• 0

Ondernemingsplan maken, welke kosten aftrekbaar?

Beste HL leden,

 

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik hoop dat ik de vraag op het juiste gedeelte post, mijn excuses als dat niet het geval is!

 

Ik ben een jongen van 20 jaar die bezig is met het met het schrijven van een ondernemingsplan om zodoende de financiering (via crowdfunding) bij elkaar te vergaren betreffende een webshop. Ik heb 1 jaar HBO Accountancy gestudeerd en zodoende heb ik wel enige ervaring met het schrijven van een ondernemingsplan en boekhouding.

 

Ik heb dus maar mijn oude boeken uit de kast gehaald die nu goed van pas komen Echter stuit ik toch nog op een paar punten waar ik nog niet helemaal uitkom. In Nederland zijn er veel regelingen en aftrekposten voor startende ondernemers en nu zie ik door de bomen het bos niet meer haha

 

Om het overzichtelijk voor jullie te maken heb ik alle vragen apart geformuleerd:

 

Het idee is om te kiezen voor een ‘hoofd ’webshop met een nichestrategie, dat als handelsmerk heeft om voor elke productgroep een aparte webwinkel wordt gelanceert - met van elke winkel een .nl domein, vergelijkbaar met coolblue.

 

Is het dan verstandig om elke webwinkel als handelsnaam in te schrijven bij de KVK of enkel de hoofdonderneming?

 

Investeringsaftrek

Nu werk ik voor de grootste gedeelte aan huis, maar heb geen aprte ingang of sanitaire voorzieningen wat dus betekent dat het niet wordt gekwalificeerd als ‘zelfstandige werkruimte’. Voor het starten van de onderneming heb ik o.a. een Ipad (zakelijk gebruik), 2 monitoren, een printer, scanner en de benodigde kantoor (verbruiksartikelen) en administratieve artikel begroot, met een waarde van meer dan de 2300 euro die je minimaal moet investeren om in aanmerking te komen. Kan ik alsnog gebruik maken van deze aftrekpost?

 

lease kosten berekenen

Nu heb ik begrepen dat ik de btw niet kan terugvorderen gezien het gaat om operational lease, maar de leasekosten wel als kosten kan boeken en aftrekken van de winst. Klopt dat?

 

Brandstof

Daarnaast heb ik een vraagje betreffende de brandstofkosten. Ik zou gebruik maken van een tankpas waarna ik om de maand een factuur krijg opgestuurd. Ik hou geen kilometerregistratie bij en nu heb ik begrepen dat ik dan alle btw kosten kan verrekenen? Kan ik de brandstofkosten ook inboeken als zakelijke kosten?

 

Bij voorbaat dank,

sjem94

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Investeringsaftrek

Kan ik alsnog gebruik maken van deze aftrekpost?

 

2.) lease kosten berekenen

Klopt dat?

 

3.) Brandstof

Kan ik de brandstofkosten ook inboeken als zakelijke kosten?

 

1.) Staat hier.

 

2.) Nee. Behalve als het een privéauto is waar je op doelt. Want dan kan je geen BTW terugvragen/verrekenen (zie 3. verder).

 

3.) De auto is niet van 'de zaak'...? Nee, dan niet. Alleen 19 cent per gereden (zakelijk) kilometer. En dan moet je wel een zakelijke kilometers bijhouden, want anders wordt het 0,- allemaal. En overigens moet je de 'afgetrokken' BTW op brandstof (en onderhoud) corrigeren voor het privégebruik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.