• 0

Terugdraaien definitieve aanslag IB 2009 na bezwaar

Beste allemaal,

In 2009 ben ik met mijn onderneming (webwinkel) gestart. Ik heb destijds een aanslag IB van de belastingdienst over 2009 gebaseerd op een geschat inkomen. Ik was het hier uiteraard niet mee eens aangezien ik nog geen euro winst had gemaakt. Dus bezwaar ingediend. De belastinginspecteur heeft mij gevraagd mijn uren te overleggen (ivm ondernemersaftrek) Dit heb ik gedaan en mijn bezwaar is gegrond verklaard en het een en ander is gecorrigeerd. Maar nu heb ik vandaag (ivm boekenonderzoek) de belastingdienst over de vloer gehad en deze inspecteur is van mening dat ik 'onmogelijk' de uren (1225) zou kunnen hebben gemaakt, dit omdat ik (nog) in loondienst ben en een gezin te onderhouden heb(!). Onzin naar mijn mening maar goed. Nu wilt hij de aanslag waarbij ik in het gelijk ben gesteld tijdens bezwaarprocedure alsnog terugdraaien en zou ik de reeds toegekende ondernemersaftrek terug moeten betalen.

Is dit wettelijk gezien wel mogelijk? Ik ben immers in het gelijk gesteld!

Ik hoor graag jullie mening/gedachte hierover.

Alvast bedankt!

Cotientje

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Voor het jaar 2009 begint de klok te tikken voor de inspecteur, tenzij er destijds kenbaar uitstel voor het indienen van de aangifte is verleend, verloopt de navorderingstermijn eind 2014.

In principe kan de inspecteur een navorderingsaanslag opleggen als blijkt dat de eerdere aanslag te laag is. Daaraan zitten echter wel voorwaarden, waaronder dat de inspecteur een nieuw feit moet hebben: iets dat hij ten tijde van de eerdere aanslagoplegging (en in dit geval de uitspraak op bezwaar) nog niet wist of behoorde te weten. Nu het urencriterium expliciet in de bezwaarfase aan de orde is geweest, zal het lastig worden voor de inspecteur om aan deze voorwaarde te voldoen.

Of hem dat zal weerhouden van het opleggen van de navorderingsaanslag is natuurlijk wat anders, maar dan kun je dit punt in ieder geval meenemen in de bezwaarfase en eventuele beroepsfase bij de rechter. Zorg ervoor dat je in ieder geval benadrukt dat er in de eerdere bezwaarfase expliciet naar het urencriterium is gekeken door de belastingdienst en hoe dat allemaal is gegaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar