• 0

Keuze rechtspersoon onderneming

Beste forumleden, ik zou graag het volgende voorleggen: Mijn echtgenoot en ik hebben beiden al een aantal jaren, los van elkaar een eenmansbedrijfje. Nu gaan de diensten die wij aanbieden, steeds meer naast elkaar lopen. We geven gitaar- en zangles, we hebben een geluidsstudio, we verzorgen teksten en trainingen en willen uitbouwen in de richting van geluidstherapieën. Is het belastingtechnisch handiger en wellicht ook voordeliger om de twee bedrijfjes samen te voegen, of juist niet? Wie van jullie heeft daar ervaring mee of kan daar in adviseren? We zijn allebei koekenbakkers met de boekhouding en zien elk jaar met angst en beven de belastingaangiftes tegemoet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo zo, gitaar, zang, geluid, tekst, training en nu nog een banketzaak ook? ;D

 

Als jullie winst niet sterk van elkaar verschilt, dan zal het fiscaal niet uitmaken of het twee eenmanszaken zijn of een samenwerkingsverband. Is er wel verschil, dan is door samenvoeging wellicht een tariefvoordeel te behalen.

 

Zijn jullie in gemeenschapschap van goederen getrouwd? Een vof leidt namelijk wel tot hoofdelijke aansprakelijkheid, dus dan heb je wat minder aan huwelijkse voorwaarden.

 

Ik zou in de afweging zeker ook meenemen of er wellicht synergievoordelen te behalen zijn door onder een naam te werken. Als je daarmee meer naamsbekendheid opbouwt en dat ook meer klanten oplevert, dan is dat wellicht belangrijker dan de fiscale verschillen.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Als jullie winsten vergelijkbaar zijn en jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, lijkt het mij met jullie liefde voor boekhouden heel verstandig die zsm samen te voegen.

 

Kun je daarna afspreken dat wie de ene boekhouding die overblijft doet, niet hoeft te stofzuigen, koken en wassen. Moet je eens kijken hoeveel plezier een van jullie krijgt in boekhouden. ;D

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.