• 0

ontbinding VOF met gesloten beurs

beste HL'ers,

 

Mijn ex-vriend en ik zijn ook vennoten van een VOF. Wij zijn het erover eens dat de samenwerking niet meer gaat en dus hebben we besloten dat ik de VOF zal verlaten. Wij willen dit graag zsm regelen en hoewel ik in de min sta (23000euro) zijn wij het eens dat ik dit bedrag niet aan hem moet betalen (met gesloten beurs?) Nu weet ik niet of dit eigenlijk wel mogenlijk is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jazeker. Geen probleem. Alleen formeel vastleggen in een onderhandse vaststellingsovereenkomst dat jouw vennootschapsdeel wordt overgedragen aan de andere vennoot. Waarbij er een koopsom geldt van xxx. Die xxx is dan tevens jouw tekort op de kapitaalrekening, jouw min. Door de koop wordt het tekort op de kapitaalrekening vereffend. Simpel en eenvoudig.

 

Let wel dat de winst op de overdrachtswinst fiscaal belast wordt voor de inkomstenbelasting in het jaar van staken. Daarop is weer een stakingsvrijstelling van toepassing.

 

Kijk ook eens op: http://www.verkoop-bedrijf.nl/fiscale-gevolgen-inkomstenbelasting-bij-bedrijfsoverdracht-ondernemer/

 

Als dat van de moderator is toegestaan.

 

Succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

bedankt voor je antwoord.

De verlies die ik heb op de balansrekening is vanwege prive opnamen voor levensonderhoud. Heb ik daar niet al eens IB over betaald?

Wordt de stakingsvrijstelling altijd toegepast?

 

Ik heb met mijn vennoot gesproken, hij heeft van de KVK gehoord dat het voldoende is om de VOF te staken (hij zal verder moeten in een eenmanszaak) en de boeken te laten opmaken door de accountants. Hij is niet van plan om mij nog geld te vragen en is zelfs bereid dat op papier te zetten.

Is dit raadzaam? het lijkt mij te simpel... zijn er wellicht andere zaken waaraan we moeten denken?

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Inderdaad boeken laten opmaken. Daaruit volgt jouw vermogen op de kapitaalrekening. Als die negatief is en je draagt jouw vennootschapsdeel om niet over, dan is er (helaas) een fiscale winst waarover belasting geheven wordt. Overigens zijn daar de vrijstellingen zelfstandigenaftrek en MKB

vrijstelling van toepassing. Dus wellicht valt dat allemaal wel mee. Wellicht ook dit jaar een verlies!?

 

De stakingsvrijstelling is een once in a life item. Dus even goed opletten of je die nu wel moet toepassen. Misschien aanhouden tot een later IB ondenemerschapsleven.

 

Wel formeel met de vennoot vastleggen dat de VOF is opgeheven. En dat je jouw deel van de VOF om niet over draagt. Met finale kwijting over en weer. Ook aanpassen in de inschrijving KvK.

 

Eventueel nog een vrijwaring vragen voor aanspraken door derden vanwege eerdere rechtshandelingen.

 

Klinkt allemaal wel wat zwaar zo. Maar even goed op papier zetten. Anders komen er later

onverwachte en vervelende verrassingen.

 

Groet en succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals erg bedankt voor jullie reacties.

 

Gelukkig is er geen bank crediet voor de VOF. Wel schulden aan leveranciers (15.000euro) en volgens onze boekhouder is er dit jaar al een verlies van 15000 euro.

 

Mijn plan is om zoals Peter schreef een brief op te maken over akkord om:

 

De VOF om te zetten naar een eenmanszaak op naam van vennoot

Mijn deel van de vennootschap, met finale kwijting over en weer, om niet aan hem wordt overgedragen.

 

rest mij nog de vrijwaring, vraag ik deze aan mijn vennoot? in dezelfde brief?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.