Een topic om mijn resultaten zover te overwegen maar vooral mijn uitdagingen voor komend jaar op een rijtje te zetten. Hierbij loop ik tegen vele vragen/uitdagingen/problemen aan. Hopelijk zijn er hier dus tips/suggesties/commentaren die mij nieuwe inzichten geven en mij verder kunnen helpen.
Het is een lang topic geworden maar hopelijk toch interessant en ook voor andere leerzaam.
Eind 2017 begonnen om serieus de boel weer aan te slingeren met omzet nadat jaren de boel vrijwel stil gelegen had.
Ik richt me daarbij momenteel vrijwel geheel op platform verkopen en nog maar heel beperkt op verkopen via eigen webshops.
Nu is er sinds eind 2017 een mooi groei geweest met regelmatig grote hobbels op de weg die we steeds weer hebben kunnen nemen.
Zo groeide de omzet op gegeven moment vorig jaar zo hard dat het financieren daarvan een probleem opleverde.
Dat is opgelost door langere betaaltermijnen van belangrijkste leverancier.
Tevens heb ik de omzet goed onderzocht en bleek ik veel producten te verkopen waar ik niks op verdiende of zelfs verlies op maakte. Daarop een nieuwe formule ontwikkeld waarmee ik alle kosten meeneem en bepaal wat ik minimaal op een product wil verdienen en waaruit dan de minimum verkoop prijs komt rollen.
Daarmee de nieuwe prijzen berekend en doorgevoerd. Daarmee nam het aantal orders eerst met 45% af maar was de winst hoger, later is aantal orders weer stukje gestegen. Daarmee was alles ook weer makkelijker te verwerken.
Verder 2018 vooral gebruikt om veel te testen, de markt beter te leren kennen en startposities te verkrijgen. Bezig gehouden met zoeken van nieuwe verkoop kanalen en nieuwe leveranciers om assortiment uit te breiden.
Wat heb ik in 2018 zoal gedaan:
· Nieuwe webshop gebouwd/laten bouwen die online gegaan is in juni. Eigen webshops draaien we er nog niet zozeer mee maar is voornamelijk voor beheren assortiment, doorsturen naar tussenpartij platformen en verwerken orders. Shop is gebouwd met een budget van 20% van wat normaal nodig is voor een dergelijke shop/systeem. Dit is ook merkbaar in het systeem maar met het beschikbare budget is een systeem gebouwd waarmee nu in elkgeval te werken en te groeien is
· Processen verbeterd. Dit is deels dankzij de nieuwe webshop, maar ook andere zaken rondom administratief en praktisch verwerken van een order. Hiermee is de verwerkingstijd van een order met 6 stappen afgenomen en zijn we 60% minder tijd kwijt per order.
· Betere apparatuur waardoor verwerken van orders minder tijd kost. Betere printers voor pakbonnen, goede labelprinter in plaats van op A4tjes en dat afplakken, sinds kort luchtzakjes machine voor opvulling in plaats van 500 liter zakken schuimpjes enz.
· De kleine ruimte van waaruit we werken 3 keer opnieuw ingericht om steeds efficiënter te werken
· Overgestapt van excel boekhouden naar een boekhoudpakket met ondersteuning van boekhouder om beter inzicht te krijgen (zijn nog wel stappen in te nemen)
· Nieuwe platformen aangesloten, voor andere de aanvraag procedures gestart.
· Prijzen beter vastgesteld zodat niks meer verliesgevend is
Als ik terugkijk naar 2018 is het al met al een mooi jaar geweest (definitieve omzet/kosten nog niet bekend) waarin grote stappen vooruit gezet zijn en veel verbeterd is.
Daarbij wel een heel kleine marge gehad maar was nog niet afhankelijk van de inkomsten maar heb een mooie eerste basis om vanuit verder te gaan werken..
Doelen voor 2019
· Verhogen van de winst – deze stap zal uit verschillende delen kunnen en moeten bestaan:
o Meer orders – misschien wel de makkelijkste stap. Dit door dus nog meer platformen aan te sluiten en naar nog meer landen te gaan leveren en het assortiment te vergroten.
o Kosten verlagen – aangezien ik van kamertje thuis werk en alles behoorlijk efficiënt doe niet een heel makkelijke stap. Dit zou moeten komen van lagere inkoopprijzen van producten (daarvoor is grotere afname nodig), lagere verzendkosten (maar die zijn juist gestegen) en lagere materiaalkosten.
o Winst per order verhogen – in dit laatste best nog wat ruimte omdat ik regelmatig te goedkoop verkoop op bepaalde platformen als b.v. Bol.com. Maar tevens is dit heel lastig omdat om 17.000 producten gaat en ik die niet dagelijks handmatig kan controleren en bijwerken. Tevens is verkoop via eigen webshops hierin een potentiele optie (hoewel daarin vaak te makkelijk gedacht wordt vanwege de verborgen kosten daarbij)
· Meer platformen in meerdere landen aansluiten – hier ben ik al tijdje mee bezig maar wordt steeds verder uitgebreid. Duurt vaak een tijd voor je bij platform aangesloten bent en dat je de productdoorgifte naar die platformen helemaal op orde hebt (veel instel en automatiseerwerk). Hiervoor moet ik ook mijn productcontent in mijn webshop systeem in meerdere talen zien te krijgen
· Reputatie opbouwen op de nieuwe en bestaande platformen – een aansluiting op een platform is 1 ding maar de verkoop gestart krijgen is nog wat anders, daarvoor moet je eerst reputatie opbouwen, beoordelingen krijgen, leverbelofte bewijzen enz. vaak een kip ei verhaal omdat je goede reputatie nodig hebt om orders te krijgen (koopblokken te pakken) maar je orders (flink aantal) nodig hebt voor je die reputatie kan opbouwen.
· Assortiment vergroten – meer leveranciers binnen mijn huidige productgroep maar ook producten in heel andere categorieën. Als de basis goed is valt vrijwel alles te verkopen mits ik betrouwbare leveranciers vind die aansluiten op mijn werkwijze
· Werkruimte verbeteren. Werk nu vanuit kamer van nog geen 9 vierkante meter. Daarin heb ik heel beperkte voorraad, werkplekken met 2 computers, archiefkast, diverse printers, 3 meter stelling voor verwerken orders en 1 meter paktafel (of je kan inpakken of aan de 2de pc werken). En tevens ligt hier deel van de voorraad dozen opgeslagen. Wordt langzaam erg krap (ook omdat steeds meer verpakkingsmateriaal komt). Doel is dus om in de tuin een nieuw veel groter tuinhuis/tuinkantoor te plaatsen met een binnen oppervlakte van rond de 23 vierkante meter. Daarmee zouden we tot meerdere honderden pakjes per dag kunnen groeien
· Webshop verder verbeteren – valt daarin nog veel winst te behalen. Maar dit moet goed afgewogen worden tegen diverse punten zoals hoe lang de shop economisch houdbaar is en wanneer ik toe ben aan de volgende stap om met hetzelfde systeem door proffessionele partij helemaal opnieuw te laten bouwen waarbij dan nog veel meer geoptimaliseerd en geautomatiseerd kan worden. Webshop is gebouwd met in achterhoofd dat die 1 a 2 jaar mee zou moeten gaan tot groei/omzet/winst groot genoeg is om nieuwe te laten bouwen met slimmere oplossingen.
problemen, uitdagingen en overwegingen
· Verzendkosten moeten omlaag maar voor binnen NL zijn ze juist net weer met 30 cent gestegen. Daarnaast voor meer landen werkbare verzendkosten krijgen.
· Inkoop moet naar beneden – bij bepaalde leveranciers zit ik al aan maximale korting, bij andere kan ik dat nog opbouwen. Maar dat is vooral een kwestie van langere termijn dat als mijn omzet bij die leveranciers stijgt dan stijgt ook de korting. Andere optie is dus rechtstreeks bij bepaalde producenten inkopen. Maar dan moet je dus voorraad gaan aanleggen wat ik nu dus zoveel mogelijk probeer te voorkomen. En voorraad is duur en kost veel ruimte (waardoor ik dus zeker een bedrijfsruimte buitenshuis moet huren)
· Moet ik via PostNL blijven verzenden of overgaan naar DHL of nog een ander? Binnen Nederland werkt PostNL prima/acceptabel. Buiten Nederland is het een Drama omdat ze met talloze verschillende netwerkpartners werken. Veelal worden afleveringen niet terug gekoppeld naar PostNL tracktrace systeem (en bij bepaalde platformen krijg ik niet betaald of zelfs boetes als de aflevering niet tijdig bevestigd is), wordt er soms een potje gemaakt met afleveringen, wordt er regelmatig niet eens geprobeerd af te leveren (aankomst in buitenland en directe retourzending) en kan er in Duitsland niet afgeleverd worden bij Packstations. Het antwoord op deze overweging lijkt al in de vraag zelf te zitten maar toch komt er meer bij kijken: veel andere vervoerders hebben geen (fatsoenlijke) aflever locaties in de omgeving en werken enkel met het ophalen van de zendingen. Dat lijkt fijn maar veelal hebben ze dan uiterste ophaaltijd van 17:30 maar kan ook een uur eerder zijn. Dan zijn veelal mijn pakjes nog niet klaar, zeker als dat er meer worden is dat een probleem. DHL zou tot 21:00 kunnen ophalen maar niet alle prijzen zijn concurrerend met die van PostNL en dan moet ik op pallets aanleveren. Dat laatste is weer probleem aangezien ik van huis uit werk, waar laat ik die volle pallets zodat dat nat wordt of gestolen?
· Optimaal benutten van de dagelijkse beschikbare uren – ik werk met weinig tot geen voorraad en bezoek dagelijks in elkgeval 2 groothandels om de spullen op te halen die ik die dag moet verzenden. Daarbij wil je uiteraard de sluitingstijd van plaatsen orders voor directe verwerking zo laat mogelijk houden. Voor deel producten is dat nu 13:30 en voor deel 15:30. Die producten komen bij mij binnen diezelfde dag om 15:30 en 16:30 en moeten dan dus verpakt en verzonden worden en voor 18:00 bij bussinesspoint zijn. Tot een 120 orders per dag lukt dat wel (ook met heen en weer rijden omdat er in mijn auto afhankelijk van grote pakjes tussen de 60 en 100 pakjes per keer passen) (praktijkervaringstest). Daarboven gaat dat een uitdaging worden met huidige situatie. De uitdaging is dus ook die uren in de ochtend en eerste deel van de middag te gaan gebruiken. Deels dus met nieuwe leveranciers waarmee ik producten ga verkopen met wat langere levertijd die via post binnen komen en dus op andere tijden verwerkt kunnen worden.
· Prijsbeleid – ik bereken nu van elk product door wat de kosten zijn (product, btw, verzendkosten, platform kosten, verpakkingskosten, kosten tussenpartij enz.) en bepaal wat ik minimaal op een dergelijk product aan winst wil maken. Dan berekend mijn formule automatisch wat de minimale verkoopprijs van dat product moet zijn. Lager dan deze prijs verkoop ik het product niet, ook niet als de concurrentie veel goedkoper aanbied (en er wordt op platformen heel veel met verlies verkocht door partijen). Nu is het echter de kunst om daar waar mogelijk is de prijs te verhogen. Met 17.000 producten is dat niet te doen om dagelijks te controleren en aan te passen. Voor platformen als Amazon gebruik ik daarvoor speciale software die waar mogelijk de prijzen verhoogd en weer verlaagd als concurrentie zijn prijzen aanpast. Helaas is dat niet voor elk platform beschikbaar of werkzaam met mijn producten. Bol.com werkt dat voor mij b.v. helaas niet waardoor ik vaak geld laat liggen. (af en toe prijs ik producten die ik veel voorbij zie komen handmatig aan, zo kon ik onlangs de prijs van bepaald product verhogen waardoor winst van 2,50 naar 17,50 ging zonder er 1 minder van te verkopen). Voor mij dus 1 van de belangrijkste uitdagingen om hier een technische oplossing voor te vinden.
· Retouren oplossing en Retouren verminderen – retouren zijn zeer kostbaar (8 euro kosten ten opzichte van 1,50 winst), zeker ten opzichte van de standaard winst van veel producten. Helaas is de klant op veel platformen koning en wordt daarvan alles geaccepteerd. Ook wordt de klant veelal onjuist geïnformeerd (zoals dat op Bol.com overal staat Gratis 30 dagen retour terwijl dat voor meeste van mijn producten niet opgaat (hygiëne producten). Dit levert veelal boze klanten op met: ja dat begrijp ik maar Bol.com zegt dat het 30 dagen retour mag en die aanvullende voorwaarden zijn verstopt (door bol). En veel discussie over of product nu wel of niet geopend/gebruikt is. Voor dat laatste heb ik nu net seal zegels besteld die momenteel geproduceerd worden, dat moet einde van die discussie worden. Maar eerste probleem is wel belangrijk dat opgelost wordt.
· Software – hierin zijn nog vele uitdagingen, van het koppelen met de platformen en binnenhalen van de orders (dat gaat nu via tussenpartij) tot de webshop zelf waarbij vooral het importeren en updaten van producten en voorraad een uitdaging is (vooral de snelheid is een grote factor en beperking van aantal producten welke ik kan aanbieden)
Dan zijn er uiteraard nog wel meer uitdagingen en zaken waar ik tegenaan ga lopen maar dit zijn op dit moment de belangrijkste waar ik tegenaan loop en in mijn vizier heb.
Doel is om de omzet voor dit jaar te verviervoudigen en de winst een nog hogere factor.
Betreft de markt die ik in zicht heb kan ik goed inschatten en zien wat de concurrentie doet.
Dan doe ik bepaalde dingen beter zoals veel snellere levering maar heeft hij vaak iets lagere prijzen. Maar al met al zou er ruimte moeten zijn om dagelijks 20 x zoveel orders te moeten krijgen. Maar de juiste mis tussen prijzen, levertijden, klantenservice enz. is lastig onder de knie te krijgen en vergt veel tijd en kennis (die ik nog moet zien op te doen.).
Kortom er is een leuke basis gelegd in afgelopen jaar maar die basis zal dus nog flink verstevigd moeten worden en er is veel werk te doen en veel uitdagingen.
Komende jaar dus belangrijk dat ik ook de juiste partijen vind die mij verder kunnen helpen om de omzetdoelen te bereiken.
En dat alles met een beperkt budget welke steeds vanuit de eigen winst gefinancierd moet worden en dus stapje voor stapje zal moeten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemer Nijmegen
Ondernemer Nijmegen
Een topic om mijn resultaten zover te overwegen maar vooral mijn uitdagingen voor komend jaar op een rijtje te zetten. Hierbij loop ik tegen vele vragen/uitdagingen/problemen aan. Hopelijk zijn er hier dus tips/suggesties/commentaren die mij nieuwe inzichten geven en mij verder kunnen helpen.
Het is een lang topic geworden maar hopelijk toch interessant en ook voor andere leerzaam.
Eind 2017 begonnen om serieus de boel weer aan te slingeren met omzet nadat jaren de boel vrijwel stil gelegen had.
Ik richt me daarbij momenteel vrijwel geheel op platform verkopen en nog maar heel beperkt op verkopen via eigen webshops.
Nu is er sinds eind 2017 een mooi groei geweest met regelmatig grote hobbels op de weg die we steeds weer hebben kunnen nemen.
Zo groeide de omzet op gegeven moment vorig jaar zo hard dat het financieren daarvan een probleem opleverde.
Dat is opgelost door langere betaaltermijnen van belangrijkste leverancier.
Tevens heb ik de omzet goed onderzocht en bleek ik veel producten te verkopen waar ik niks op verdiende of zelfs verlies op maakte. Daarop een nieuwe formule ontwikkeld waarmee ik alle kosten meeneem en bepaal wat ik minimaal op een product wil verdienen en waaruit dan de minimum verkoop prijs komt rollen.
Daarmee de nieuwe prijzen berekend en doorgevoerd. Daarmee nam het aantal orders eerst met 45% af maar was de winst hoger, later is aantal orders weer stukje gestegen. Daarmee was alles ook weer makkelijker te verwerken.
Verder 2018 vooral gebruikt om veel te testen, de markt beter te leren kennen en startposities te verkrijgen. Bezig gehouden met zoeken van nieuwe verkoop kanalen en nieuwe leveranciers om assortiment uit te breiden.
Wat heb ik in 2018 zoal gedaan:
· Nieuwe webshop gebouwd/laten bouwen die online gegaan is in juni. Eigen webshops draaien we er nog niet zozeer mee maar is voornamelijk voor beheren assortiment, doorsturen naar tussenpartij platformen en verwerken orders. Shop is gebouwd met een budget van 20% van wat normaal nodig is voor een dergelijke shop/systeem. Dit is ook merkbaar in het systeem maar met het beschikbare budget is een systeem gebouwd waarmee nu in elkgeval te werken en te groeien is
· Processen verbeterd. Dit is deels dankzij de nieuwe webshop, maar ook andere zaken rondom administratief en praktisch verwerken van een order. Hiermee is de verwerkingstijd van een order met 6 stappen afgenomen en zijn we 60% minder tijd kwijt per order.
· Betere apparatuur waardoor verwerken van orders minder tijd kost. Betere printers voor pakbonnen, goede labelprinter in plaats van op A4tjes en dat afplakken, sinds kort luchtzakjes machine voor opvulling in plaats van 500 liter zakken schuimpjes enz.
· De kleine ruimte van waaruit we werken 3 keer opnieuw ingericht om steeds efficiënter te werken
· Overgestapt van excel boekhouden naar een boekhoudpakket met ondersteuning van boekhouder om beter inzicht te krijgen (zijn nog wel stappen in te nemen)
· Nieuwe platformen aangesloten, voor andere de aanvraag procedures gestart.
· Prijzen beter vastgesteld zodat niks meer verliesgevend is
Als ik terugkijk naar 2018 is het al met al een mooi jaar geweest (definitieve omzet/kosten nog niet bekend) waarin grote stappen vooruit gezet zijn en veel verbeterd is.
Daarbij wel een heel kleine marge gehad maar was nog niet afhankelijk van de inkomsten maar heb een mooie eerste basis om vanuit verder te gaan werken..
Doelen voor 2019
· Verhogen van de winst – deze stap zal uit verschillende delen kunnen en moeten bestaan:
o Meer orders – misschien wel de makkelijkste stap. Dit door dus nog meer platformen aan te sluiten en naar nog meer landen te gaan leveren en het assortiment te vergroten.
o Kosten verlagen – aangezien ik van kamertje thuis werk en alles behoorlijk efficiënt doe niet een heel makkelijke stap. Dit zou moeten komen van lagere inkoopprijzen van producten (daarvoor is grotere afname nodig), lagere verzendkosten (maar die zijn juist gestegen) en lagere materiaalkosten.
o Winst per order verhogen – in dit laatste best nog wat ruimte omdat ik regelmatig te goedkoop verkoop op bepaalde platformen als b.v. Bol.com. Maar tevens is dit heel lastig omdat om 17.000 producten gaat en ik die niet dagelijks handmatig kan controleren en bijwerken. Tevens is verkoop via eigen webshops hierin een potentiele optie (hoewel daarin vaak te makkelijk gedacht wordt vanwege de verborgen kosten daarbij)
· Meer platformen in meerdere landen aansluiten – hier ben ik al tijdje mee bezig maar wordt steeds verder uitgebreid. Duurt vaak een tijd voor je bij platform aangesloten bent en dat je de productdoorgifte naar die platformen helemaal op orde hebt (veel instel en automatiseerwerk). Hiervoor moet ik ook mijn productcontent in mijn webshop systeem in meerdere talen zien te krijgen
· Reputatie opbouwen op de nieuwe en bestaande platformen – een aansluiting op een platform is 1 ding maar de verkoop gestart krijgen is nog wat anders, daarvoor moet je eerst reputatie opbouwen, beoordelingen krijgen, leverbelofte bewijzen enz. vaak een kip ei verhaal omdat je goede reputatie nodig hebt om orders te krijgen (koopblokken te pakken) maar je orders (flink aantal) nodig hebt voor je die reputatie kan opbouwen.
· Assortiment vergroten – meer leveranciers binnen mijn huidige productgroep maar ook producten in heel andere categorieën. Als de basis goed is valt vrijwel alles te verkopen mits ik betrouwbare leveranciers vind die aansluiten op mijn werkwijze
· Werkruimte verbeteren. Werk nu vanuit kamer van nog geen 9 vierkante meter. Daarin heb ik heel beperkte voorraad, werkplekken met 2 computers, archiefkast, diverse printers, 3 meter stelling voor verwerken orders en 1 meter paktafel (of je kan inpakken of aan de 2de pc werken). En tevens ligt hier deel van de voorraad dozen opgeslagen. Wordt langzaam erg krap (ook omdat steeds meer verpakkingsmateriaal komt). Doel is dus om in de tuin een nieuw veel groter tuinhuis/tuinkantoor te plaatsen met een binnen oppervlakte van rond de 23 vierkante meter. Daarmee zouden we tot meerdere honderden pakjes per dag kunnen groeien
· Webshop verder verbeteren – valt daarin nog veel winst te behalen. Maar dit moet goed afgewogen worden tegen diverse punten zoals hoe lang de shop economisch houdbaar is en wanneer ik toe ben aan de volgende stap om met hetzelfde systeem door proffessionele partij helemaal opnieuw te laten bouwen waarbij dan nog veel meer geoptimaliseerd en geautomatiseerd kan worden. Webshop is gebouwd met in achterhoofd dat die 1 a 2 jaar mee zou moeten gaan tot groei/omzet/winst groot genoeg is om nieuwe te laten bouwen met slimmere oplossingen.
problemen, uitdagingen en overwegingen
· Verzendkosten moeten omlaag maar voor binnen NL zijn ze juist net weer met 30 cent gestegen. Daarnaast voor meer landen werkbare verzendkosten krijgen.
· Inkoop moet naar beneden – bij bepaalde leveranciers zit ik al aan maximale korting, bij andere kan ik dat nog opbouwen. Maar dat is vooral een kwestie van langere termijn dat als mijn omzet bij die leveranciers stijgt dan stijgt ook de korting. Andere optie is dus rechtstreeks bij bepaalde producenten inkopen. Maar dan moet je dus voorraad gaan aanleggen wat ik nu dus zoveel mogelijk probeer te voorkomen. En voorraad is duur en kost veel ruimte (waardoor ik dus zeker een bedrijfsruimte buitenshuis moet huren)
· Moet ik via PostNL blijven verzenden of overgaan naar DHL of nog een ander? Binnen Nederland werkt PostNL prima/acceptabel. Buiten Nederland is het een Drama omdat ze met talloze verschillende netwerkpartners werken. Veelal worden afleveringen niet terug gekoppeld naar PostNL tracktrace systeem (en bij bepaalde platformen krijg ik niet betaald of zelfs boetes als de aflevering niet tijdig bevestigd is), wordt er soms een potje gemaakt met afleveringen, wordt er regelmatig niet eens geprobeerd af te leveren (aankomst in buitenland en directe retourzending) en kan er in Duitsland niet afgeleverd worden bij Packstations. Het antwoord op deze overweging lijkt al in de vraag zelf te zitten maar toch komt er meer bij kijken: veel andere vervoerders hebben geen (fatsoenlijke) aflever locaties in de omgeving en werken enkel met het ophalen van de zendingen. Dat lijkt fijn maar veelal hebben ze dan uiterste ophaaltijd van 17:30 maar kan ook een uur eerder zijn. Dan zijn veelal mijn pakjes nog niet klaar, zeker als dat er meer worden is dat een probleem. DHL zou tot 21:00 kunnen ophalen maar niet alle prijzen zijn concurrerend met die van PostNL en dan moet ik op pallets aanleveren. Dat laatste is weer probleem aangezien ik van huis uit werk, waar laat ik die volle pallets zodat dat nat wordt of gestolen?
· Optimaal benutten van de dagelijkse beschikbare uren – ik werk met weinig tot geen voorraad en bezoek dagelijks in elkgeval 2 groothandels om de spullen op te halen die ik die dag moet verzenden. Daarbij wil je uiteraard de sluitingstijd van plaatsen orders voor directe verwerking zo laat mogelijk houden. Voor deel producten is dat nu 13:30 en voor deel 15:30. Die producten komen bij mij binnen diezelfde dag om 15:30 en 16:30 en moeten dan dus verpakt en verzonden worden en voor 18:00 bij bussinesspoint zijn. Tot een 120 orders per dag lukt dat wel (ook met heen en weer rijden omdat er in mijn auto afhankelijk van grote pakjes tussen de 60 en 100 pakjes per keer passen) (praktijkervaringstest). Daarboven gaat dat een uitdaging worden met huidige situatie. De uitdaging is dus ook die uren in de ochtend en eerste deel van de middag te gaan gebruiken. Deels dus met nieuwe leveranciers waarmee ik producten ga verkopen met wat langere levertijd die via post binnen komen en dus op andere tijden verwerkt kunnen worden.
· Prijsbeleid – ik bereken nu van elk product door wat de kosten zijn (product, btw, verzendkosten, platform kosten, verpakkingskosten, kosten tussenpartij enz.) en bepaal wat ik minimaal op een dergelijk product aan winst wil maken. Dan berekend mijn formule automatisch wat de minimale verkoopprijs van dat product moet zijn. Lager dan deze prijs verkoop ik het product niet, ook niet als de concurrentie veel goedkoper aanbied (en er wordt op platformen heel veel met verlies verkocht door partijen). Nu is het echter de kunst om daar waar mogelijk is de prijs te verhogen. Met 17.000 producten is dat niet te doen om dagelijks te controleren en aan te passen. Voor platformen als Amazon gebruik ik daarvoor speciale software die waar mogelijk de prijzen verhoogd en weer verlaagd als concurrentie zijn prijzen aanpast. Helaas is dat niet voor elk platform beschikbaar of werkzaam met mijn producten. Bol.com werkt dat voor mij b.v. helaas niet waardoor ik vaak geld laat liggen. (af en toe prijs ik producten die ik veel voorbij zie komen handmatig aan, zo kon ik onlangs de prijs van bepaald product verhogen waardoor winst van 2,50 naar 17,50 ging zonder er 1 minder van te verkopen). Voor mij dus 1 van de belangrijkste uitdagingen om hier een technische oplossing voor te vinden.
· Retouren oplossing en Retouren verminderen – retouren zijn zeer kostbaar (8 euro kosten ten opzichte van 1,50 winst), zeker ten opzichte van de standaard winst van veel producten. Helaas is de klant op veel platformen koning en wordt daarvan alles geaccepteerd. Ook wordt de klant veelal onjuist geïnformeerd (zoals dat op Bol.com overal staat Gratis 30 dagen retour terwijl dat voor meeste van mijn producten niet opgaat (hygiëne producten). Dit levert veelal boze klanten op met: ja dat begrijp ik maar Bol.com zegt dat het 30 dagen retour mag en die aanvullende voorwaarden zijn verstopt (door bol). En veel discussie over of product nu wel of niet geopend/gebruikt is. Voor dat laatste heb ik nu net seal zegels besteld die momenteel geproduceerd worden, dat moet einde van die discussie worden. Maar eerste probleem is wel belangrijk dat opgelost wordt.
· Software – hierin zijn nog vele uitdagingen, van het koppelen met de platformen en binnenhalen van de orders (dat gaat nu via tussenpartij) tot de webshop zelf waarbij vooral het importeren en updaten van producten en voorraad een uitdaging is (vooral de snelheid is een grote factor en beperking van aantal producten welke ik kan aanbieden)
Dan zijn er uiteraard nog wel meer uitdagingen en zaken waar ik tegenaan ga lopen maar dit zijn op dit moment de belangrijkste waar ik tegenaan loop en in mijn vizier heb.
Doel is om de omzet voor dit jaar te verviervoudigen en de winst een nog hogere factor.
Betreft de markt die ik in zicht heb kan ik goed inschatten en zien wat de concurrentie doet.
Dan doe ik bepaalde dingen beter zoals veel snellere levering maar heeft hij vaak iets lagere prijzen. Maar al met al zou er ruimte moeten zijn om dagelijks 20 x zoveel orders te moeten krijgen. Maar de juiste mis tussen prijzen, levertijden, klantenservice enz. is lastig onder de knie te krijgen en vergt veel tijd en kennis (die ik nog moet zien op te doen.).
Kortom er is een leuke basis gelegd in afgelopen jaar maar die basis zal dus nog flink verstevigd moeten worden en er is veel werk te doen en veel uitdagingen.
Komende jaar dus belangrijk dat ik ook de juiste partijen vind die mij verder kunnen helpen om de omzetdoelen te bereiken.
En dat alles met een beperkt budget welke steeds vanuit de eigen winst gefinancierd moet worden en dus stapje voor stapje zal moeten.
Titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59903-als-ondernemer-to-the-next-level-problemen-uitdagingen-en-overwegingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
31 antwoorden op deze vraag