• 0

Hoe licentie krijgen van een filmmij voor bordspel

Hallo,

 

Mijn vrouw heeft een bordspel ontwikkeld, natuurlijk heel leuk.

Maar gister had ik ineens het idee dat het spel eigenlijk wel aansluit bij een film van 20 jaar geleden. En nu heb ik het idee om te kijken of ze een licentie kan krijgen, het spel met de naam van die film zal denk ik makkelijker verkopen dan zonder.

 

Nu is mijn vraag, hoe dit aan te pakken? Natuurlijk kan ik de maatschappij (universal) bellen of aanschrijven, maar misschien zijn er reeds leden die zoiets hebben meegemaakt en tips hebben.

 

Is het normaal om een x bedrag te betalen? Of gaat het per verkocht product, of beide? Dan weet ik tenminste waar op te letten alvorens ze te contacteren.

logo & grafisch design

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt, ik had natuurlijk zelf reeds eea gevonden.

We zijn nu in contact met het film bedrijf, en ze vragen ons om een voorstel in te dienen. Ik heb dus gezien dat gemiddeld 5 tot 10% van de retail prijs een redelijke vergoeding is. Maar is het normaal om een x bedrag vooraf te betalen om uberhaupt een contract te kunnen tekenen? Hoe zou een dergelijk voorstel er ongeveer uit kunnen zien?

 

Is er iemand met dergelijke ervaring?

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 1

Maar is het normaal om een x bedrag vooraf te betalen om uberhaupt een contract te kunnen tekenen?

Voor mijn uitgeverij is dat meer regel dan uitzondering. Ik sluit een overeenkomst af voor een bepaald aantal en betaal daar vooraf de licentie-kosten voor. Als de overeenkomst "op" is, vraag ik een nieuwe overeenkomst aan en betaal dan weer vooruit.

 

Dat is ergens ook wel logisch. Het alternatief is namelijk dat je per halfjaar of per jaar opgave doet van de verkopen en dan een factuur krijgt voor de royalties. Als je heel succesvol bent met je spel levert dat aardige facturen op, maar met een gering aantal verkopen, een niet al te hoge verkoopprijs en een royalty-percentage van 5-10% zouden het ook zomaar telkens heel kleine facturen kunnen zijn. En dan kost het hun gewoon te veel aan administratie voor het bedrag dat ze ontvangen.

 

Wel vreemd overigens dat een grote partij als Universal hier geen standaard modelovereenkomst voor heeft liggen. Dat maak ik eigenlijk alleen bij de kleinere rechthebbenden mee.

 

Nog twee tips:

 

- ik weet niet met welk land je de overeenkomst sluit, maar het is gebruikelijk om de royalties te berekenen over de verkoopprijs excl. btw.

- veel rechthebbenden hanteren een minimum-bedrag voor een licentie, mocht je inkopen op aantal, zorg er dan voor dat de aantallen die je inkoopt zo hoog zijn dat dat minimum-bedrag in elk geval wordt bereikt, anders laat je geld liggen

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info, daar kan ik weer wat mee.

 

Degene waar ik contact mee heb, vroeg gewoon wat ik in gedachten had. En of ik dat voorstel wilde opsturen.

Misschien omdat het geen recente film is, wellicht gelden daar andere percentages voor. Voor nieuwe producties zullen denk ik veel meer fabrikanten geïnteresseerd zijn.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.