Jump to content

ChinaTradeConsult

Legend
  • Content Count

    671
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ChinaTradeConsult last won the day on January 18

ChinaTradeConsult had the most liked content!

Community Reputation

54

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • Gender
    Man
  • Address
    Saturnusstraat 1, Oss, NB, 5345 LA, Netherlands
  • Country
    Nederland
  • First name
    René
  • Last name
    van Weert
  • Company or organization name
    China Trade Consult
  • Website address
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketing
    internationaal ondernemen

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Mij wat kunnen leren.
  • My opinion about entrepeneurship
    Alleen aan beginnen als je bereid bent keihard te werken, weet dat er veel risico's aan verbonden kunnen zijn en je een enorme verantwoording tegenover je personeel hebt.

    Er vliegen geen gebraden ganzen rond. Ook niet in China.
  • My opinion about innovation
    Onontbeerlijk. Stilstand is achteruitgang.
  1. Ik zou toch graag zien van wie die rekening is. Een briefhoofd om te controleren of het bedrijf nog wel operationeel is en of de naam van het bedrijf/degene die je die rekening heeft gestuurd hetzelfde is als de naam van de beneficiary. Zie mijn eerdere opmerking over een failliete leverancier. "Payment term T/T". Wanneer? Als je je bestelling plaatst of als de goederen klaar staan voor verzending en je eventueel een inspecteur kunt sturen om de goederen te controleren? Ik zou je voorlopig geen groen licht geven hier iets te bestellen. Laat staan iets te betalen.
  2. Bij Alibaba betaal je vooraf voor een bepaalde periode. Als die nog niet is afgelopen en een leverancier intussen failliet is gegaan, blijft de betreffende leverancier gewoon bij Alibaba geregistreerd tenzij iemand Alibaba er op geattendeerd heeft. Niet zelden nemen zulke leveranciers nog orders aan en verdwijnen dan met het geld. Dat kan je dus ook gebeuren als je veel ervaring hebt. Ik ben er zelf geen voorstander van om dat te doen maar dat soort problemen kun je voorkomen als je met Alibaba's "Trade Assurance" koopt.
  3. Huh? De prijs is EXW en inclusief vrachtkosten door-to-door (DDP of DAP)? Als dat maar goed gaat. Ik hoop dat je je spulletjes ook echt krijgt want volgens mij heb je met een paar amateurs of erger te maken.
  4. Nou, hier moet ik je toch tegenspreken. Je gaat niet naar China naar een beurs om te kijken en niet te kopen. En niet alleen daar kom ik ze tegen. Het blijkt ook uit de aanvragen die wij van Nederlandse klanten krijgen. Onze Duitse klanten leggen de nadruk op een goede kwaliteit. Bij Nederlandse klanten is het overwegend de prijs.
  5. Dat is een goeie. Maar kijk eens naar de folders die je bijna dagelijks in de bus krijgt of kijk op de etalageruiten in de stad. Je kunt hier toch bijna niks meer aan de man brengen als je geen "SALE met kortingen tot wel 70%" hebt of "2 voor de prijs van 1" verkoopt. Wij zijn pas over te halen wat te kopen als we korting krijgen. Ook al is het korting op een adviesprijs die nooit de echte verkoopprijs is geweest. Je vindt dat in geen enkel ander land ter wereld. Ik heb het tot dusver, in deze mate, nog nooit in een ander land gezien. Ja, Black Friday is een wereldwijd evenement. Maar overal tijdelijk. Hier is het het hele jaar "Black Friday"
  6. Naar aanleiding van een reactie op een eerdere post mbt China het volgende: Altijd wordt er weer gescholden op chinezen omdat ze per definitie „meuk“ zouden leveren en dat ergert me omdat dat maar de halve waarheid is. Dat ze ook uitzonderlijk hoge kwaliteit kunnen leveren blijkt wel uit het feit, dat veel gerenommeerde merken ook in China laten produceren en geen kwaliteitsproblemen hebben. Maar waarom leveren ze dan ook meuk en waarom is het ene product dan zo goed en het andere zo slecht? Het antwoord is eenvoudig. Dat ligt enkel en alleen aan degene die in China bestelt. De kwaliteitseisen en voorschriften verschillen van markt tot markt. Als je goederen bestelt die oorspronkelijk voor bv de afrikaanse of russische markt bestemd zijn, kun je die in veel gevallen hier niet kwijt omdat onze eisen/voorschriften veel hoger/strenger zijn. Neem bv een eenvoudige emmer. Krassen en deuken zal men in Afrika en Rusland eerder accepteren dan hier omdat deze emmer nog steeds zijn functie kan vervullen. Hier blijven ze in de schappen als „meuk“ staan. Ook al zijn ze voor de varkensstal bestemd. Een tweede en niet onbelangrijke reden is onze gierigheid. Vooral wij nederlanders zijn kampioen wat betreft het pingelen om de prijs. Het moet altijd goedkoper. Velen beseffen niet, dat dat vaak alleen tenkoste van de kwaliteit kan. Slechtere materialen en, indien het handwerk betreft, een hogere output in dezelfde tijd zijn vaak de enige mogelijkheid om de prijs te drukken. Betaal een redelijke prijs dan voorkom je veel problemen. Ik spreek hier uit eigen ervaring. Toen ik in 1995 voor het eerst Canton Fair bezocht om picknickmanden te kopen, kwam ik op een stand met prachtige manden voor USD 10,-. Als „goede“ inkoper wist ik de prijs te drukken naar USD 9,50 en kocht er meteen 2.000. Toen ze hier aankwamen bleek er 20% onverkoopbaar wegens slechte afwerking. Ik had mijn les geleerd. Toen ik het jaar daarop weer ging, veranderde ik van tactiek. Ik vond dezelfde mand voor dezelfde prijs op een andere stand. Omdat ik wat aarzelde zei men meteen „we kunnen nog wel wat aan de prijs doen“. Men was verbaasd over mijn reactie want ik zei dat ik USD 10,50 wilde betalen ipv USD 10,- als ik dezelfde kwaliteit zou krijgen als op de stand stond. Een paar maanden later kwamen ze aan en er zat niet 1 mand bij die slecht en onverkoopbaar was. Sterker nog, de kwaliteit was zo uitzonderlijk goed dat ik mijn verkoopprijs kon verhogen met 20%. Een andere prettige bijkomstigheid was dat mijn orders voorrang kregen als de levertijd een belangrijke rol speelde. Al met al een win – win situatie voor mij en de leverancier. Wil je echt alle risico's uitsluiten, laat dan aan de hand van uitvoerige en duidelijke instructies een kwaliteitscontrole uitvoeren door een erkend instituut. Doe dit vooral als de producten aan wettelijke eisen moeten voldoen.
  7. Kleine correctie: Invoerrechten bij FOB worden geheven over de factuurwaarde van de goederen PLUS de kosten van de zeevracht.
  8. 1. Waar het omslagpunt ligt, hangt onder andere af van de handelingen die in de haven van aankomst moeten worden verricht en kan daardoor al bij ca. 16cbm liggen. Het maakt een heel verschil of er 2000 dozen ontladen en op pallets gezet moeten worden of maar 20. 2. "Meestal is het ..... of zijn prijzen kloppen." Als je zo gaat vergelijken, vergelijk je appels met peren. Natuurlijk krijg je van de leverancier van je spullen een betere vrachtprijs aangeboden dan van je Nederlandse vervoerder omdat je in 99% van de gevallen een CIF prijs krijgt (waarbij de leverancier vaak nog een bonus/provisie van de vervoerder krijgt). Het venijn zit hem dan in de staart omdat je in Rotterdam dan de hoofdprijs betaalt voor een zogenaamde "Import Service Fee". Zoek hier in HL of Google maar eens op "Import Service Fee" en "CISF". Een andere reden waarom de vervoerder die je leverancier je aanbeveelt goedkoper kan zijn is de verzekering. Vaak wordt er geen verzekering aangeboden of is de dekking ivm de verzekering die je Nederlandse vervoerder kan aanbieden ronduit slecht. En als je dan aanspraak moet maken op een buitenlandse verzekering wens ik je veel geduld en succes toe.
  9. @ Ben Wat betreft het Certificaat van Oorsprong heb je gelijk. Ik had erbij moeten schrijven dat het een preferentieel CvO moet zijn. Het gaat te ver hier te laten zien dat dergelijke tassen van plastic (PP-woven) wel degelijk tegen een tarief van 2,7% / 0% kunnen worden ingevoerd. Ik zal je hierover de nodige documenten per PM toesturen.
  10. Als je af moet gaan op de HS code die een leverancier je geeft, kun je wel eens bedrogen uitkomen. Die zal echt niet veel moeite doen om het juiste en goedkoopste tafief voor je te vinden. Altijd zelf zoeken wat het juiste / beste tariefnummer is. Sommige producten kun je onder verschillende tariefnummers onderbrengen. Bovendien kan het zijn dat er speciale regelingen zijn waardoor je helemaal geen invoerrechten hoeft te betalen. Bijvoorbeeld voor boodschappentassen die je aan de kassa bij de supermarkt kunt kopen. Als je die in China of Vietnam koopt, zit er normaal 2,7% invoerrechten op. Koop je ze in Vietnam en overleg je bij de douane een Certificaat van Oorsprong"", ben je vrijgesteld van invoerrechten. En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Ik controleer altijd zelf op mijn favoriete site: TARIC consultatie Verder: Natuurlijk moet je altijd BTW betalen bij invoer. Je kunt het als bedrijf terugvorderen/verrekenen met je daaropvolgende BTW-opgave.
  11. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de leverancier buiten de EU de BTW verlegt. Uit het hele verhaal krijg ik eerder de indruk dat er van deze zendingen niet eens aangifte bij de douane werd gedaan. Logisch dat je dan ook geen vordering tot betaling van BTW krijgt. Zou je de goederen alsnog aangeven, krijg je van de douane automatisch een vordering om de BTW (en eventueel invoerrechten) te voldoen en die kun je dan weer verwerken in de volgende BTW aangifte.
  12. Waarom raden en gissen? Vraag toch gewoon bij UPS aan of zij je verder kunnen helpen met antwoorden. Of ben je bang dat je dan alsnog een rekening krijgt voor iets wat je sowieso moet melden en betalen?
  13. Lijkt me dat UPS degene is die je het beste hierover kan informeren. Zij kunnen je vertellen waarom je hiervoor geen factuur hebt ontvangen en of die misschien nog komt. In ieder geval ben jij wel verplicht invoerrechten (voor zover de goederen niet vrijgesteld zijn van invoerrechten) en BTW af te dragen. Je zult dus zelf aangifte moeten doen bij de douane als UPS dat niet voor je gedaan heeft. Dat is beter dan bij een controle te moeten uitleggen waarom dat niet gebeurd is..
  14. Hallo Ehproducts, Vanwege een vakantie nu pas een late reactie van mij. Ik ben het helemaal eens met Roy. Natuurlijk heeft de leverancier het recht niet de betreffende BL vast te houden. Als je gaat procederen wordt het een langdurige en dure geschiedenis. Je zult namelijk in China moeten gaan procederen. Mijn advies is afhankelijk van wat de leverancier meent nog van jullie te krijgen. Zonder BL krijg je de container niet en wordt deze opgeslagen in de haven. De kosten van opslag en huur van de container zijn niet misselijk. Vraag de Nederlandse vervoerder die de invoer etc. voor je regelt, maar eens wat die opslag kost. Waarschijnlijk zijn die kosten binnen een paar dagen of weken al hoger dan het bedrag dat de leverancier van je wil. Als dat het geval is, moet je door de zure appel bijten en de leverancier betalen om te voorkomen dat de schade nog hoger wordt. Realiseer je ook dat de uiteindelijke ontvanger van de container door vertraging in de uitlevering ook schade zal ondervinden.
  15. Hallo Jeffrey, Daarop een antwoord geven is niet eenvoudig als je informatie zo summier is. In ieder geval hangt het er waarschijnlijk ook vanaf hoe het kostenplaatje en het administratieve werk eruit ziet dat je met het oprichten en voeren van een GmbH tov een eenmanszaak (EK) hebt. Deze LINK geeft je daarover (en over veel meer) wat nuttige informatie. Degene die je het beste informeren kan is je "Steuerberater".
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept