• 0

Graag jullie advies! Verkoop eigen merk [retail mode]

Beste leden van Higherlevel,

 

Op dit moment zit ik met een dringende vraag omtrent mijn eigen kledinglijn die dit jaar gelanceerd is. Hieronder leg ik kort de situatie uit.

 

Sinds dit jaar voer ik een eigen kledinglijn, die in mijn eigen webshop nog alleen wordt verkocht. Om het merk meer bekendheid te geven en de afzet te verhogen, wil ik andere webshop eigenaren benaderen om de collectie te verkopen. Hierdoor wordt het naast mijn eigen webshop, ook op andere webshops verkocht.

 

Is dit nadelig voor mij, omdat ik diverse webshop eigenaren benader om het product te verkopen. Worden ze dan concurrenten van elkaar? Of is het slim om je collectie (naast je eigen webshop) op zoveel mogelijk (web) winkels te krijgen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groetjes,

 

Annelies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Annelies,

 

In zekere zin heb je inderdaad minder inkomsten. Echter moet je wanneer je gaat wederverkopen, dit inbouwen in je prijs die je uiteindelijk als verkoopadviesprijs weergeeft.

 

De prijs die je daarvoor aan zou moeten houden is een beetje als volgt opgebouwd:

 

Inkoopkosten + kosten voor exploitatie bedrijf (administratie, promotie etc. + eigen marge (wat jij wil verdienen op het product). Dit vormt vervolgens de inkoopprijs voor jouw retailers. Daarnaast wil je een redelijke marge bieden aan de retailers, dus verdubbel je dat bedrag, voeg je nog btw erop en je krijgt de consumentenprijs.

 

Daarnaast is het handig dat je producten een unieke barcode krijgen, dit kun je vastleggen met een jaarlijks abonnement via GS1 Nederland. De entreekosten bedragen 150 euro en daarnaast nog 150 euro per jaar exclusief btw waarbij je 1000 unieke barcodes (GS1 code) kan maken. Doordat je GS1 codes kan produceren op je kleding, kun je dit ook verkopen in (web)winkels en zou je je producten ook kunnen aanbieden bij Bol.com die (in mijn optiek) een relatief lage marge vraagt van 99 eurocent per product + 15%. Deze commissie word tevens over je verzendkosten gerekend. Voor Bol.com is een GS1 code een vereiste.

 

Overigens ben ik het niet helemaal eens dat je dan concurrenten word: uiteindelijk verdien jij er zelf dan ook wat aan, maar neemt het je o.a. de promotie uit handen en word je merk bij meer mensen bekend.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie.

 

Het ging mij meer om, of het verstandig is om op zoveel mogelijk webshops mijn collectie te verkopen. Het gaat immers wel om een (luxe) imago waarmee we naar buiten treden. Is het dan wel verstandig om vele webshops te benaderen, of een select groepje webwinkels?

 

Dankjewel voor de genomen moeite.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hoe gaat het intussen met uw verkoop?

Volgens mij het is niet simple om via andere webwinkel te verkopen. De winkels springen niet voor een onbekende merk. Ik heb ook een webwinkel. Via mijn webwinkel verkoop ik zijden producten (zijden nachtmode/loungewear, bedlinnen en accessoires). Al mijn producten zijn van mijn eigen label, eigen productie.

Nu verkoop Ik mijn zijden pyjama aan winkels en via mijn webshop, doordat via winkels gegaan de prijs is veel duurder geworden en ik kan bijna geen zijden pyjama meer kunnen verkopen via mijn webwinkel. En ik mag mijn prijs niet meer kunnen zaken doordat ik mag niet concurerent met winkels.

Als ik zelf verkoop via mijn webwinkel, heb ik een schakel minder, de prijzen zullen ook zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.