• 0

Hypothetische vraag bij intrekken VAR-wuo

Beste leden,

Nu ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen, dus zijn wij beiden verantwoordelijk voor het door eventueel mij opgelopen verlies als ZZP-er / op te geven belastingen.

Stel: ik krijg nu een VAR-wuo toegewezen als ZZP-er. Maar met de huidige krantenberichten in mijn achterhoofd, kan een afgegeven VAR-wuo wel eens ingetrokken worden als ze strenger gaan beoordelen. Met alle gevolgen van dien.

Stel dat ik op het moment van ingetrokken VAR-wuo gescheiden ben, (maar de VAR-wuo is wel in "getrouwde staat toegekend"), en ik krijg een naheffing. Wie is er dan verantwoordelijk? Díe rechtspersonen uit de tijd dat de VAR-wuo is afgegeven of de rechtspersoon op het moment van het intrekken van de VAR-wuo?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Je gaat toch niet preventief scheiden omdat je bang bent dat men je VAR straks gaat betwisten..?

Hoe dan ook: er is geen rechtspersoon. Jij krijgt als belastingplichtige een VAR en ben zelf verantwoordelijk voor je belastingen. Je krijgt dus je eigen naheffingen, zeg maar.

Als je een fiscale partner hebt, dan kan je (soms) kiezen wie bepaalde dingen (zoals aftrekposten) in de aangifte verwerkt. Maar je hebt wel je eigen belastingplicht.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat wanneer er bijvoorbeeld beslag gelegd gaat worden op je huis (omdat je de naheffingen niet betaalt of zoiets), dan kan de partner hier ook wel mee te maken krijgen. Maar dat lijkt mij ver gezocht.

• 0

dank voor je reactie. Nee, maar ik sta er wel voor in de toekomst. Dus vandaar mijn vraag.

Fiscaal gezien is alles wat ik nu onderneem 'voor beider rekening', maar hoe zit dat bij eventuele naheffingen die ná mijn scheiding bij mij op de deurmat vallen over de periode dat ik nog getrouwd was (in gemeenschap van goederen). Daar kan ik geen antwoord op vinden.

• 0

Nee hoor, wat je onderneemt is gewoon voor jouw rekening (fiscaal gezien).

Als jullie dingen gezamenlijk bezitten, dan kan daar misschien wel een claim op gelegd worden als je de verplichtingen niet nakomt.

Maar als je eenmaal gescheiden bent, dan is er toch geen gezamenlijk bezit meer.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar