In 2014 kocht ik het aangrenzende (bedrijfs)pand om in de toekomst te kunnen uitbreiden. Het betreffende pand was door de verkopende partij meer dan 2 jaar in gebruik waardoor er geen sprake meer is van verplichte belaste levering (bron).
Helaas heeft de notaris die de akte van levering heeft opgesteld er een regelrechte bende van gemaakt. Uiteraard heb ik de akte vooraf ter inzage gekregen, maar omdat ik deze pas op het laatste moment had doorgelezen heb ik de door mij aangetroffen fouten pas gemeld op het moment dat de akte moest passeren. De akte is daarom ter plaatse aangepast, daarna heb ik hem niet meer gecontroleerd en ik kwam er dus ook pas later achter dat het nog steeds niet klopte. Zo stond er in de akte op de ene plaats dat de vermelde verkoopprijs inklusief BTW was terwijl elders stond dat het bedrag exclusief BTW was.
In de discussie die daarna ontstond met de notaris bleek dat, volgens de notaris, ten onrechte BTW is berekend over de aankoop van het pand. Volgens de notaris had er per definitie geen BTW berekend mogen worden. De notaris wil daarom de hele BTW transactie terugdraaien. De verkoper moet dan de BTW terugkrijgen van de belastingdienst, aan mij overmaken en ik moet hem dan weer aan de belastingdienst terugbetalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen zin in die rompslomp, temeer omdat de verkoper mijn dan de BTW moet terugbetalen en ik daar voor mij alleen een (betalings)risico in zie. Bovendien lees ik op de site van de belastingdienst dat ik de keuze heb voor belaste levering (indien aan het 90% criterium wordt voldaan, wat zo is). De notaris is van mening dat deze belaste levering uitsluitend plaats mag vinden als de BTW wordt verlegd, wat dus niet is gebeurd.
Mijn vraag is of dit laatste correct is. Ik lees wel dat het gebruikelijk is dat de BTW verlegd wordt, maar ik kan niet terugvinden dat het verplicht is. De notaris beweert dat de wet het zo voorschrijft maar heeft dit tot op heden nog niet onderbouwd. En aangezien ze er tot op heden zo'n knoeiboel van hebben gemaakt heb ik niet bijster veel vertrouwen in de kennis en kunde van de beste man.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HenkHenk
HenkHenk
In 2014 kocht ik het aangrenzende (bedrijfs)pand om in de toekomst te kunnen uitbreiden. Het betreffende pand was door de verkopende partij meer dan 2 jaar in gebruik waardoor er geen sprake meer is van verplichte belaste levering (bron).
Helaas heeft de notaris die de akte van levering heeft opgesteld er een regelrechte bende van gemaakt. Uiteraard heb ik de akte vooraf ter inzage gekregen, maar omdat ik deze pas op het laatste moment had doorgelezen heb ik de door mij aangetroffen fouten pas gemeld op het moment dat de akte moest passeren. De akte is daarom ter plaatse aangepast, daarna heb ik hem niet meer gecontroleerd en ik kwam er dus ook pas later achter dat het nog steeds niet klopte. Zo stond er in de akte op de ene plaats dat de vermelde verkoopprijs inklusief BTW was terwijl elders stond dat het bedrag exclusief BTW was.
In de discussie die daarna ontstond met de notaris bleek dat, volgens de notaris, ten onrechte BTW is berekend over de aankoop van het pand. Volgens de notaris had er per definitie geen BTW berekend mogen worden. De notaris wil daarom de hele BTW transactie terugdraaien. De verkoper moet dan de BTW terugkrijgen van de belastingdienst, aan mij overmaken en ik moet hem dan weer aan de belastingdienst terugbetalen.
Ik heb eerlijk gezegd geen zin in die rompslomp, temeer omdat de verkoper mijn dan de BTW moet terugbetalen en ik daar voor mij alleen een (betalings)risico in zie. Bovendien lees ik op de site van de belastingdienst dat ik de keuze heb voor belaste levering (indien aan het 90% criterium wordt voldaan, wat zo is). De notaris is van mening dat deze belaste levering uitsluitend plaats mag vinden als de BTW wordt verlegd, wat dus niet is gebeurd.
Mijn vraag is of dit laatste correct is. Ik lees wel dat het gebruikelijk is dat de BTW verlegd wordt, maar ik kan niet terugvinden dat het verplicht is. De notaris beweert dat de wet het zo voorschrijft maar heeft dit tot op heden nog niet onderbouwd. En aangezien ze er tot op heden zo'n knoeiboel van hebben gemaakt heb ik niet bijster veel vertrouwen in de kennis en kunde van de beste man.
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48279-btw-aankoop-zakelijk-onroerend-goed/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag