Thomasss

Super Senior
  • Aantal berichten

    179
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Thomasss's trofeeën

  1. Goedemiddag, soms help ik als consultant voor (buitenlandse) startups. Als reward heb ik nu carry aangeboden gekregen in een startup die in de USA Delaware geregistreerd is. Het gaat om een carry die uitbetaald wordt onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld bij de exit van deze startup. In theorie zou dit pas over 5 tot 10 jaar plaats kunnen vinden. De vraag is nu of ik deze carry op persoonlijke naam zal noteren, of op mijn BV. Hoe zit het met belasting over de carry die eventueel vrijkomt? Stel dat je hypothetisch 300.000 euro in 1 keer ontvangt. Zal dit dan onder inkomstenbelasting vallen of Capital Gains? Wat gebeurd er wanneer de B.V. stopt voordat de carry uitbetaald wordt? Zijn er nog risico's verbonden om dit om privé te doen? Begrijp dat de situatie persoonlijk is en afhangt van allerlei factoren. Heb dit reeds bij mijn accountant neergelegd maar wilde ook hier even sparren over jullie input.
  2. Dank voor jouw uitgebreide in informatieve reactie Roel! Prachtig. Het komt er een beetje op neer dat de informatie dus sowieso wel ergens beschikbaar blijft (meestal in boekhouding), maar dat je dus ze dus eventueel wel bij andere plekken kunt verwijderen (zoals in jouw webwinkel software zelf). Je zou dus alle webwinkel klant-data na 3 maanden kunnen verwijderen, en je boekhouding laten staan. Garantie kan lopen via de facturen in de boekhouding neem ik aan. Wat ik nu in gedachte heb: Adresgegevens automatisch verwijderen uit webwinkel software na 90 dagen Orders gegevens verder anoniem maken, wel nuttig voor statistieken. E-mail adres bewaren met mogelijkheid tot uitschrijven (nieuwsbrief) Administratie up to date houden, uiteraard met goede beveiliging. Vermoedelijk zal ik e-mails (order bevestigingen, vragen, etc) wel bewaren in ons klantenservice systeem e-mail inbox. Dit kan en mag dus?
  3. 99.9% gaat over internetbestellingen die dus op adres geleverd worden. Nadat het pakket geleverd is hebben wij deze adresgegevens in principe niet meer nodig. Garantie etc. kan dan via e-mail en ordernummer lopen. Maar als ik het goed begrijp mag je de adres gegevens, mits gebruikt, niet verwijderen binnen 7 jaar? Enige optie voor de klant is dan op een afhaalpunt te leveren en een 'vals' thuis adres op te geven. De naam moet dan alsnog echt zijn omdat soms ID verplicht is voor het afhalen. ====== Oftewel. Bij bestellingen via internet op thuisadres, dient de verzendende partij deze gegevens voor 7 jaar bewaren? Inclusief naam, adres, e-mail (en telefoonnummer?)) Daarbij bewaar je OOK de pakbon, OOK de factuur, en alle communicatie je eventueel met de klant hebt gehad (e-mail, whatsapp, chat)? En dan zijn er nog betalingen die binnenkomen (meestal bij een PSP), dienen die ook bewaard te worden? ==== En is er dan nog een vereiste aan hoe dit bewaard dient te worden? Wanneer ik deze offline encrypted bewaar in decoupled databases, is dat dan voldoende? De belastingdienst zal wel een mooi overzicht willen vrees ik.
  4. Een update hierop. Ik heb de .pdf doorgenomen en geprobeerd met een aantal partijen te overleggen; al is er opmerkelijk weinig duidelijkheid in. Keurmerken willen zich hier niet over uitlaten. @Branko dat klopt, maar wij zouden dit graag nog verder verbeteren en zo min mogelijk gegevens bewaren om de privacy van de klant zoveel mogelijk te waarborgen. De vraag is dan dus alsnog welke gegevens we echt moeten bewaren. Momenteel is het nogal een 'subjectief' begrip en lijkt het aan iedere partij zelf om te bepalen wat ze wel of niet nodig vinden. Zou mooi zijn om een duidelijke lijst te hebben van een gerenommeerde partij die adviseert wat wel en niet te bewaren, om een goede middenweg te vinden tussen privacy en bewaarplicht. Vooralsnog vind ik de situatie persoonlijk nog steeds ingewikkeld en onduidelijk.
  5. Goedemorgen, afgelopen week ontvingen wij van een klant een verzoek om haar persoonsgegevens te verwijderen. Het gaat om een klant van een webwinkel. Zijn er nog juridische zaken waar wij rekening moeten houden, die wel bewaard moeten worden? Denk aan boekhouding? Of juist het bewijs van verzending? --- De vraag is dus of wij ergens juridisch verplicht zijn om bepaalde gegevens voor een x periode te bewaren; of kunnen wij deze anonimiseren ?
  6. Goedemiddag allen, hopelijk iedereen in goede gezondheid. Wegens een langlopende relatie hebben wij een mooie ingang bij een Chinese fabrikant van medische producten. Zij zijn al meer dan 10 jaar actief in deze markt, en produceren onder andere mondkapjes en ander beschermingsmateriaal. Nu houden wij ons normaal bezig met handel binnen EU; maar met de huidige situatie willen wij graag kijken of wij een aantal van deze producten kunnen importeren. Hebben jullie tips om zo goed mogelijk de kwaliteit van deze producten te garanderen en niet voor verrassingen te komen staan? Items zijn CE en FDA goedgekeurd EU verpakking Bedrijf bestaat +10 jaar in medische sector Wat zou jullie gang van zaken zijn? Samples verkrijgen Laten testen door organisaties (wie? TNO?) Kwaliteit kan over tijd natuurlijk wijzigen, hoe weet je zeker dat iedere batch goed is? Altijd een steekproef nemen? En dan dienen er nog juridische zaken geregeld te worden; zoals aansprakelijkheid en contracten tussen fabrikant en onszelf. ========= Dank voor jullie hulp en advies in deze kwestie.
  7. Dank. Aantal goede tips! Lijkt erop dat ik zelf de ernst onderschat heb. Ik ga het oppakken. Dank voor alle hulp en het meedenken.
  8. Eenmanszaak bestaat nog; gedeelte is ingebracht (althans was de bedoeling) onder BV om activiteiten op te splitsen. Ik waardeer het advies; maar dit topic ging specifiek over de vraag of er een manier/advies is om accountant X alsnog mee te laten helpen. Langsgaan lijkt tot nu het het meest gehoorde advies; of via RB.nl druk zetten. Verder nog tips?
  9. Langsgaan zou inderdaad de beste optie zijn. Woon zelf merendeel van het jaar in het buitenland dus zal lastig zijn voor de komende maanden. Maar wellicht de overweging waard.
  10. Als ik het goed begrepen heb is de inbreng nooit volledig voltooid; in dat inzicht ook geen inbrengbeschrijving getekend. X zei altijd dat het verder wel in orde kwam en dat het geregeld zou worden.
  11. Wederom dank. Accountant X via rb.nl kunnen vinden, dus wellicht moet ik fiscalist zeggen? Accountant Y via nba.nl kunnen vinden. Via accountant Y proberen we al tot een oplossing te komen, maar deze geeft aan dat de reeds uitgevoerde werkzaamheden niet overeenkomen met de afspraken die ik eerder gemaakt had met accountant X (over ruisende versus geruisloze inbreng). Volgens accountant Y is het lastig om dit te voltooien zonder accountant X te spreken. Accountant Y heeft ook al aantal keer tevergeefs contact proberen op te nemen met Accountant X. Maar ik zou dit dus eventueel via RB.nl om hulp/advies kunnen vragen?
  12. Dank voor jullie reacties, het meedenken en het advies. Liefst zou ik dit gewoon onderling met de accountant oplossen; en ook prima als ik daarvoor moet betalen. Probleem is dat ik simpelweg geen contact krijg. Heb al meermaals geprobeerd en accountant reageert simpelweg niet. @Roel J bedankt voor jouw terechte opmerking. Accountant Y heeft een Vpb concept/voorbehoud (als ik het goed begrepen heb) ingediend om die boete te voorkomen. Maar nu is het dus achterhalen wat Accountant X precies wilde doen kwa inbreng van de eenmanszaak. Accountant X reageert niet, dus zijn er manieren om dit 'minder vrijwillig' te maken. Zijn er bepaalde regels hierover? Plichten?
  13. Ter verduidelijking: ik heb ook nooit een rekening ontvangen. Werk al langer samen met accountant X voor een eenmanszaak en die rekening zijn gewoon altijd netjes betaald. Voor de nieuwe (BV) activiteiten nooit een rekening ontvangen; dus ook nooit iets betaald.
  14. Goedemorgen allemaal, ik heb een probleem met mijn accountant. In 2018 een BV opgericht met gedeeltelijke inbreng van eenmanszaak onder accountant X. Accountant X (en fiscalist) heeft hier destijds in geadviseerd en zou alles hiervoor in orde maken. Ben in 2019 overgestapt op een nieuwe partij (accountant Y) wegens herhaaldelijk te laat reageren op mijn verzoeken. Zo is de boekhouding voor 2018 nog steeds niet voldaan. Nu heeft accountant Y informatie nodig van accountant X over hoe deze inbreng plaats heeft gevonden en wat hiervoor het plan was. Maar accountant X reageert nergens meer op. Niet per e-mail, telefoon of SMS. Accountant Y geeft aan dat zonder de juiste informatie het lastig is om de BV voor 2018 netjes af te ronden. Welke opties heb ik nog? Ik heb accountant X nooit een rekening betaald (dat is geloof ik retentierecht?) ; maar er zijn wel mondelinge afspraken gemaakt over wat hij wel en niet zou doen. Kan ik hier juridisch iets aan doen, of heb ik nu gewoon pech?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.