• In 2014 wordt 500 euro verlies gemaakt. Dus ondernemingsvermogen gedaald naar 1500.
• Mijn partner wil met de VOF stoppen. Ik wil de zaak voort zetten.
• We besluiten de VOF te beeindigen per 31 december 2014. Ik maak een doorstart per 1 januari 2015. Inmiddels allemaal netjes geregeld bij KvK en Belastingdienst.
• We spreken af dat mijn voormalig partner 40% van het ondernemingsvermogen krijgt en ik dus 60%. Die 40% is dus 600 euro. (Ook allemaal netjes vastgelegd). Op 31 december 2041 maak ik hem die 600 euro over.
• Het ondernemingsvermogen op einddatum VOF is 900 euro en 100% mijn vermogen wat ik inbreng in de nieuwe eenmanszaak.
Mijn vraag is wat ik in mijn fiscale aangifte over 2014 moet vermelden als specificatie kapitaal-en winstaandeel
Kapitaalaandeel volgens samenwerkingsverband einde boekjaar 900 (*)
Kapitaalaandeel begin boekjaar 1000 (*)
Het zou betekenen een verlies van 100 euro. Dat zou in mijn redenatie kunnen kloppen omdat ik 150 euro ‘teveel’ heb gekregen bij de verdeling van het ondernemingsvermogen eind 2015. Dus ook al hebben we elk in de VOF 250 euro verlies gemaakt, heb ik maar 100 euro verlies gemaakt (en mijn voormalig partner dus 400 verlies?)
Klopt mijn bovenstaande redenatie? En kloppen de cijfers (*) die ik voorstel in te vullen bij mijn belastingaangifte
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mkruizinga
mkruizinga
Graag een advies hoe een en ander in mijn situatie in de belastingaangifte moet worden opgenomen.
De situatie is de volgende (voor gemak afgeronde, fictieve cijfers):
• Begin 2014 een VOF met 2 personen.
• Ondernemingsvermogen 2000 euro. Elk 50% eigenaar.
• In 2014 wordt 500 euro verlies gemaakt. Dus ondernemingsvermogen gedaald naar 1500.
• Mijn partner wil met de VOF stoppen. Ik wil de zaak voort zetten.
• We besluiten de VOF te beeindigen per 31 december 2014. Ik maak een doorstart per 1 januari 2015. Inmiddels allemaal netjes geregeld bij KvK en Belastingdienst.
• We spreken af dat mijn voormalig partner 40% van het ondernemingsvermogen krijgt en ik dus 60%. Die 40% is dus 600 euro. (Ook allemaal netjes vastgelegd). Op 31 december 2041 maak ik hem die 600 euro over.
• Het ondernemingsvermogen op einddatum VOF is 900 euro en 100% mijn vermogen wat ik inbreng in de nieuwe eenmanszaak.
Mijn vraag is wat ik in mijn fiscale aangifte over 2014 moet vermelden als specificatie kapitaal-en winstaandeel
Kapitaalaandeel volgens samenwerkingsverband einde boekjaar 900 (*)
Kapitaalaandeel begin boekjaar 1000 (*)
Het zou betekenen een verlies van 100 euro. Dat zou in mijn redenatie kunnen kloppen omdat ik 150 euro ‘teveel’ heb gekregen bij de verdeling van het ondernemingsvermogen eind 2015. Dus ook al hebben we elk in de VOF 250 euro verlies gemaakt, heb ik maar 100 euro verlies gemaakt (en mijn voormalig partner dus 400 verlies?)
Klopt mijn bovenstaande redenatie? En kloppen de cijfers (*) die ik voorstel in te vullen bij mijn belastingaangifte
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48728-fiscaal-verwerken-stoppen-vof-en-voortzetting-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag