Jump to content

Ondernemer Nijmegen

Legend
  • Content Count

    367
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6

Personal info

  • Location
    Nijmegen
  • Country
    Nederland
  1. Daar valt vrijwel niet over te communiceren met Amazon. (dat geld eigenlijk voor alles, je krijgt gewoon geen of maar een half antwoord). Het enige dat ik dus kan doen is zorgen dat ik het kan terugvragen maar ook belangrijk dat is straks de boekhouding goed kan bijhouden en duidelijk kan zien hoeveel btw ik in welk land moet afdragen.
  2. Goedendag, Momenteel gebruiken we voor de boekhouding het pakket van Reeleezee. Dat bevalt opzicht goed. Wel moeten we klooien met aan amazon te betalen BTW. Wij verkopen op o.a. amazon. Van amazon krijgen we welke maand een factuur voor de ingehouden commissie bedragen. Amazon die dat factureerd zit in Luxemburg. maar ondanks dat ze ons BTW nummer hebben brengen ze gewoon 21% btw over de commissiebedragen in rekening . (al contact over opgenomen maar komt geen bruikbare reactie en ook geen oplossing). Deze BTW mogen we dus niet in Nederland terugvragen maar moeten we in Luxemburg doen. Nu splitsen we binnenkort het bedrijf en moet ik dus ook een nieuwe boekhouding opzetten. daarvoor dus al bezig met gratis account van Reeleezee. Maar nu blijkt dat er geen ICP aangifte mogelijkheden zijn binnen Reeleezee als er dus BTW in rekening gebracht wordt, ze gaan er altijd vanuit dat je 0% btw betaald. Maar ook blijkt hun pakket niet bruikbaar te zijn als je boven de drempelbedragen in landen komt. Ik verwacht b.v. na paar maanden boven het drempelbedrag voor Belgie en Frankrijk te komen en binnen een jaar ook voor Duitsland en mogelijk nog andere landen. Reeleezee heeft echter geen mogelijkheden om vanaf drempelbedrag dus de btw niet meer in Nederland af te dragen maar in het betreffende land, je kan dus niet instellen dat die BTW apart gehouden moet worden en snel en eenvoudig elke maand/kwartaal een overzicht van omzet in dat land krijgen en de daar af te dragen btw (en wat daar nog meer bij komt kijken). Dus moet helaas opzoek naar nieuw boekoud pakket welke dat wel kan. Liefst een die ook andere valuta aankan (krijg nog wel eens gefeactureerd en uitbetaald in andere valuta (voornamelijk Engels Pond momenteel) maar moet dat nu dus steeds handmatig omrekenen. Iemand een tip voor een redelijk eenvoudig te gebruiken boekhoud pakket welke bovenstaande wel allemaal kan? Groet Daniel
  3. dat klopt, maar is denk ik wel de belangrijkste uitdaging van franchise ketens om op te lossen zodat alle partijen daar voldoende achter staan en voldoende van profiteren. elke keten die daar geen goede oplossing voor vind gaat het uiteindelijk afleggen. Action, Aldi, kruidvat en Lidl heb ik vaker gelezen maar blijf me daar over verbazen. Die partijen hebben zodanig klein assortiment dat het geen concurrentie zou mogen zijn. Als je daar als gespecialiseerde speelgoedwinkel met zeer groot assortiment niet van kan winnen dan doe je echt iets heel erg fout!
  4. Het is een bug die al tijdje bestaat in het nieuws en artikelen systeem. 1. naar mijn idee is dat zeker het geval. enkel zijn veel franchise formules niet met hun tijd meegegaan. veelal door kanaal conflicten naar mijn idee. de franchise nemers zien vaak online activiteiten als een bedreiging voor hun omzet. Bij intertoys waren die problemen er wat ik heb meegekregen daarvan er ook. zo vonden ze die marktplaats functie die Intertoys kortstondig vervulde helemaal niks omdat de prijzen daarmee onder druk kwamen te staan en dat er omzet verdween naar andere online verkopers. Hoe ze dat vergoedingstechnisch opgelost hadden weet ik niet. Maar als er een goede combinatie is van online en offline en de opbrengsten daarvan goed gedeeld worden is er zeker een toekomst. Maar dan moeten de winkels wel een toevoeging zijn voor het geheel en dat was bij Intertoys duidelijk niet het geval. Franchise is een goede manier om een keten te laten groeien en gebruik te maken van de lokale kennis van ondernemers. 2. ja waarom zouden ze dat niet zijn? ze mogen dan wel gebruik kunnen maken van de marketing van het moederbedrijf en inkoopvoordeel hebben maar moeten het wel nog steeds zelf inkopen en verkopen. Dus het risico blijft en zullen nog steeds goede ondernemers moeten zijn om de zaak winstgevend te kunnen laten draaien
  5. link naar artikel niet zichtbaar, bug is nog niet opgelost zo te zien.
  6. Bedankt! het is me redelijk duidelijk nu. Maar is wel complex aangezien ik dat voor Duitsland, Frankrijk, Belgie en later mogelijk nog andere landen krijg. Heb te maken met de registraties in de verschillende landen, de btw aangiftes in de verschillende landen en dus de administratie die ingericht moet worden om alle bedragen voor die verschillende landen duidelijk te krijgen. Niet iets om mee te gaan hobbyen dus, Naar Reeleezee heb ik net een mail gestuurd met diverse vragen over inrichting van administratie hiervoor. Voor aanvragen belastingnummers voor Duitsland heb ik ook een adres gekregen, maar het liefst werk ik daarvoor dus met een partij die dat gelijk voor alle landen kan regelen.. Weet jij of iemand anders toevallig een bedrijf welke bij dat soort zaken kan helpen? Is de KvK een goed startpunt om me hier verder in t verdiepen (advies gesprek??)
  7. zoals ik al aangaf is mijn vraag niet omdat ik het er niet mee eens ben maar omdat ik in verwarring was door het bericht van dat platform welke mij meedeelde dat die wet dus per 1-1-2019 in werking getreden is en dat ik daarom verplicht ben een Duits btwnummer en identificatienummer door te geven. Kwam dus over alsof dat van de Duitse wet verplicht gesteld wordt en dus ingaat tegen het drempelbedragen stelsel. Ik begrijp nu dat het een keuze van het platform is om dat verplicht te stellen voor hun platform. Dan nog wel de vraag: om die nummers te krijgen moet je dus in Duitsland registreren (nu lees ik her en der dat je daarvoor ook een in Duitsland gevestigd persoon moet hebben). Maar laat ik die nummers verkrijgen en die doorgeven, kan ik dan ook gewoon 0 aangiftes doen bij de Duitse belastingdienst en nog steeds tot drempelbedrag in Nederland aangeven? Nu is het voor huidige bedrijf niet interessant om in Duitsland die nummers aan te vragen aangezien we bezig zijn het bedrijf op te delen waarna de verkoop activiteiten op platformen naar nieuw bedrijf gaan. Maar met dat nieuwe bedrijf wil ik dus wel goed regelen vanaf begin aangezien ik verwacht voor diverse landen of 2019 of 2010 over drempelbedrag heen te gaan, b.v. Duitsland: 100.000 euro - hoop ik tegen eind 2019 zeker bereikt te hebben Belgie: 35.000 - kan ook snel gaan Frankrijk: 35.000 euro - kan ook met paar maanden bereikt zijn Italie: 35.000 euro - hoewel omzet daar wel snel toeneemt zal dat nog wel even duren spanje: 35.000 euro - zal nog wel even duren Eigenlijk dus opzoek naar partij die voor al die landen daarbij kan assisteren. en uitzoeken hoe dat boekhoudtechnisch allemaal moet en of dat met een pakket als reeleezee ook kan.
  8. gaat er niet om dat ik niet mee eens ben, gaat erom dat het erg onduidelijk is . Wil overal aan voldoen, maar ben blij dat ik NL btw snap en dit maakt het gelijk stukje ingewikkelder. Opzich niet erg als ik maar weet wat ik moet doen, hoe ik moet doen en hoe ik dan belastingtechnisch in mijn boekhoud systeem instel (reeleezee). Kortom: plots heel veel uitzoek werk en regelwerk wat ook nog op zeer korte termijn gedaan moet worden.
  9. Ik heb het platform ook ondertussen om opheldering gevraagd . Ook boekhouder heb ik het gevraagd maar die wist zo ook niet dus verwees me door naar specialistische partij betreffende Duitse BTW. Platform vraagt namelijk heel specifiek om een DUITs BTW belastingnummer nummer en Duits BTW indentificatienummer. Beide moet ik voor 1 maart doorgeven. Moet zo en zo even heel goed gaan verdiepen in de Europese belastingregels en hoe ik dat allemaal moet opzetten aangezien ik verwacht in 2019 voor paar landen wel de drempelbedragen zal gaan halen (Duitsland en Frankrijk). En mogelijk interesant om inderdaad gelijk Duitse BTW te gaan berekenen aangezien die 2% lager is als in NL en ik dan net iets lagere prijzen kan aanbieden. eens uitzoeken waar ik daarvoor terecht kan om me beter te laten informeren over alles wat daarbij komt kijken.
  10. dat klopt, maar deze Duitse marktplaats verzoekt mij dus wel voor 1 maart een Duits belastingnummer en Duits BTW-indentificatienummer door te geven. en als ik die dus niet heb moet ik daarvoor zo snel mogelijke en aanvraag doen. en als reden daarvoor wordt dus naar die Duitse wet verwezen die op 01-01-2019 in werking getreden is. Ik moet wat ik er van begrijp mij dus bij Duitse belasting aanmelden en die nummers krijgen en vanaf eerste euro vanaf dat moment belasting in Duitsland betalen.
  11. Bedankt voor de link, geeft iets meer informatie maar nog steeds niet duidelijk helaas. Begrijp daaruit dat het gaat om dat er veel btw ontduiking zou zijn en veel btw onterecht niet in Duitsland aangegeven wordt. Maar haal daar dus niet uit dat ik een Duits BTW nummer moet aanvragen en overleggen en wat zo een verklaring inhoud. En buitenlandse klanten (waar ik onder val als ik begrijp) moeten ook een binnenlandse gemachtigde opgeven. dus nog niet erg duidelijk wat ik nu moet gaan doen helaas.
  12. goedendag, sinds tijdje ben ik bezig om naar diverse Europese landen uit te breiden of in elkgeval voorbereidingen te treffen hiervoor. Nu ben ik bekend met drempelbedragen betreffende de BTW maar haal ik die nog niet. Ik hoop voor de eerste landen dit jaar of volgend jaar die drempelbedragen wel te gaan halen. Nu weet ik ook dat gewerkt wordt aan het invoeren van een Europees BTW systeem waarbij je de aangifte gewoon altijd in je eigen land doet en de landen daarna onderling verrekenen. als ik het goed gelezen heb is dat voor bepaalde beroepsgroepen al ingevoerd en zou de rest 2020 moeten volgen. Nu kreeg ik echter deze week van een platform waar ik me bij aangesloten heb (maar nog niet actief ben) een e-mail met daarin: Wat ik hier dus uit begrijp moet iedereen die dus ook maar 1 euro in Duitsland verkoopt dus direct een Duits BTW nummer aanvragen en de BTW daar afdragen en geld dat Drempelbedrag dus niet meer? Iemand die hierover meer weet hoe dat zit? Moet die gegevens voor 1 maart ingevoerd hebben Heb dit nu pas vanaf 1 Duits platform te horen gekregen. Hoe verhoud dit zich ten opzichte van die nieuwe Europese belastingregels? Groet Daniel
  13. Ik heb rest van opmerkingen niet gelezen maar wat mijn eerste indruk was: 1. Ik ga hem weer afsluiten met dat Loading gedoe.... 2. wat is dat voor iets met Antwerpen 3. hij doet iets met diamenten 4. Onee toch iets met saxophone 5. onee, toch iets met bier 6. Nu weet ik het echt niet meer, iets met chocolade? Nu zou ik normaal toch echt alweer weggeweest zijn. Maar vooruit nu even doorgeklikt naar Diensten. oh wacht... hij kan helpen met uitbreiden naar Belgie Wel ik wil wel wat meer weten over consultancy... hmmm dan moet ik gelijk een mail sturen in plaats van dat ik meer info te lezen krijg Kortom (en dat is niet lullig bedoeld) vind ik het een zeer slechte website die zeer onduidelijk is over wat je doet en wat je te bieden hebt. Bekijk eens websites van andere bedrijven die dit soort zaken doen en begin dan nog eens opnieuw of beter laat iets maken door iemand die er verstand van heeft. Tool die je nu gebruikt hebt is naar mijn mening niet iets voor een serieuze zakelijke website. (en ik ben zelf iemand die momenteel druk is naar diverse Europese landen uit te breiden en veel websites van bedrijven die daarbij kunnen ondersteunen bezocht heeft afgelopen maanden)
  14. Hallo Maaike, bedankt voor je reactie. ik zal je eens via Linkedin benaderen. Ondertussen alweer hoop ontwikkelingen hier. plan is nu bedrijf te gaan splitsen in online en offline deel. Online gebeuren zal nog veel beter ingericht gaan worden, heb een hele lijst met verbeterpunten om efficienter te werken. ook staan er hele lijst kanalen in de rij om aangesloten te worden die (snel) kunnen bijdragen aan omzet. Verder was en is mijn probleem dat ik nu in het wildeweg als een soort van blinde bezig ben met verkopen en prijzen. Daarvoor ben ik met een specifieke marketingpartij in gesprek over een plan om veel gerichter te kunnen gaan verkopen op de platformen. Daar heeft die partij zeer veel ervaring mee (niet enkel de theorie maar vooral de praktijk) en speciale software voor om meer producten in koopblok te krijgen en prijzen te optimaliseren. Gebeurd dus van alles (ook mindere zaken als software problemen die naar boven komen)
  15. A. volgens mij had TS de aankoop kosten van dat 2de beschadfigd retour ontvangen product niet hoeven terug te betalen. de klant dient het wel deugdelijk terug te sturen. TS heeft het keurig beschermd in bubbelfolie naar klant opgestuurd, klant heeft het goed ontvangen maar heeft of thuis zelf beschadigd of doordat ze ondeugdelijk (zonder bubbelfolie) terug gestuurd hebben is de klant verantwoordelijk voor de schade. Dus TS had keurig het goed retourontvangen product terugbetaald. voor het 2de beschadigd retour ontvangen product is dan de vraag of hij helemaal niet hoeft terug te betalen of slechts een deel. Uiteindelijk heeft hij dat volledig terugbetaald dus meer gedaan als hij zou moeten doen. B. heeft de TS te maken met een louche incassobureau die dossierkosten (fantasiekosten) rekent, voor mij zou dat al reden zijn incassobureau dus zeker niet te betalen, zeker ook al gezien die veel te vroeg ingeschakeld zijn.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept