• 0

consignatievoorraad in China. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Beste,

 

Ik ben van plan om bij een leverancier uit chine een consignatievoorraad te leggen.

De goederen worden geproduceerd in China en vervolgens aangeboden op de Europese markt en in China,

 

Goederen die ik aan een bedrijf of consument in China betaald.

Hier hoeft geen rekening gehouden te worden met BTW en kosten voor import/export of toch wel?

Als ik een deel naar Nederland laat komen en vanuit hier verkoop in Nederland komt er kosten voor de import + btw. Klopt dit?

Levering vanuit China rechtstreekst naar een klant in spanje. Nu wordt het 0% belast en heb ik alleen import kosten?

 

Kloppen mijn veronderstellingen?

 

Zijn er verder nog specifieke wetten in China waar ik rekening mee moet houden?

 

Bvd,

 

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met consignatievoorraad bij een leverancier? Onder consignatievoorraad verstaat men doorgaans voorraad die al bij de afnemer ligt maar nog eigendom is van de leverancier.

 

Wat bedoel je verder met "Goederen die ik aan een bedrijf of consument in China betaald"?

As je binnen China goederen koopt/verkoopt is er geen sprake van import/export maar zal je wel aan de Chinese belastingregels moeten voldoen.

 

Levering naar Spanje is niet met 0% belast (0% wat? BTW?). Je betaalt in Spanje (tenzij je afspreekt dat de klant invoert) invoerrechten en BTW en je zal je waarschijnlijk in Spanje voor de BTW moeten registreren en aangifte doen of indien mogelijk een fiscaal vertegenwoordiger inschakelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels,

 

Goederen die ik aan een bedrijf of consument in China betaald.

Hier hoeft geen rekening gehouden te worden met BTW en kosten voor import/export of toch wel?

Voor handel binnen China hoef je geen rekening te houden met BTW en import/export kosten, dus wanneer je een factuur ontvangt uit China hoeft daar geen BTW over te worden betaald. (Je betaald er wel BTW over in China daar zij met een systeem werken waar maar een gedeelte van de BTW wordt teruggegeven aan de verkopende partij, 17%VAT en in veel gevallen tussen de 5%-9% teruggave)

 

Als ik een deel naar Nederland laat komen en vanuit hier verkoop in Nederland komt er kosten voor de import + btw. Klopt dit?

Klopt

 

Levering vanuit China rechtstreekst naar een klant in spanje. Nu wordt het 0% belast en heb ik alleen import kosten?

Klopt, import kosten in Spanje.

 

Om je op weg te helpen heb ik je bovenstaand een zeer kort/basic antwoord gegeven. Let erop dat wanneer je consignatievoorraad aanhoudt dat dit inderdaad zoals mijn voorganger al aangaf dit gebruikelijk in bezit is van de leverancier en bij de afnemer (jij) ligt. Wanneer het je eigen voorraad is wat je in China houdt komen er meer facetten om de hoek kijken ivm voorraadbeheer/belasting.

 

Groet,

Laurens

 

 

 

[Mod edit: voor de leesbaarheid citaten tussen [ quote ] citaat [ /quote ] tags geplaatst en slotreactie onder ]

 

Link naar reactie
  • 0

 

Levering vanuit China rechtstreekst naar een klant in spanje. Nu wordt het 0% belast en heb ik alleen import kosten?

Klopt, import kosten in Spanje.

 

Dan nog maar eens de vraag wat je verstaat onder "0%" en "importkosten". Als je in Spanje invoert betaal je invoerrechten en BTW op de invoer, naar het Spaanse tarief. Dan zul je of in Spanje een BTW-nummer moeten hebben of (indien mogelijk) een fiscaal vertegenwoordiger moeten hebben (tenzij de klant met de spullen langs de douane gaat....). Wat voor leveringsconditie gebruik je?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.