Jump to content

ChinaTradeConsult

Legend
  • Content Count

    664
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ChinaTradeConsult last won the day on January 18

ChinaTradeConsult had the most liked content!

Community Reputation

52

Personal info

  • How did you find us:
    maak een keuze
  • Gender
    Man
  • Address
    Saturnusstraat 1, Oss, NB, 5345 LA, Netherlands
  • Country
    Nederland
  • First name
    René
  • Last name
    van Weert
  • Company or organization name
    China Trade Consult
  • Website address

Register

  • You are:
    maak een keuze
  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketing
    internationaal ondernemen

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Mij wat kunnen leren.
  • My opinion about entrepeneurship
    Alleen aan beginnen als je bereid bent keihard te werken, weet dat er veel risico's aan verbonden kunnen zijn en je een enorme verantwoording tegenover je personeel hebt.

    Er vliegen geen gebraden ganzen rond. Ook niet in China.
  • My opinion about innovation
    Onontbeerlijk. Stilstand is achteruitgang.
  1. 1. Waar het omslagpunt ligt, hangt onder andere af van de handelingen die in de haven van aankomst moeten worden verricht en kan daardoor al bij ca. 16cbm liggen. Het maakt een heel verschil of er 2000 dozen ontladen en op pallets gezet moeten worden of maar 20. 2. "Meestal is het ..... of zijn prijzen kloppen." Als je zo gaat vergelijken, vergelijk je appels met peren. Natuurlijk krijg je van de leverancier van je spullen een betere vrachtprijs aangeboden dan van je Nederlandse vervoerder omdat je in 99% van de gevallen een CIF prijs krijgt (waarbij de leverancier vaak nog een bonus/provisie van de vervoerder krijgt). Het venijn zit hem dan in de staart omdat je in Rotterdam dan de hoofdprijs betaalt voor een zogenaamde "Import Service Fee". Zoek hier in HL of Google maar eens op "Import Service Fee" en "CISF". Een andere reden waarom de vervoerder die je leverancier je aanbeveelt goedkoper kan zijn is de verzekering. Vaak wordt er geen verzekering aangeboden of is de dekking ivm de verzekering die je Nederlandse vervoerder kan aanbieden ronduit slecht. En als je dan aanspraak moet maken op een buitenlandse verzekering wens ik je veel geduld en succes toe.
  2. @ Ben Wat betreft het Certificaat van Oorsprong heb je gelijk. Ik had erbij moeten schrijven dat het een preferentieel CvO moet zijn. Het gaat te ver hier te laten zien dat dergelijke tassen van plastic (PP-woven) wel degelijk tegen een tarief van 2,7% / 0% kunnen worden ingevoerd. Ik zal je hierover de nodige documenten per PM toesturen.
  3. Als je af moet gaan op de HS code die een leverancier je geeft, kun je wel eens bedrogen uitkomen. Die zal echt niet veel moeite doen om het juiste en goedkoopste tafief voor je te vinden. Altijd zelf zoeken wat het juiste / beste tariefnummer is. Sommige producten kun je onder verschillende tariefnummers onderbrengen. Bovendien kan het zijn dat er speciale regelingen zijn waardoor je helemaal geen invoerrechten hoeft te betalen. Bijvoorbeeld voor boodschappentassen die je aan de kassa bij de supermarkt kunt kopen. Als je die in China of Vietnam koopt, zit er normaal 2,7% invoerrechten op. Koop je ze in Vietnam en overleg je bij de douane een Certificaat van Oorsprong"", ben je vrijgesteld van invoerrechten. En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Ik controleer altijd zelf op mijn favoriete site: TARIC consultatie Verder: Natuurlijk moet je altijd BTW betalen bij invoer. Je kunt het als bedrijf terugvorderen/verrekenen met je daaropvolgende BTW-opgave.
  4. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de leverancier buiten de EU de BTW verlegt. Uit het hele verhaal krijg ik eerder de indruk dat er van deze zendingen niet eens aangifte bij de douane werd gedaan. Logisch dat je dan ook geen vordering tot betaling van BTW krijgt. Zou je de goederen alsnog aangeven, krijg je van de douane automatisch een vordering om de BTW (en eventueel invoerrechten) te voldoen en die kun je dan weer verwerken in de volgende BTW aangifte.
  5. Waarom raden en gissen? Vraag toch gewoon bij UPS aan of zij je verder kunnen helpen met antwoorden. Of ben je bang dat je dan alsnog een rekening krijgt voor iets wat je sowieso moet melden en betalen?
  6. Lijkt me dat UPS degene is die je het beste hierover kan informeren. Zij kunnen je vertellen waarom je hiervoor geen factuur hebt ontvangen en of die misschien nog komt. In ieder geval ben jij wel verplicht invoerrechten (voor zover de goederen niet vrijgesteld zijn van invoerrechten) en BTW af te dragen. Je zult dus zelf aangifte moeten doen bij de douane als UPS dat niet voor je gedaan heeft. Dat is beter dan bij een controle te moeten uitleggen waarom dat niet gebeurd is..
  7. Hallo Ehproducts, Vanwege een vakantie nu pas een late reactie van mij. Ik ben het helemaal eens met Roy. Natuurlijk heeft de leverancier het recht niet de betreffende BL vast te houden. Als je gaat procederen wordt het een langdurige en dure geschiedenis. Je zult namelijk in China moeten gaan procederen. Mijn advies is afhankelijk van wat de leverancier meent nog van jullie te krijgen. Zonder BL krijg je de container niet en wordt deze opgeslagen in de haven. De kosten van opslag en huur van de container zijn niet misselijk. Vraag de Nederlandse vervoerder die de invoer etc. voor je regelt, maar eens wat die opslag kost. Waarschijnlijk zijn die kosten binnen een paar dagen of weken al hoger dan het bedrag dat de leverancier van je wil. Als dat het geval is, moet je door de zure appel bijten en de leverancier betalen om te voorkomen dat de schade nog hoger wordt. Realiseer je ook dat de uiteindelijke ontvanger van de container door vertraging in de uitlevering ook schade zal ondervinden.
  8. Hallo Jeffrey, Daarop een antwoord geven is niet eenvoudig als je informatie zo summier is. In ieder geval hangt het er waarschijnlijk ook vanaf hoe het kostenplaatje en het administratieve werk eruit ziet dat je met het oprichten en voeren van een GmbH tov een eenmanszaak (EK) hebt. Deze LINK geeft je daarover (en over veel meer) wat nuttige informatie. Degene die je het beste informeren kan is je "Steuerberater".
  9. Hallo EB Stuur mij eens een kopie van de documenten en foto's die je hebt.
  10. Hallo Eser, Hoeveel vertraging heb je bij die orders en welke reden geven ze je? 2 dagen vóór levering moet vrijwel alles al kant en klaar staan en moet er ook al een container geboekt zijn. De lege container (of vrachtwagen als het een LCL is) komt meestal 2 dagen na de bevestiging van de boeking voor het schip. Wat voor goederen zijn het? Vraag je tussendoor hoe het met je order is? Kun je foto's krijgen van de productie van jouw order zodat je kunt zien of ze er aan werken? Vraag je hoelang ze nog nodig hebben om de order af te maken? Je bent niet te ver gegaan. Ik zou volgende orders alleen nog plaatsen als ze L/C accepteren. Willen ze dat niet, zou ik een andere leverancier zoeken. Er zijn er genoeg die net zo goed zijn.
  11. Hallo Eser, Helaas een (te) vaak voorkomend probleem waar verschillende redenen voor zijn en waar meestal de kleinere klanten mee te maken krijgen. Over de oorzaken en ook de oplossingen hiervoor kun je een boek schrijven. Contracten werken misschien hier in Europa goed omdat je hier eenvoudiger kunt procederen dan in China. In China echter ligt dat allemaal wat moeilijker. Je zult een Chinese advocaat nodig hebben. Ook als je wint, betaal je je eigen kosten bij een proces. Onderstaand, in het kort, de belangrijkste oorzaken en "medicijnen" hiertegen. 1. De concurrentie onder de Chinese leveranciers is momenteel enorm en in deze tijd is iedere order nodig om er zeker van te zijn dat ze de fabriek ook over een paar maanden nog draaiende kunnen houden. Dat kan alleen met een dikke orderportefeuille. "Hebben is hebben en krijgen is de kunst" denken veel leveranciers. Ze beloven je, tegen beter weten in, alles wat je maar wilt om de order én de aanbetaling te krijgen want dan kun je geen kant meer op. Vaak krijg je, op het laatste moment en alleen als je er zelf om vraagt, pas te horen dat er een machine is stuk gegaan en de productie daardoor vertraagd is of komen ze met een ander smoesje dat je niet kunt controleren. 2. Als de productie van jouw order ingepland is voor een bepaalde datum en er komt een order van een grote vaste klant binnen, wordt die er vaak tussen geschoven. Men wil die grote klant niet kwijt aan de concurrentie. Ook orders die ze alleen kunnen krijgen als ze die tussen andere orders schuiven én waarvoor de betaling met een Letter of Credit, eventueel met boetebeding, geregeld is, krijgen voorrang. Hoe kun je zoiets voorkomen of tenminste beperken? Familie en vrienden zullen ze niet snel bedriegen. In de eerste plaats is het belangrijk dat je een goede, vriendschappelijke verhouding hebt met je Chinese zakenpartners. Dat je als het ware "lid van de familie" bent. Een eerste stap in die richting is het persoonlijk bezoek aan de leverancier op een beurs of aan de fabriek. Dat laatste doet vaak wonderen. Niet zelden wordt je door de eigenaar uitgenodigd voor een etentje met zijn hele familie en de belangrijkste managers. Toon interesse en geef complimenten maar spreek niet over zaken tenzij ze er zelf over beginnen. De beste zaken doe je de volgende dag op kantoor. Belangrijk bij ieder gesprek: Een Chinees verliest niet graag zijn gezicht. Een gulden regel: Wordt nooit grof en beledig hem niet. Zeker niet in het bijzijn van anderen. Kun je niet naar een beurs of naar de fabriek, probeer dan het contact met de leverancier niet alleen dmv mails te onderhouden. Die krijgen ze tientallen per dag. Communiceer met een chat-programma zoals b.v. Skype. Ze vinden het helemaal te gek als je QQ of WeChat hebt. Dan heb je de mogelijkheid wat meer over de ander te weten te komen en kun je op die manier een vriendschappelijk band opbouwen. Niet zelden sturen ze na een poosje al foto's van hun kinderen en delen ze lief en leed. Als je helemaal zeker wilt zijn dat ze levertijden aanhouden, betaal dan alleen dmv een Letter of Credit waar een uiterste leverdatum en eventueel nog een boetebeding, in de vorm van een oplopende korting, afhankelijk van de duur van overschrijding van de overeengekomen levertijd, in staat. Kost echter weer extra geld en loont alleen de moeite bij grotere orders. Bovendien willen veel leveranciers dat niet meer omdat ze de aanbetaling nodig hebben om materiaal te kopen.
  12. Op het ogenblik niet maar ik zal het in de peiling houden en melden in een PM zodra ik het weer vaststel.
  13. iMac / OS Mojave 10.14.2 / Chrome Versie 71.0.3578.98 (Officiële build) (64-bits)
  14. OK, daar ben ik het voor 100% mee eens. Ik begreep dat je met "meeliften" bedoelde dat het in China in een container van een andere Importeur zou kunnen.
  15. De omvang van een order moet je afstemmen op je verkoopverwachting over een bepaalde periode waarbij je rekening moet houden met de levertijden van de leveranciers. Teveel bestellen betekent dat je kosten voor het op voorraad houden stijgen en je marge negatief beïnvloeden. Bovendien zal je product verouderen en zul je daardoor niet de laatste ontwikkelingen in je product hebben. Het beste kun je, als je geen volle container hebt, een zending als LCL laten versturen. Vanaf ca. 15 cbm wordt het goedkoper een hele 20' container te nemen. Een goede transporteur zal je automatisch zeggen wat het goedkoopst is. LCL of een 20' container, gedeeltelijk gevuld met Chinese lucht . Meeliften? Ik ben hier geen voorstander van omdat je dan afhankelijk bent van de medewerking van je eigen en een andere, vreemde Chinese leverancier. Nog afgezien van de administratieve rompslomp bij de douane in China en hier bij aankomst van de container, ben je ook nog eens afhankelijk van de Europese collega voor wat betreft het transport naar jou. Ik heb wel eens geprobeerd zoiets te regelen maar geen van de partners in China kon het (andere branche waarvoor ze geen exportvergunning hadden) of gewoon desinteresse omdat het veel werk is en ze er niets mee verdienen. Ik zweer bij LCL. Productaansprakelijkheid: Ik denk dat Norbert je hier wel meer over kan vertellen.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept