• 0

Hoe precies BTW-aangiftes 2013 administratief corrigeren via suppletie?

Ik wil de BTW-aangiftes uit 2013 corrigeren aan de hand van een suppletie. Ik vraag me af wat de beste aanpak is in mijn situatie:

 

- Alle BTW-aangiftes in 2013 zijn gewoon ingediend

- Dit jaar (2014) erachter gekomen dat ik bepaalde bonnen niet in de aangiftes heb meegenomen

- Daarmee kom ik op een volledige KOR aftrek, waardoor ik alle betaalde BTW terug ontvang.

 

En verder:

 

- Ik wil alle 4 BTW-aangiftes uit 2013 helemaal overnieuw doen, om ze nogmaals te controleren en eventuele fouten eruit te halen.

- Daarmee kom ik op een hoog te betalen BTW bedrag en een hoge aftrek voor de voorbelasting, omdat het over het hele jaar gaat.

- Ben er 100% zeker van dat het totaal aan te betalen BTW (met aftrek van de voorbelasting) totaal op minder dan 1345 euro uitkomt, waardoor ik alle betaalde BTW terugkrijg.

- Let wel: in de aangiftes heb ik al wat KOR voorberekend, dus reeds in mindering gebracht

 

Ik weet nu niet hoe ik administratief het best te werk kan gaan.

1. Heb alles verzameld wat ik nodig heb

2. Ik ga alle facturen en bonnen over heel 2013 opnieuw invoeren in moneybird

3. Daar komt uiteindelijk een te betalen btw bedrag uit wat lager is dan 1345

4. Wat is dan de volgende stap? Rekening houdend met het feit dat ik in 2013 al e.e.a. in minder heb gebracht?

 

Het is me dus niet duidelijk wat ik bij stap 4 hierboven precies moet doen. Suppletie indienen, dat is zeker, maar welke bedragen moet ik dan vermelden?

 

Heb de toelichting van de Belastingdienst doorgenomen, "correcties voorlopige vermindering kleineondernemersregeling", daar loop ik vast: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_suppletie_omzetbelasting_ob1431t11pl.pdf Er staan helaas geen screenshots in het document. Kan iemand dit stuk toelichten a.u.b?

 

Update: dit is het formulier wat ik moet invullen: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/suppletie_omzetbelasting_ob1422z4folre.pdf

 

- Moet ik bij 1a de bedragen over het hele jaar invullen, de totalen over 2013?

- En welk type bedragen komen bij 5d en 5f?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

[*]Je neemt in de suppletie het tijdvak van een heel jaar.

[*]Dan volg je het aangifte formulier . Let op, de BTW met hoog en met laag tarief moet kloppen met de 21% en 6% van de opgegeven leveringen. En vul ook andere posten in van toepassing.

[*]De voorbelasting t/m 31-12-2013 mag je aftrekken. Ook het saldo van vorige jaren hierin meenemen. Uitgezonderd wanneer er daarop al suppleties zijn ingediend of correctie in 1e kwartaal zijn genomen.

[*]Dan bereken je de KOR over het gehele jaar volgens de goede KOR regels.

[*]Bij vraag 5f verzamel je alle afdrachten die met de BD verrekend zijn van de 4 kwartalen van 2013. Dus opgeteld wat met de BD verrekend is. Teruggaven zijn negatief. (Wat je als KOR al hebt aangewend, wordt dan meteen verrekend) .

 

Totale en indienen.

Goed documenteren wat je allemaal gedaan hebt en waar de cijfers vandaan komen.

Link naar reactie
  • 0

Brood, hartelijk dank voor je reactie. Ik moet het voor mezelf nog even helder krijgen. Ik kom er zeker op terug.

 

- Punt 1 is me nu duidelijk: suppletie indienen voor het hele jaar.

 

- Punt 2 ook. Ik begrijp dat ik de gegevens (btw percentages) in de juiste velden moet invullen. Dat doet Moneybird gelukkig al voor mij :)

 

Punt 3 t/m 5 daar kom ik echt nog even op terug. Ik heb je reactie geprint en tussen de administratie gezet, klaar voor wanneer ik het (zeer binnenkort) weer kan oppakken.

 

Dus hartelijk dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.