• 0

Odesk: vraag over facturering en BTW

Hallo,

 

Ik werk sinds kort via Odesk, een Amerikaans bemiddelingsbureau voor freelancers. De klant voor wie ik via Odesk werk is een Nederlands bedrijf, maar ik wordt uitbetaald door Odesk. Odesk factureert aan de Nederlandse klant, de Nederlandse klant betaalt Odesk en vervolgens betaalt Odesk mij na commissie ingehouden te hebben. Ik neem dus aan dat ik geen factuur aan de Nederlandse klant moet sturen, want dat doet Odesk al... en bovendien word ik niet rechtstreeks door de Nederlandse klant betaald, maar door Odesk?

Odesk zelf wil echter ook geen facturen van mij ontvangen, want zij registreren al mijn gewerkte uren in hun systeem en dat is voor hen voldoende. Betekent dit dat ik alleen pro-forma facturen moet maken voor mijn eigen administratie? Verder neem ik aan dat ik in deze facturen moet zetten dat er geen BTW wordt geheven, want het betreft hier een Amerikaans bedrijf?

 

Bedankt alvast voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is belangrijk dat je voldoet aan de wettelijke factuureisen. Dat betekent dat je een factuur moet uitreiken aan je afnemer. En die moet ook nog eens alle verplichte vermeldingen bevatten.

 

Dus bijvoorbeeld:

- NAW gegevens van de afnemer

- NAW gegevens plus BTW nummer van jou

- Een (doorlopend) factuurnummer

- Factuurdatum

- Een deugdelijke omschrijving van je (verleende) diensten

- Factuurbedrag (is uiteraard excl. BTW)

 

Omdat de opdrachtgever kennelijk buiten de EU gevestigd is, ben je geen BTW verschuldigd in NL. Je praat dan ook niet over BTW bedragen/percentages op je factuur (ik zou persoonlijk een kreet als “BTW niet van toepassing, diensten naar buiten de EU” of zoiets op de factuur vermelden!).

 

En ik zou deze factuur naar de afnemer mailen. Wat zij daar verder mee doen is hun zaak.

De betaling die je vervolgens ontvangt, streep je weg tegen de vordering die je hebt (liever gezegd: had) op de afnemer.

 

Zodoende heb je aan alle eisen in deze voldaan.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.