• 0

Banklening vs Priveleningen

Een goedemiddag allemaal!

 

Ik heb een "mooie" probleemstelling waar ik graag wat feedback op zou krijgen.

Ik heb een eenmanszaak. Officieel in bedrijf sinds 2001 als VOF, echt actief sinds juli 2004 als eenmanszaak. Omzet sinds juli: 26.000, winst 5.500 (ongeveer).

Nu heb ik op dit moment alleen een probleem: liquiditeit. Waar zit het geld? Bij de debiteuren, bij wie ik in ongeveer de helft van de gevallen een betalingsregeling heb getroffen voor de komende 24 maanden. Toen leek het interessant door de extra klanten die ik daardoor kreeg, nu lijkt het het probleem te zijn waardoor ik klem kom te zitten.

 

De plannen voor de komende tijd gaan daarom ook een andere richting in dan dat ze hiervoor gingen. Echter, voordat die plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden is het waarschijnlijk april. Tot juni heb ik daardoor een voor mijn begrippen gigantisch tekort wat ik dus moet dichten.

Volgens mijn prognoses zou ik alle tekorten aan het eind van het jaar ruimschoots hebben moeten dichten, maar zit ik nu dus met een gat.

 

Hoe dit gat op te vullen?

Postbank: nee, u bent starter, we gaan niet verder dan uw basiskrediet.

Rabobank: nee, stom van de debiteuren, en schrijf eerst maar eens een goed ondernemingsplan

SNS Bank: nee, tenzij u een goed doortimmerd ondernemingsplan hebt.

ING en ABN-Amro moeten nog reageren, maar ik verwacht eenzelfde antwoord.

 

Nu is het probleem niet per-se dat ik geen ondernemingsplan kan schrijven (moet lukken, met de hulp die hier op HL te vinden is ;)), maar is het probleem dat ik met mijn 22 jaren en VWO en nauwelijks aanwijsbare marktervaring geen enorm grote kans maak (commentaar aub?).

Daarnaast heb ik, ook na het lezen van andere posts alhier, niet het idee dat banken ontzettend happig zijn op beginnende ICT bedrijfjes (ik had beter fietsenmaker kunnen worden (ja, zei de man van de Rabo toen)).

En, als extra afknapper voor de banken: ik heb geen zekerheden te bieden. 2e hands auto, huurhuis, laptop. Geen eigen huis, eigen vermogen zit in de zaak. Enige zekerheid ben ik zelf (en dat is dus niet zeker genoeg)...

 

Nu is mijn vraag eigenlijk: is het interessanter om in mijn eigen omgeving te gaan kijken naar familie/vrienden die, via de een of andere regeling, geld in mij willen investeren? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat zijn de voors en tegens? Belasting? Contracten?

 

Elke vorm van advies is welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Casper,

 

Nu je in liquiditeitsproblemen zit ben je wat banken en investeerders betreft te laat. Familie of vrienden lijkt me je enige reële kans.

 

Lees eens mijn column over FFF (founder, family & friends @ https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/56) en het commentaar erop van onze mede-hl-ers.

 

Hiernaast is het enige advies wat ik je kan geven: wees creatief in het zoeken naar oplossingen, erg creatief.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ties,

 

Dank voor je reactie! Je bevestigt mijn vermoeden dat het voor de bank al te laat is... Dus ik moet het inderdaad in de FFF gaan zoeken (had je column al gelezen)!

 

Nu is er bij mijn weten slechts een regeling waarin enigszins voordeel uit te halen is, namelijk de tante Agaath regeling? Wat nou als er minder dan 2269 euro wordt geleend?

Is de info van deze link nog actueel? Kon op de site van de belastingdienst niet echt wat vinden!

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/tanteagaathlening.html

 

Ook bij priveleningen is het probleem voor de "andere partij" dat ik geen zekerheden te bieden heb. De enige zekerheid die ze hebben is dat ze me al kennen. Ook een valse zekerheid ;D

 

Zijn de volgende constructies legaal?

  • Iemand leent mij 1500 en krijgt over 1 jaar 1750 (of een mooie laptop) terug
  • Ik schrijf een factuur uit voor 1100 en over een jaar een creditfactuur (niet verstandig ivm omzetstijging / daling?)

Ik denk dat ik, als ik een beetje mijn best doe, 10.000 bij elkaar zou moeten kunnen sprokkelen. Moet goed in m'n begroting gaan kijken of, hoe en waar de besparingen liggen, wanneer ik de grootste gaten heb en wat er gebeurt als blijkt dat mijn plannen niet zo goed blijken te zijn als dat ik denk dat ze zijn...

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Indien je kapitaal bij je debiteuren ligt, lijkt mij dat een "factoring" bedrijf de oplossing kan bieden, Je heb immers al zekerheden met je klanten/debiteuren.

Door deze constructie kun je direct beschikken over het bedrag van je debiteuren. Het kost je wel een deel van je omzet, maar je hebt wel direct beschikking over je tegoeden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ties,

 

Dank voor je reactie! Je bevestigt mijn vermoeden dat het voor de bank al te laat is... Dus ik moet het inderdaad in de FFF gaan zoeken (had je column al gelezen)!

 

Nu is er bij mijn weten slechts een regeling waarin enigszins voordeel uit te halen is, namelijk de tante Agaath regeling? Wat nou als er minder dan 2269 euro wordt geleend?

Is de info van deze link nog actueel? Kon op de site van de belastingdienst niet echt wat vinden!

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/tanteagaathlening.html

 

Ook bij priveleningen is het probleem voor de "andere partij" dat ik geen zekerheden te bieden heb. De enige zekerheid die ze hebben is dat ze me al kennen. Ook een valse zekerheid ;D

 

Zijn de volgende constructies legaal?

  • Iemand leent mij 1500 en krijgt over 1 jaar 1750 (of een mooie laptop) terug
  • Ik schrijf een factuur uit voor 1100 en over een jaar een creditfactuur (niet verstandig ivm omzetstijging / daling?)

Ik denk dat ik, als ik een beetje mijn best doe, 10.000 bij elkaar zou moeten kunnen sprokkelen. Moet goed in m'n begroting gaan kijken of, hoe en waar de besparingen liggen, wanneer ik de grootste gaten heb en wat er gebeurt als blijkt dat mijn plannen niet zo goed blijken te zijn als dat ik denk dat ze zijn...

 

Alvast bedankt!

 

Geld dat je van particulieren leent is vrij van btw en vpb. Het gaat helemaal buiten je verlies en winstrekening om. Je moet er wél rente over betalen. Als je het geld teruggeeft is dat ook vrij van belasting en zo. Over de uitbetaalde rent moet de ontvanger inkomstenbelasting betalen.

 

Regelingen en zo, moet je vergeten. Die zijn nauwelijks belangrijk. Je kan de opvolger van de Agaath regeling bekijken (risicokapitaal regeling geloof ik), maar dat is ingewikkeld en zet nauwelijks zoden aan de dijk.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Geld dat je van particulieren leent is vrij van btw en vpb. Het gaat helemaal buiten je verlies en winstrekening om. Je moet er wél rente over betalen. Als je het geld teruggeeft is dat ook vrij van belasting en zo. Over de uitbetaalde rent moet de ontvanger inkomstenbelasting betalen.

 

Regelingen en zo, moet je vergeten. Die zijn nauwelijks belangrijk. Je kan de opvolger van de Agaath regeling bekijken (risicokapitaal regeling geloof ik), maar dat is ingewikkeld en zet nauwelijks zoden aan de dijk.

 

 

Dit is voor mij even belangrijk.

 

Voor een hele kleine zelfstandige voor wie ik de aangifte moet regelen, heeft een vorige boekhouder een lening die door een kennis verstrekt was, om door een ziekte periode heen te komen, mee opgeteld bij de omzet en in de balans opgenomen. Het gevolg is dat de *ondernemening* opeens winstgevend is geworden met alle fiscale gevolgen van dien.

 

Als ik het goed begrijp hoort dit bedrag incl de aflossingen geheel buiten de boekhouding (jaarrekening/balans) te blijven en dient uitsluitend de ontvanger over evt betaalde rente inkomsten belasting te betalen.

 

In hoeverre kan een belasting dienst in zo'n geval vragen gaan stellen, de lening opzich was voldoende om rond te komen.

 

bvd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.