Jump to content

Thomasss

Super Senior
  • Content Count

    161
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Ja, die redenering volgde ik ook. De fabrikant gaat zichzelf indekken en zeggen dat het niet meer bruikbaar is. Maar vrijwel alle artikelen zijn gewoon nog bruikbaar naar THT. En inderdaad, wellicht is de werking net ietsje afgenomen, maar gaat mij met name om de veiligheid. Probleem waar je dan mee zit is dat je iets ' goeds ' wilt doen maar tegelijkertijd ook moet letten op aansprakelijkheid. Ik hoopte dat er hier iemand wat ervaring mee had en wat goede tips had waar te doneren. Wellicht zelfs anoniem om problemen te voorkomen.
  2. Ze staan eigenlijk al heel lang opzij. Wilde ze destijds (kerst 2017) doneren maar is er toen nooit van gekomen. En nu staan die dozen er nog steeds. Als iemand er iets aan heeft zou ik ze graag weggeven. Heb aantal voedselbanken gemaild, kijken of dat iets oplevert.
  3. Goedemiddag, ik heb een aardige lading cosmetica producten die helaas over de THT zijn. Gaat om shampoo en andere verzorgingsproducten. Sommige zijn al in 2017 verlopen, andere begin 2019. Is het mogelijk (en verantwoord?) om dit soort zaken te doneren aan een goed doel of iets dergelijks? Moet ik dan denken aan een voedselbank? Welke partij zou zoiets aannemen? Of is het simpelweg te lang verlopen en moet je het gewoon weggooien.
  4. Is een collectebus niet ook ondernemen overigens? Wanneer is iets ondernemersgerelateerd? Wanneer je er winst mee wilt maken? Het gaat in principe om een website, conversie optimalisatie, analytics, marketing, social media, blogging, article, interviews, branding en ga zo maar verder. Wat is daar NIET ondernemersgerelateerd aan?
  5. Wij willen dus niet zelf de carbon offset doen; anders zouden wij de donaties gewoon hiervoor kunnen gebruiken. Maar wij willen dit geld geven aan bedrijven die dit wel doen. De 'fiscale mogelijkheden' die ik dus zoek is hoe je een soort tussenpartij kan zijn die de betalingen ontvangt en vervolgens doorstuurt naar de partij. Klinkt een beetje als een PSP, maar dat lijkt mij toch ook niet het geval.
  6. haha het blijft verwarrend, wederom dank voor alle reacties. Er lijkt nog veel onduidelijkheid te zijn. Zoals reeds aangegeven; ik bezit een aantal bedrijven, oog met het doel op winst. Deze lopen prima, en inderdaad gebruik ik een deel van de winst voor 'het goede doel'. Nu wil ik met een aantal mensen de focus leggen op klimaatsverandering en mensen motiveren hun CO2 (bij reizen) te compenseren. Wij geven dus informatie, motivatie etc., om donaties te ontvangen ten gunste van CO2 compensatie. Deze donaties willen we 100% doorgeven aan het betreffende doel, daar gaat het immers om. In sommige gevallen zijn deze organisaties opmerkelijk slecht in het geven van de juiste informatie. Daarnaast hebben wij een specifieke doelgroep in gedachte waardoor we ons meer kunnen targeten. Momenteel lopen de donaties inderdaad direct naar het goede doel. Dit werkt, maar de conversie is relatief laag vergeleken een interne checkout (zover ik dat kan beoordelen). Liefst zouden wij dus alles netjes maken en verweren om de conversie te verhogen en meer geld op te halen. Maar het lijkt erop dat dit niet mogelijk is binnen de fiscale mogelijkheden.
  7. Dank voor alle reacties en excuses voor de onduidelijkheid. Het is duidelijk dat mijn beperkte kennis van de financiele constructies hierbij een rol speelt. 1. Ik run een aantal bedrijven waar ik genoeg winst uit haal. Ik wil mij daarom focussen op een goed doel 2. Hiervoor wil ik een ander bedrijf (/website?/organisatie/??) runnen waarbij we donaties proberen te verzamelen voor goede doelen (dus niet onszelf). Om de checkout te optimaliseren zou ik liefst alle betalingen intern verzamelen en vervolgens 100% doorsturen. Niet alle goede doelen waarmee wij samenwerken zijn ANBI gekeurd; ook veelal in het buitenland en buiten EU. De vraag is niet zozeer of de donaties voor donateurs aftrekbaar zijn, maar of het doorstorten van de donaties voor ons aftrekbaar is.
  8. Om voor mij onduidelijke reden was mijn vorige vraag 'op geen enkel punt ondernemersgerelateerd'. Wellicht heb ik het dan niet duidelijk gemaakt. Ik run namelijk een bedrijf, dat onder andere donaties ontvangt, maar ook op andere manieren geldstromen creëert. Momenteel gaat 100% hiervan naar goede doelen; veelal direct. Mensen worden omgeleid naar de donatiepagina. Echter, dit is geen soepel proces en sommige goede doelen hebben een enorm slechte check-out ervaring. Vanuit mijn e-commerce achtergrond zou ik het proces graag verbeteren waardoor minder mensen afhaken. Echter, als gevolg komt het geld wel eerst bij ons binnen. Het gaat dus om donaties, de verkoop van merchandise, etc. Inclusief conversion optimization, marketing, A/B testing en noem het maar op. Waarom dit niet ondernemersgerelateerd is is mij volledig onduidelijk. Het feit dat ik hier persoonlijk geen winst mee wil maken heeft toch niks te maken of het wel of geen ondernemers kwestie is? EDIT: Dus nog even de structuur. Donaties --> eenmanszaak / BV --> goed doel (buiten NL).
  9. Goedemorgen, wij zouden graag donaties voor een goed doel ontvangen en vervolgens 100% daarvan doorsturen naar het goede doel. Is het mogelijk om dit (in het begin) binnen een huidige BV of eenmanszaak te doen? Kun je de donatie aftrekken als kosten? Of kom je hier dan toch fiscaal bij in de problemen? ----- Uiteindelijk willen we dit onderbrengen onder een non-profit, maar is onnodig om daar nu al kosten voor te maken.
  10. Merci! Gaat me er met name om wat de wettelijke verplichting is. Uiteraard hebben we een aantal systemen in plaats om verloop van producten te verkopen; maar wilde graag weten wat de precieze wettelijke verplichtingen zijn.
  11. Goedemorgen, het is mij onduidelijk wat de juridische verplichting is van het bijhouden van een THT (Ten minste houdbaar tot datum) bij cosmetische producten in een magazijn. Uiteraard mogen we geen producten met een verlopen THT verkopen; maar nu is de vraag of je verplicht bent een volledig overzicht bij te houden van ieder product (batch) en de bijbehorende THT. Heeft iemand hier ervaring mee?
  12. haha wat een discussie is hier gaande; en dat wegens mijn opening die blijkbaar open was voor interpretatie. Zoals Norbert hier aangaf gaat het in mijn geval om een webwinkel met de verkoop van fysieke producten. Geen crypto, geen virtual currencies. Net als iedere webwinkel hebben wij gegevens van klanten in beheer (die overigens na x maanden geanonimiseerd worden sinds de AVG). Maar de discussie hier lijkt meer te gaan om de diverse mogelijkheden en wat wel en niet onder de wet zou vallen. Ben zelf benieuwd dat wanneer wij eerst een request krijgt van de klant om gegevens te verwijderen, en vervolgens van de politie om het in te zien. Wat dan? Volgens AVG heeft iedereen het recht om vergeten te worden; en het lijkt erop dat wij ook mee moeten werken met een onderzoek van de politie. Al lijkt mij dat in dat geval het antwoord zou zijn dat wij die gegevens simpelweg niet meer hebben.
  13. Wellicht relevant voor dit topic. Alle drempel bedragen zijn te vinden via: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf
  14. Goedemiddag allen, jaren geleden heb ik hier naar gekeken en destijds door de vele regels niet mee doorgegaan. Nu het nogmaals opgepakt. Het gaat om een webwinkel die al enkele jaren actief is in NL en nu ook in Duitsland wilt gaan verkopen onder een eigen .de domeinnaam, Duitse taal, Duitse klanten. Ik weet dat bepaalde regels in Duitsland een stuk strenger zijn, zoals de vereisten van een Impressum, AGB, Datenschutzverklarung. Het blijft mij onduidelijk of het noodzakelijk is om ook daadwerkelijk een bedrijf in Duitsland te starten. Zover ik kan beoordelen is dit niet het geval en kun je gewoon de zaken blijven doen vanuit Nederland en vanuit Nederland versturen. Ook BTW zal via NL lopen (mits onder grenswaarden). Is het (nog steeds) noodzakelijk om een Duits (retour) adres te hebben of is deze verplichting vervallen? Ik lees enigszins tegenstrijdige informatie en ook bij de websites die ik bekijk is het niet consistent. Heeft iemand hier ervaring met het (recent) van start gaan in Duitsland?
  15. Dank voor alle antwoorden en reacties! Heb de meeste adviezen opgevolgd en contact opgenomen met diverse partijen. De discussie ' waarom' ik dit topic geopend hebt verbaasd mij enigszins. Er zijn ongetwijfeld andere ondernemers die eenzelfde verzoek hebben gehad en ben benieuwd wat zij ervan denken. Naast het feit of dit wel of niet juridisch bindend is zijn er ook nog ethische vraagstukken en de vraag of je als eenmanszaak / webwinkel hier überhaupt aan mee zou moeten werken. Blijkbaar is dit voor sommige leden hier overduidelijk, maar uit de ontstane discussie leid ik af dat dit niet voor iedereen het geval is. Het gaat inderdaad om een webwinkel, geen hostingpartij. Wij hebben dus directe klantgegevens.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept