• 0

Crediteurenakkoord gewijzigd na hoger salaris curator

Goedenavond allemaal,

 

Ik ben als eenmanszaak sinds vorig jaar failliet verklaard. Op advies van curator is mij voorgelegd om de schuldeisers af te kopen als er een x bedrag op tafel zou komen. Ik heb hierna een x bedrag weten te regelen bij derden. Curator heeft vervolgens iedereen aangeschreven en de meerderheid stemde positief in met het voorstel. Onlangs is er verzoekschrift ingediend voor verificatie/homologatie van een crediteurenakkoord. Nu is al het geld volgens afspraak gestort op de rekening van curator, alleen kreeg ik gister bericht van de curator dat er een klein probleempje is! Curator geeft aan dat de salaris curator hoger zijn dan dat ze hadden verwacht! De zitting is 1 keer verplaatst en hierdoor moet ik volgens curator ruim 4.000 euro binnen een week overmaken,zo niet dan zou er geen akkoord komen.

 

Zoals jullie ook wel begrijpen was het niet fijn leven en met bloed zweet en tranen een x bedrag voor elkaar gekregen en nu 2 weken voor zitting doodleuk telefoontje krijgen met de mededeling dat het bedrag hoger is uitgevallen. Ik weet het even niet meer wat kan ik doen. Dit bedrag is voor mij echt niet bij elkaar te krijgen en ik wil zo graag met een schone lei weer door het leven.

 

Ik dank u alvast voor de genomen moeite om mij advies te geven.

 

Met vriendelijke groet,

Meli

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heb je van de curator zwart op wit hoeveel je zou moeten financieren?

 

Overigens vind ik het volstrekt onacceptabel dat een curator een aanbod doet, omdat de curator namens de crediteuren optreedt en daarom per definitie een tegenstrijdig belang heeft.

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

 

Allereerst bedankt voor je reactie! Ja ik heb een bevestiging op de email met het bedrag en de percentage's wat verdeeld zal worden onder de schuldeisers. Omdat ik niet de schuldsanering in wilde,gaf curator aan dat er een groot kans van slagen zou zijn als we een voorstel akkoord zouden indienen vandaar. In de bevestiging staat ook duidelijk vermeld dat met x bedrag faillissement afgewikkeld zou kunnen worden mits uitzonderlijke omstandigheden zich voordoen.

 

Omdat de curator vanaf begin alles heeft geregeld heb ik geen advocaat. De curator heeft alle inspanningen etc verricht.

 

Groet,

Meli

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zal de curator een inschatting moeten maken van zijn uren. Wat er precies verwoord is heel duidelijk. Alle crediteuren incl.Belastingdienst en salaris curator kunnen worden afgekocht als ik met een x bedrag over de brug kom. Er staat duidelijk aangegeven dat meer als de helft van de schuldeisers in hebben gestemd met een akkoord. Om dit bindend te verklaren moet ik over 2 weken voor de rechter verschijnen.

 

Nu kan je toch niet vlak voor zo'n zitting dood normaal aangeven dat het bedrag niet voldoende is, maar dat er nog een x bedrag overgemaakt moet worden wil ik tot een akkoord komen! Stel voor zitting gaat niet door, wat gebeurt er met het geld op de boedelrekening? krijg ik het terug of wordt het alsnog verdeeld.

Link naar reactie
  • 0

Overigens vind ik het volstrekt onacceptabel dat een curator een aanbod doet, omdat de curator namens de crediteuren optreedt en daarom per definitie een tegenstrijdig belang heeft.

Wat is er onacceptabel aan? De curator probeert om er voor de crediteuren het beste eruit te halen. De geschetste gang van zaken is eerder regel dan uitzondering.

 

Stel je voor dat het VTLB hoger is dan het inkomen, dan weet je bij voorbaat al dat het faillissement waarschijnlijk zal eindigen bij gebrek aan baten (althans, gedurende de looptijd komt er waarschijnlijk niets bij dat er aan het begin niet was, dus het ligt niet voor de hand dat het een hele vette boedel wordt). Een akkoord is dan voor iedereen beter. Voor de crediteuren omdat die in ieder geval iets van geld ontvangen, in plaats van een briefje "het faillissement is opgeheven, u kunt weer zelf achter de vordering aan". Voor de failliet, omdat die niet nog jarenlang met problematische schulden blijft zitten. En voor de curator, omdat die zijn volledige uren krijgt uitbetaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.