Ga naar inhoud
Geplaatst:

Rocco5

Omdat alle zaken toch weer anders zijn heb ik het volgende:

Situatie:

vennoot 1 vof contract

vennoot 2 vof contract

vennoot 3 geen vof contract, is later toegetreden.

Door omstandigheden is vennoot 1 uit de VOF gestapt, uitgeschreven bij kvk en een eenmanszaak begonnen met dezelfde werkzaamheden als we al deden.

Dit traject is niet aan de overige vennoten doorgegeven en we hebben dus niet kunnen onderhandelen over de uittreding. Wij werden wel later gebeld door de kvk om de uittreding te controleren. Volgens de vof overeenkomst tussen vennoot 1 en 2 moet je minimaal een half jaar voordat je weggaat dat aangeven en dan uittreding op 31 december. Er zou bij uittreding geen goodwill betaald worden. Voor de rest staat er eigenlijk niet zoveel bijzonders in het contract (is al oud).

Na 2 jaar is hij zijn aandeel wat nog in de zaak staat gaan opeisen.

Nu zit ik eigenlijk met verschillende dingen:

1) Door uittreding van vennoot 1 zonder een eindigingsovereenkomst te maken, wat zijn dan zijn rechten nog?

2) Doordat hij met dezelfde werkzaamheden is doorgegaan zijn we een paar klanten kwijt die nu bij hem zitten, kunnen wij deze schade verhalen? Dit hadden natuurlijk onderhandelingspunten kunnen zijn maar de schade hierdoor is niet meer te repareren.

3) Vennoot 2 was bijna 65 en wilde eigenlijk stoppen, door deze stap van vennoot 1 en de onzekerheid daarover is dat nog niet gebeurd. De VOF wordt nu door ons 2en voortgezet.

4) We hebben alledrie nog kapitaal op de balans: V1: €100.000, V2 €200.000, V3 €100.000. Op de rekeningen etc. is een bedrag van ± €350.000. We missen dus €50.000 om dat in 1 keer te delen (nog wat oninbare vorderingen etc.) We dachten zelf dat als je dat bedrag deelt door de verhoudingen van je kapitaal op de balans (€87.500) dat dat een juiste stand van zaken zou zijn. Zeker omdat vennoot 2 ook al wilde stoppen, dan ga je geen afkoopsom betalen aan iemand anders die stiekem al is uitgetreden.

5) Kan vennoot 1 nog rechten ontlenen aan het vof contract met vennoot 2 op vennoot 3?

Featured Replies

Geplaatst:

fvddungen

Even puur uit nieuwsgierigheid: Welke vennoot ben jij? Ik vermoed 3, maar kan me vergissen.

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

Rocco5

• Auteur

Even puur uit nieuwsgierigheid: Welke vennoot ben jij? Ik vermoed 3, maar kan me vergissen.

Helemaal goed

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.