• 0

Ziet de belastingdienst dit als zakenreis

Ik ben van plan om meer keer per jaar op reis te gaan om steden over de wereld te verkennen en daar over te schrijven voor mijn eigen digitale platform.

 

Ik vraag me nu alleen af of dit voor de belastingdienst volledig aftrekbaar is.. Er zijn geen echte zakelijke afspraken, het gaat vooral om de ervaring die wordt vastgelegd op beeld en copy.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de eerste plaats gaat het er niet om wat “de belastingdienst vindt”, maar wat jij als ondernemer vindt.

De BD controleert en toetst vervolgens jouw gegevens.

 

Hierbij moeten/mogen zij (extreme situaties uitgezonderd) niet over de doelmatigheid van jouw uitgaven oordelen. Dus als jij meent dat je de wereld over moet reizen voor jouw onderneming, dan is dat jouw keuze.

 

Maar het moet wel zakelijk zijn en dat moet je aannemelijk kunnen maken.

Als het niet geheel zakelijk is (dus gedeeltelijk privé), dan kan je de kosten ook splitsen (en eigenlijk zou je dat dan misschien ook wel moeten doen).

 

In zijn algemeenheid geldt dat je reiskosten moet splitsen in een aftrekbaar gedeelte (tickets, hotels etc.) en een gedeeltelijk (73.5% op dit moment) aftrekbaar gedeelte (eten, drinken etc.).

Van studiereizen (ook beperkt aftrekbaar in deze) lijkt het mij in dit geval geen sprake. Eerder een soort van ‘marktverkenning’, maar dat zou arbitrair kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan om meer keer per jaar op reis te gaan om steden over de wereld te verkennen en daar over te schrijven voor mijn eigen digitale platform.

Ik vraag me nu alleen af of dit voor de belastingdienst volledig aftrekbaar is.. Er zijn geen echte zakelijke afspraken, het gaat vooral om de ervaring die wordt vastgelegd op beeld en copy.

Google eens met "Cessna-arrest 1983", of lees dit artikeltje van Jongbloed: vliegkosten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.