Jump to content

Romano Sandee

Legend
  • Content Count

    2,042
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

146

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Zelfstandigenbond FN

Company info

  1. Hallo allemaal, Ik had een klant welke te laat een afmelding deed voor de afspraak (korter dan 24 uur voor aanvang), conform mijn algemene voorwaarden betekent dit dat ik hiervoor een factuur opmaak. De klant beroept zich in eerste instantie op de wet koop op afstand en dat de gemaakte reservering voor de afspraak korter dan 14 dagen was en daardoor kostenloos te ontbinden is. Echter omdat het valt onder vrije tijdsbesteding met een gerichte datum en tijd, zou dit onder de uitzonderingen van de wet kunnen vallen. Dit heb ik dan ook medegedeeld naar de klant en dat de vordering daarmee nog open staat. Hierop kreeg ik het antwoord terug dat de ondernemer de consument moet wijzen op de bedenktijd. Echter (mijn interpretatie) omdat er al geen sprake is van een bedenktijd, valt er weinig op te wijzen. De klant heeft online de dienst bij mij gereserveerd, daarbij staat bovenaan al vermeld dat de klant bij het maken van een afspraak akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden én de klant moet ook actief een aanvinkhokje aanklikken om ermee akkoord te gaan om de afspraak te bevestigen. De klant ontvangt vervolgens ook een afspraakbevestiging waarbij wederom vermeld staat dat klanten tot 24 uur voor aanvang kosteloos kunnen annuleren en dat hierna de dienst in rekening zou worden gebracht. Wellicht cruciaal om te vermelden in de casus: de datum van het plaatsen van de reservering is 27 september, welke op 2 oktober definitief bevestigd is naar de klant. De dienst zou gegeven worden op 13 oktober. Vervolgens krijg ik het verzoek van de klant om conform de privacy wetgeving vergeten te worden en alle gegevens te verwijderen. Echter is er nog steeds sprake van een openstaande vordering. Vanuit de situatie heb ik dan ook de vraag: in hoeverre kan de klant vereisen in dit stadium gegevens te verwijderen (en eventueel de vordering dus ook?) en dat ik daar dan ook daadwerkelijk aan zou moeten voldoen? Alvast bedankt!
  2. En in hoeverre is dit een klantvriendelijke oplossing? Ik denk dat je goed moet kijken naar de balans dat het én klantvriendelijk is om te verwijderen van materiaal (en geen ergenis is voor de klant) en aantoonbaar is dat de klant de verpakking heeft geopend.
  3. Ik betaal voor de verzegelstrip (bij 3 rollen inkoop) 13 cent per verzegeling. Maar goed, je moet denk ik voor jezelf de vraag leggen hoeveel ergenis/tijd het kost om klanten te weigeren op die wijze op voorwaarden welke je op de voorhand niet duidelijk hebt gesteld en niet controleerbaar is. Als het voor jou financieel niet uit kan om via een extern verkoopkanaal als bol.com te verkopen. Misschien moet je jezelf dan afvragen of het wel het juiste verkoopkanaal voor jou is...
  4. Ik heb ditzelfde met mijn producten. Ik heb daarvoor ook de nodige zaken getest en uiteindelijk ben ik bij 2 producten uit gekomen. Ik gebruik deze verzegelingslabels van 19x100 ml welke ik over de dop plak en dan over de zijkant van een flesje plaats. Ik vind de labels prettig werken omdat ze geen residu of plaklaag achter laten en op het moment dat iemand (een poging tot) een label te verwijderen, komt op het label "opened" te staan waardoor je weet dat iemand de verzegeling verbroken heeft. Voor geschenksetjes of een combinatie van producten gebruik ik echter liever een sealbag welke transparant is. De klant kan dus dan wel door de verpakking heen kijken. Ik maak op de sealbag wel altijd een extra vermelding dat bij het verbreken van de verzegeling het recht van retour vervalt. Edit: Ik lees net dat het niet veel mag kosten en dat 50 cent per zegel te veel is. Je kan je ook afvragen wat te veel is. Wanneer je een product moet afschrijven omdat het gebruikt is of überhaupt al twijfelachtig is dat het product gebruikt is, lijkt mij dat je veel meer moet afschrijven dan 50 cent.
  5. Ik ben zelf acceptant van Bitcoins in de massagepraktijk, hoewel in de praktijk er nog weinig mee betaald word bij mij. Ik heb in enkele jaren slechts 2 betalingen ermee ontvangen. Ik werk echter met een bedrijf die de bitcoins voor mij omzet van euro's naar Bitcoins en na de transactie weer terug naar euro's waarna ik dit op mijn rekening krijg. Zelf verwerk ik het net als gewone betalingen in Euro's in mijn administratie. Dit word gebaseerd op de gemiddelde dagkoers van de Bitcoin. Voor mij als "gewone" ondernemer is het dan ook min of meer een toevoeging op de reguliere betaalmethoden en daarnaast een methode voor wat extra linkbuilding om op websites benoemd te worden als Bitcoin-acceptant. Ik heb er zelf geen nadelige consequenties van, omdat de koers per dag word bepaald en de transactiekosten erg laag zijn.
  6. Bol.com doelt op jouw algemene voorwaarden. Echter in de praktijk loopt dit nog wel eens anders is mijn ervaring, omdat je bij Bol.com een aansluiting hebt als verkoper mag je namelijk niet alles doen en kun je niet alles doen. Een klant die bestelt en die retourneert zonder het proces van Bol.com of doordat een pakket retour komt die niet afgehaald word, zou ik mijn eigen voorwaarden namelijk niet kunnen hanteren. Ik kan immers niet zelfstandig retour melden of iets dergelijks na de 14 dagen termijn van Bol.com. In mijn eigen shop zou na de 30 dagen termijn van retourneren de klant wel kunnen retourneren, maar krijgt de klant een tegoedbon. Bij Bol.com mag je niet voor je eigen shop een tegoedbon verstrekken, daar dit marketingactiviteiten zijn buiten het platform om en daar kun je op aangesproken worden en optioneel zelfs geblokkeerd worden op het platform.
  7. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een fysiek cadeau maar eerder wat quality time bieden voor de cliënt. Je gaf al aan dat je niets zag in een borrel o.i.d.. Maar je kunt natuurlijk ook een "afscheidsbehandeling" aanbieden van een X-tijd. Je verstuurd dit dan in de vorm van een tegoedbon welke voor een bepaalde datum gebruikt moet worden door de cliënt. Je kunt dan nog zelf vorm geven aan de behandeling, of dat puur 1 handeling is of een speciaal samengesteld arrangement met "de best of" en dan jouw specialisaties. Hoeveel tijd je per cliënt eraan besteed, is ook dan weer volledig aan jezelf. Je geeft op dat moment nog wel iets persoonlijks waar de cliënt eventueel gebaat bij is. Door het als tegoedbon te verzenden met een houdbaarheidsdatum, weet je ook zeker dat je alleen de mensen krijgt die er belang bij hebben. Het kan dan maar zo zijn dat de helft van de beoogde doelgroep afvalt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept