• 0

Bedrijfsbeëindiging webwinkel

Dag iedereen,

Drie jaar geleden ben ik met een webwinkel gestart en die wil ik nu beëindigen. Ik zit met een aantal vragen die ik elders heb voorgelegd, maar me toch een onbevredigend gevoel geven. Wie wil adviseren?

 

Het bedrijf is opgestart met 10.000 euro eigen geld, zonder bankbemoeienis. Naast allerlei investeringen die in (im-)materiele zaken zijn gedaan, heeft de huidige voorraad een waarde van ca. 6.000 euro. Het betreft producten in de categorie Keukenartikelen/Lifestyle. Er is ca. 850 euro op een rekening-courant aanwezig. Er zijn geen schulden of openstaande facturen.

 

Er is in de afgelopen 3 jaar BTW afgedragen of terugontvangen. Er is geen loon betaald: er was wel omzet, maar geen winst. Steeds is er geïnvesteerd in een uitbreiding van de voorraad. M.a.w.: ik heb geen inkomen uit onderneming gehaald. De webwinkel is (noodgedwongen) naast een vrijwel volledige baan in loondienst aangehouden.

 

Nu ben ik geadviseerd dat ik een opkoper moet inschakelen die een waardebepaling doet. Het advies luidde dat ik dat bedrag vervolgens uit eigen middelen voor de voorraad neerleg, waardoor deze aan mij privé gaat toebehoren. Ik kan dan met de voorraad doen wat ik wil, op eBay zetten desnoods, om de kosten er uit te halen. Maar er is geen investeringsruimte meer. Met 1.000 euro op een spaarrekening houdt het wel zo'n beetje op.

Maar moet dit zo? Wat er op de rekening-courant staat, vloeit toch uiteindelijk naar mij persoonlijk toe omdat ik 10.000 euro heb geïnvesteerd?

 

Of ga ik wel akkoord met een bod van een opkoper en neem ik het verlies? Maar hoe reken ik vervolgens af met de Belastingdienst? Wat is het BTW-verhaal hierin? Elk voorbeeld dat ik google is toch weer net anders...

 

Wat is het beste stappenplan als ik op 31 december dit bedrijf wil beëindigen zonder nog meer te moeten investeren? Uiteraard ga ik ook naar de KvK en dat soort zaken om het bedrijf te laten uitschrijven Het gaat me in deze vraag dus met name om de fiscale kant.

 

Alvast heel erg bedankt voor een tegenpost!

Groet van Annie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Matthijs,

 

Nee, eigenlijk niet. Het klantenbestand bestaat hoofdzakelijk uit eenmalige kopers.

Zou verkoop van de webwinkel interessant zijn? Ik heb de site al uit de lucht laten halen, maar nog wel tot juli 2015 de mogelijkheid weer online te gaan.

 

Groet, Annie

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik geadviseerd dat ik een opkoper moet inschakelen die een waardebepaling doet. Het advies luidde dat ik dat bedrag vervolgens uit eigen middelen voor de voorraad neerleg, waardoor deze aan mij privé gaat toebehoren. Ik kan dan met de voorraad doen wat ik wil, op eBay zetten desnoods, om de kosten er uit te halen. Maar er is geen investeringsruimte meer. Met 1.000 euro op een spaarrekening houdt het wel zo'n beetje op.

 

Op Ebay zetten, kun je toch ook als bedrijf?

Als je 31 december 2014 wilt stoppen met je bedrijf, en je voorraad is tegen normale prijs niet verkoopbaar, kun je uitverkoop houden. Je bent niet afhankelijk van wat een opkoper er toevallig voor over heeft. Je kunt het verkopen voor welke prijs dan ook en die inkomsten dan ook werkelijk ontvangen. Dat is dan gewoon nog omzet van je bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van Matthijs. Zet je webwinkel op Sitedeals (of iets dergelijk) en probeer deze te verkopen.

 

Verder ga ik er van uit dat je webwinkel een eenmanszaak is. Is het dan niet zo dat het bedrijf en jij één en dezelfde persoon zijn? Waarom zou je het dan nu zelf van je bedrijf moeten opkopen?

Quattrociocchi, producent van oa Olivastro, De Beste Biologische Olijfolie ter Wereld, volgens Flos Olei! www.quattrociocchi-olie.nl

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over een voorraad met een "waarde van ca. 6.000 Euro". Is dit de aanschaffingswaarde of de verkoopwaarde, eventueel inclusief BTW?

 

Hoeveel verschillende artikelen zijn het en hoeveel van elk heb je? Ga er maar vanuit, dat je weinig opkopers kunt vinden als je bv 300 artikelen hebt en van elk maar een paar stuks. Opkopers kopen in bulk en dan over het algemeen ook nog eens tegen prijzen die ver onder jouw inkoopprijs liggen. Ik denk niet, dat verkoop aan een opkoper zo gunstig zal zijn. Als de inkoopwaarde ca. 6.000 Euro is, denk ik dat je blij mag zijn als een opkoper je er 2.000 Euro voor biedt. Ik zou in eerste instantie eens kijken of andere webshops er niet in geinteresseerd zijn kleine partijtjes tegen jou inkoopprijs over te nemen. Verder zijn Ebay en Marktplaats natuurlijk de beste mogelijkheid om nog wat winst te kunnen maken. Het nadeel echter is, dat je er, afhankelijk van het soort producten, wel enige tijd mee bezig zult zijn om alles weg te krijgen.

 

Ik zou de site in ieder geval weer online zetten. Alles wat je daar verkoopt, al dan niet met speciale kortingen, is meegenomen.

 

Verder heb ik een wat grotere webshop als klant. Kun je me per PB een lijst sturen met wat je hebt, de aantallen en je vraagprijs? Als je de site dan online hebt, kan ik gelijk zien of het misschien de juiste shop is om contact mee op te nemen voor verkoop van het hele bestand ineens.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ook als eenmanszaak is er verschil tussen zakelijk en privé. Als je een artikel uit eigen voorraad privé gebruikt, wordt je geacht dat artikel uit je bedrijf aan te kopen. Bij de belastingaangifte valt dat onder privé gebruik. Je betaalt de prijs die je op dat moment ook je klanten rekent, inclusief BTW.

 

Maar een onverkoopbare voorraad aankopen is nog iets anders.

Je kunt je artikelen niet verkopen voor de prijs die je gedacht had? Je kunt dan de prijs verlagen, uitverkoop houden, of de spullen veilen. Brengt het helemaal niets meer op, dan heeft het geen handelswaarde. Je zou dan de onverkoopbare voorraad geheel of gedeeltelijk moeten afschrijven.

 

Dan is ook in je administratie de waarde van je voorraad minder of niets. Wil je het toch niet weggooien, dan kun je het privé aankopen voor een symbolisch restwaarde bedrag. Dat wordt dan ook geboekt als privé gebruik waarover je ook BTW betaalt. De kosten van de opslag van de waardeloze voorraad zijn dan wel weer privé kosten. De vraag is, of je zelf nog iets hebt aan die voorraad zonder waarde, als die echt geen waarde meer heeft.

 

Heeft de rest voorraad nog handelsvoorwaarde, verkoop die dan de komende maanden, voor een lagere prijs. Misschien is de beste deal te krijgen, door het hele bedrijf met webshop en voorraad te verkopen. Lukt dat niet, doe dan de spullen in de uitverkoop. Het lijkt me ook voor de belasting aannemelijk, dat de rest van de voorraad afgeschreven kan worden omdat het niet verkoopbaar is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.