• 0

Beginnersvraag: starter met negatief eigen vermogen op balans (activa/passiva?)

Hallo!

 

Ik ben dit jaar een eenmanszaak gestart.

Nu is het weer bijna belastingtijd dus ik stoei met de balans en v&W rekening.

Ik heb concept-balans 2014 bijgesloten.

 

Het gaat mij om het eigen vermogen.

Ik heb dit jaar een geldbedrag kunnen lenen om mijn bedrijf op te starten.

Om de balans weer "in balans" te krijgen kom ik uit op een negatief eigen vermogen.

De vraag is:

a) is dat normaal...voor een bedrijf dat nog maar net een half jaar in de lucht is?

(Klopt het cliché...het eerste jaar draai je verlies, het tweede jaar quitte en het derde jaar winst?)

 

b) moet ik dat negatieve eigen vermogen nu onder de activa plaatsen om de balans sluitend te krijgen? Of negatief bedrag onder de passiva kant???

 

c) Kan dat boekhoudkundig eigenlijk wel...een negatief eigen vermogen???

 

 

Waarschijnlijk gesneden koek voor de kenners..voor mij toch nét even een dingetje!!

 

Groetjes!

 

balans_2014.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ward!

 

Ik begrijp je niet helemaal.

Ik heb inderdaad wat facturen van mijn privérekening betaald (reden: geen banksaldo of geen creditcard van "de zaak"). Ik heb dus privé een tegoed op "de zaak".

 

Als ik je goed begrijp dan is dit dus een gedeelte van het eigen vermogen???

Want hoe krijg ik die balans nou sluitend??

Link naar reactie
  • 0

Ja, bij betalingen uit privé verandert het eigen vermogen.

 

Bij een eenmanszaak is er geen afgescheiden vermogen. Je kunt geen vordering op jezelf hebben. Je kunt het sluitend maken door het eigen vermogen te corrigeren voor privé-stortingen (en eventuele privé-opnamen):

 

Eigen vermogen eindbalans = beginbalans + privé-stortingen - privé-opnamen + winst

 

Je kunt dat eventueel als volgt beredeneren. Als je 100 contant betaalt uit privémiddelen, stort je eigenlijk (denkbeeldig) 100 in de bedrijfskas: kas (activa) en eigen vermogen (passiva) nemen op dat moment beide met 100 toe. Vervolgens leidt de betaling -100 uit de kas hetzij tot een toename van +100 van andere activa (bijvoorbeeld voorraden), hetzij tot een toename van +100 in kosten. Kosten verlagen uiteindelijk de winst en daarmee per saldo het eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ward, ik heb hierop een vervolgvraag.

Ik heb voor mijn onderneming enkel kosten voor de onderneming vanuit privé betaald, zeg even € 100. Ik heb in dat jaar geen omzet gehad. Tussentijds zou dit betekenen dat mijn resultaat van het lopende boekjaar debet -100 is en het eigen vermogen credit -100 als ik mij niet vergis.

Als er dat jaar verder niets gebeurd is, vraag ik mij af hoe ik dit in de eindbalans moet verwerken. Ik heb dan immers € 100 verlies gedraaid, dus een eigen vermogen van -100 lijkt mij dan logisch. Maar hier staat verder geen activa tegenover. Hoe dient dit verlies te worden verwerkt?

 

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.