• 0

Tweemaal investeringsaftrek bij gescheiden gebouwdelen?

Ik heb een bedrijfspand op het oog om te kopen, dat kadastraal en ook qua eigendom eigenlijk bestaat uit 2 gescheiden delen en deze worden ook afzonderlijk te koop aangeboden.

Nu vroeg ik mij met het oog op de investeringsaftrek af of het zinvol is om het ene gedeelte te kopen vanuit mijn werk bv en het andere gedeelte vanuit mijn holding bv. De holding bv is 100% eigenaar van de werk bv. Als ik de regels goed begrijp zou je dan de maximale investeringsaftrek krijgen, nl. 2 keer € 15.470 die van de winst afgetrokken mogen worden. Zijn hier nog haken en ogen aan die ik over het hoofd zie?

En is het dan misschien zelfs mogelijk om (binnen 36 maanden, zodat er dan geen overdrachtsbelasting hoeft te worden betaald) 1 van de 2 gedeelten weer over te dragen naar de andere bv? Welke kosten komen er kijken bij de overdracht van onroerend goed naar de andere bv?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Ik voorzie wel wat problemen. Zo is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek niet van toepassing op bedrijfsmiddelen die aan derden ter beschikking worden gesteld. Daarbij is geen uitzondering gemaakt voor verbonden vennootschappen, in de parlementaire geschiedenis staat daaronder moet worden verstaan "ieder ander dan de belastingplichtige", waarbij alleen voor transparante samenwerkingsverbanden een (beperkte) uitzondering is gemaakt. Juist ook met het oog op het spreiden van investeringen over verschillende vennootschappen binnen een concern, kun je verwachten dat dit ook zo uitwerkt.

Als het dan al zou kunnen, zou je bij de interne overdracht vervolgens bij de een aanlopen tegen een desinvesteringsbijtelling en bij de ander niet alsnog investeringsaftrek kunnen krijgen, omdat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek niet geldt voor verplichtingen die zijn aangegaan met verbonden vennootschappen.

Voor de overdrachtsbelasting geldt dat de 36-maandstermijn vanaf 1 januari weer beperkt wordt tot de oorspronkelijke 6-maandstermijn. Dat vormt overigens op zich geen belemmering, omdat je in beginsel wel gebruik kunt maken van de concernvrijstelling.

Wellicht is het een optie om het ene pand dit jaar te kopen en het andere pand vlak na de jaarwisseling?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar