• 0

Verzuimboete n.a.v. urencriterium

Inspecteur Belastingdienst heeft enige tijd geleden een verzuimboete opgelegd. Dit vanwege het feit dat ik me niet heb gehouden aan de afspraken in de brief "verzoek om informatie" van de Belastingdienst.

 

BDzakelijk wilde bewijs hebben voor de 1225 urencriterium (of ik deze uren daadwerkelijk had gemaakt).

 

Dat is wel het geval, alleen kon ik deze informatie niet binnen de gestelde termijn aanleveren, omdat ik te maken had met psychische klachten, dus ziek (verklaring bij huisarts opgevraagd, helaas geen gehoor, kan dit dus niet aan Belastingdienst geven)

 

Het gevolg van dit alles: verzuimboete + toegepaste correcties n.a.v. aanpassing urencriterium op de 3 voorgaande jaren (ze hebben het zo aangepast dat ik nu een hogere winst geregistreerd heb staan of iets dergelijks).

 

Nu ben ik mezelf eens aan het inlezen, kennis verzamelen over deze kwestie. En kom dit tegen op z24.nl

 

"Je komt altijd in aanmerking voor de mkb-winstvrijstelling, omdat deze

vrijstelling onafhankelijk is van het urencriterium. Deze vrijstelling is 12

procent van de winst nadat bovenstaande aftrekposten (indien aanwezig)al op

de winst in mindering zijn gebracht."

 

Hoe kan ik controleren (heb de jaarstukken van 2011 in bezit) of de boekhouder in dat jaar de mbk-winstvrijstelling heeft toegepast? Want als dat niét zo is, wil ik dat alsnog laten doen in een correctie, nu mijn winst dus vele malen hoger ligt.

 

Kan ik nog ergens anders op letten, nu dat de winst dus naar boven is bijgesteld omdat het urencertirum verhaal in de soep is gelopen? Want de boekhouder is destijds natuurlijk uitgegaan van een verlies en niet van een winst, zoals dat nu wel het geval is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is staat er ergens in je jaarstukken een berekening van de belastbare winst. Dat is de winst waar je belasting over betaalt.

In 9 van de 10 gevallen luidt de berekening:

+ de 'gewone winst' (bedrijfseconomische winst)

+ 26,5% van de representatiekosten

+ in de resultatenrekening opgenomen boetes

- zelfstandigenaftrek

- mkb-winstvrijstelling

 

Als je deze berekening niet in je jaarstukken kan vinden, zou ik daar bij je boekhouder even om vragen. Overigens is het erg lastig om een odnernemersaangifte te doen ZONDER mkb-winstvrijstelling, maar dat terzijde.

 

Meer inhoudelijk, en lucratiever: teken bezwaar aan tegen de aanslagen en lever alsnog dat bewijs. Uit je formulering krijg ik de indruk dat daar nog mogelijkheid voor is. Je maakt geen beste indruk dat je pas met bewijs komt nadat de naheffingsaanslagen zijn opgelegd terwijl je in de gelegenheid bent om dat eerder te doen, maar dat is dan maar zo. Ik weet vrij zeker dat het wél toepassen van de zelfstandigenaftrek je meer op gaat leveren dan nodeloos spitten naar een mkb-winstvrijstelling.

 

Proces-matig: waarom doe je dit zelf en schakel je hier niet je boekhouder/fiscalist voor in?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ga doen is mijn jaarstukken nakijken, goed om te weten dat dit er specifiek op vermeld staat! (of de MBK-winstvrijstelling is toegepast)

 

Proces-matig: waarom doe je dit zelf en schakel je hier niet je boekhouder/fiscalist voor in?

Ook een goede tip, boekhouder zal meer kans maken bij de Belastingdienst, met zijn brief, dan ik. Vreemd dat ik er nog niet eerder aan heb gedacht. De "relatie" met mijn boekhouder is op dit moment niet om over naar huis te schrijven, wellicht heb ik dit daarom onbewust vermeden.

 

Had 2 korte vragen gesteld aan @BDzakelijk via de PB. Wist helemaal niet dat ze geen vragen beantwoorden per PB. Maar - ze zouden zelf ook nog reageren. In afwachting.

 

Bedankt voor je reactie Marcel.

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de late reactie.

Je vragen hier zijn niet dezelfde als degene die je via PB hebt gesteld. De MKB-vrijstelling krijg je automatisch als je een winstaangifte doet. Die kan dus niet vergeten zijn. Op je andere vragen heb ik helaas geen antwoord voor je. Je kunt tegen de naheffingsaanslagen in bezwaar gaan en daarbij wel de juiste bewijzen aanleveren. Hoe je bezwaar maakt lees je op onze website.

Als je het bedrag vermeldt waartegen je bezwaar maakt, krijg je ook automatisch uitstel van betaling tot er een uitspraak op je bezwaar is.

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.