.

 

In de moeder heb ik al de deelneming dochter en schuld dochter tegen elkaar weggestreept zodat deze beide nihil zijn.

Link naar reactie
  • 0

In de moeder heb ik al de deelneming dochter en schuld dochter tegen elkaar weggestreept zodat deze beide nihil zijn.

Nogmaals: dat zegt niets over een mogelijk liquidatieverlies. Daarvoor gelden niet de cijfers op de balans.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In de moeder heb ik al de deelneming dochter en schuld dochter tegen elkaar weggestreept zodat deze beide nihil zijn.

Nogmaals: dat zegt niets over een mogelijk liquidatieverlies. Daarvoor gelden niet de cijfers op de balans.

 

Ik denk niet dat er liquidatieverlies is omdat banksaldi van de dochter zijn overgemaakt naar de Moeder. Volgens mij dien je informele kapitaalstortingen ook mee te nemen in je liquidatieverliesberekening waardoor er mijns inziens geen liquidatieverlies is.

 

Waar ik mee zit of je dus in je balans bij kapitaal dochter een ander bedrag mag hebben staan dan bij Holding deelneming dochter. En hetzelfde geldt voor de r/c verhouding met elkaar.

Indien dit een probleem is dan kan ik dit dus niet als stakingsbalans zo laten staan en vraag ik me af welke boeking er nog gemaakt dient te worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.