• 0

Haken en ogen aan een fictief dienstverband

Wat zijn de haken en ogen aan een fictief dienstverband ?

 

ik heb nu mensen in dinest op freelance basis, maar over het alegmeen schrikt dat nieuwe mensen redelijk af.

 

ik ben dus verder gaan kijken en zie dat enkele andere bedrijven die ook thuiswerkers in dinest hebben (in een andere markt) gebruikmaken van een fictief dienstverband.

 

ik weet dat je dan allerlei belastingen en premies aan het uvw moet afdragen maar dat kan ik indekken door het verdiende loon bruto te maken, nu ontvangen ze dit netto als zijnde freelancer, maar daar gaat ook 34% belasting vanaf dus dat zal niet veel verschillen, plus dat een meerderheid voor iets minder verdien maar wel in het ziekenfonds is.

 

ook een meteen een tweede vraag, kan iemand in het ziekenfonds blijven met een fictief dinestverband ?

 

alvast bedankt voor het antwoord

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De enige reden dat een fictief dienstverband lastig is, is omdat de belastingdienst en het UWV alle bedragen kan zien als loon. Je kan dit ook voorkomen door een verklaring te vragen van diegene die je inhuurt. Deze verklaring zowel verstrekt door de belastingdienst als ook het UWV vrijwaren je van de kans dat een samenwerking wordt gezien als een fictief dienstverband. Een andere optie zou kunnen zijn de personen in te huren via een uitzendbureau.

 

Succes.

Leo

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik reageer even op dit bericht. De verklaring die Leo bedoeld is een VAR (verklaring arbeidsrelatie). De pleit niet alles direct vrij, want wanneer er een dienstverband (artikel 3 ZW, WW en WAO) ontstaat dan gaat dat voor en ben je werkgever geworden. Een dienstverband ontstaat van rechtswege indien voldaan is aan 3 voorwaarden (artikel 7:610 BW):

- loon

- arbeid

- gezag

 

Als die zaken tijdens de werkzaamheden aanwezig zijn dan ontstaat er een werkgever - werknemer situatie, VAR of geen VAR.

 

Ghostrider

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.