• 0

Verkoop van producten voor goed doel

Hallo,

 

Ik heb momenteel ook een andere topic geopend en daar krijg ik goed advies, bedankt doorvoor!

 

Echter heeft mijn vriendin een rechtsvorm/ondernemers vraag waar ze het antwoord niet op gevonden krijgt. Ik heb voorgesteld het hier te vragen. De vraag is als volgt:

 

Mijn vriendin maakt al 2 jaar producten voor een goed doel. Afgelopen jaar is dit best explosief gestegen en gaat veel van haar tijd hierin zitten. Het betreft producten welke veel in winterseizoen verkocht worden. Producten worden verkocht voor tussen de 25 en 39 euro. Aan materiaal gaat hier zo'n 2 a 3 euro in zitten zitten er ongeveer 3 a 4 euro verzendkosten in de prijs. Daarnaast is het tussen de 2 a 8 uur werk per product om het te maken.

 

Ze heeft er vorig jaar veel tijd in gestoken en daarom ook minder gewerkt (variabel uren contract). Ze zal er dit jaar sowieso wel weer meer dan 1225 uur in stoppen. Het idee is om dit jaar weer hetzelfde op te zetten maar bijvoorbeeld een kleine vergoeding voor de tijd van het maken het product te houden.

Ze deed de verkoop voornamelijk eerst via facebook maar wil dit nu via een webshopje doen ivm bijhouden voorraad, iDeal, professionaliteit etc.

 

Een idee voor de samenstelling prijs wordt dan:

3 euro material

4 euro verzending

10-15 euro eigen vergoeding (Producten welke sneller klaar zijn zijn simpeler dus goedkoper)

13-23 euro naar goede doel (is een Nederlandse stichting).

 

Vorig jaar is er voor ongeveer 2000 euro verkocht.

Ze heeft toen veel nee moeten zeggen omdat veel producten niet meer op voorraad waren. Ze is nu al een 5 maanden bezig producten maken zodat er strak voldoende voorraad is.

 

Planning is dit jaar om voor ongeveer 5000 a 6000 euro aan producten te gaan verkopen.

Kwa tijd voor het maken van het product staat dit natuurlijk totaal niet gelijk aan de verkoopprijs en zou eigenlijk niet uit kunnen maar het is voor een goed doel. Probleem is echter dat als vriendin dit jaar niet een deel van het product houd ze niet rond kan komen en dus meer moet werken en de verkoop dus ook daalt.

Doel is niet om winst te maken met de producten maar om geld op te halen voor stichting waarbij ze zelf een kleine vergoeding krijgt voor de tijd welke ze er in stop.

 

Vraag is, hoe kan ze dit het beste aanpakken? Ze maakt namelijk genoeg uren om voor startende ondernemers aftrek in aanmerking te komen.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus:

 

Je vriendin wil de inkoopprijs per product voor haar afnemer (een stichting zonder winstoogmerk in de ‘goede-doelen business’) verhogen van 7 euro naar circa 20 euro. Dit zodat zij zelf iets hier aan overhoudt voor haar werk.

 

Daar is misschien wel iets voor te zeggen, maar wat vindt de stichting hier van?

 

Ik concludeer dat de stichting vorig jaar circa 80 van dit soort producten verkocht heeft, althans als ik jouw (niet heel duidelijke overigens) verhaal goed begrijp. En de omzet moet nu dit jaar met factor 3 omhoog, maar of dat door prijsverhoging (dat zal best kunnen, gezien de inkoopprijs ook met factor 3 omhoog gaat) of door meer volume gaat gebeuren is niet geheel duidelijk.

 

Hoe dan ook: als jouw vriendin 80 van deze units zal maken en verkopen (en daar 13 euro per stuk op gaat verdienen), denk ik niet dat de belastingdienst zal vinden dat zij ondernemer (voor de inkomstenbelasting!) is. Dat is denk ik hetzelfde verhaal als de volume met factor 3 omhoog gaat (dus dat zij 240 x 13,- euro gaat verdienen).

 

Ook is zij hier genoeg uren mee bezig, een echte onderneming lijkt het mij niet op deze manier. Maar misschien heb ik het helemaal niet goed begrepen, trouwens.

 

Link naar reactie
  • 0

De stichting neemt het product niet af en heeft, naast dat het een gift krijgt, er niets mee te maken. Ze wilt graag geld voor de stichting op halen. Dit doet ze uit haarzelf en maakt zelf producten en verkoopt deze aan consumenten. De winst hiervan is vorig jaar in zijn geheel naar de stichting gegaan. Het is een stichting welke zich in zet voor zieke kinderen. Ze wil dit nog steeds zo doen alleen omdat de vraag naar haar product groter en groter wordt en ze dus ook meer en meer tijd hier aan moet gaan besteden zal ze hierom minder gaan werken.

 

Het gaat dus in zijn geheel allemaal buiten de stichting om. Deze heeft hier niet om gevraagd maar is er natuurlijk wel blij mee.

 

Ze wil dit nog steeds blijven doen alleen ze zit er mee dat ze of:

A. Heel veel nee moet verkopen net als vorig jaar.

B. Meer producten moet maken, en er dus meer tijd in moet gaan steken. Dit wil ze graag doen en doet ze ook al. Alleen gaat het haar dan ook meer tijd kosten.

 

Ze kan het maken ook laten uitbesteden alleen dat kost dan zo'n 20 - 30 euro per product omdat in het maken er van nogal wat tijd gaat zitten. Resultaat, er blijft weinig over of het product moet duur weg.

 

Ze wil er zelf ook niet rijk van worden, de beweegreden voor haar is nog steeds ophalen van geld voor de stichting. Echter gaat ze hierom minder werken wat er voor zorgt dat ze minder verdient. Indirect "kost" het haar dus geld.

 

Lijkt mij dat er toch wel meer kleine bedrijfjes zijn welke rond de 5000 omzetten? Ze zal uiteindelijk waarschijnlijk maar voor een euro of 2 a 3 per uur er mee bezig zijn maar het gaat in totaal dit jaar al wel om meer dan 1225 uur.

Ze wil de producten ook via webshop, in plaats van facebook, gaan verkopen. Nu was het vorig jaar nog een relatief klein bedrag en zat ze ook nog niet aan 1225 uur maar daar gaat ze dit jaar dik overheen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is een heel sympathiek doel.

 

Dus zij wil dit jaar zo’n beetje 150 dingen verkopen en zodoende een omzet maken van 5.700,- euro en een winst van zo’n 4.600,- euro (en zelfstandigenaftrek claimen). En dan wil zij zo’n 2.700,- aan de stichting geven.

En dus zelf 1.900,- houden ‘voor de moeite’ zeg maar.

 

Misschien zou zij dit wel als ondernemer kunnen doen, maar zij moet zich dan wel als BTW plichtige aanmelden (dat moet overigens nu ook wel, denk ik). De BTW zelf hoeft zij dan (waarschijnlijk) niet af te dragen, maar zij moet wel aangifte doen.

En dan zit zij wel met het ‘gevaar’ dat de belastingdienst achteraf vindt dat er geen sprake van een onderneming is en dat zij dan inkomstenbelasting zouden kunnen naheffen.

 

Maar dat is eigenlijk nu ook al, lijkt mij. Want uit je verhaal begrijp ik dat zij toch 2.000,- euro omzet en haar winst aan de stichting afstaat. Maar dat zijn geen aftrekbare bedrijfskosten, lijkt mij althans (misschien kan zij wel aftrekbare giften in haar aangifte opvoeren). En de BTW geeft zij nu dus ook niet aan.

 

Het is niet zo’n hele simpele situatie dit. Je kan (mijns inziens) niet zomaar een handeltje uit liefdadigheid opstarten en vervolgens de winst aan een goed doel geven. Zonder over iets te praten (met gesloten beurs dus), zeg maar. Kan tricky zijn (is tricky, zou ik liever zeggen).

Maar het is een heel sympathiek initiatief. Laat haar maar mailen/bellen als zij wil dat ik mijn licht laat schijnen over haar situatie. Kost niets natuurlijk, een goed doel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.