• 0

Samenwerken familie?

Ik zit momenteel nogal in dubio over het aangaan van een zakelijk samenwerkingsverband met mijn vader, misschien dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

 

Het afgelopen jaar ben ik fulltime aan het werk geweest bij een commercieel bedrijf en heb daarnaast mijn studie HBO MER bijna afgerond. De behoefte om een eigen onderneming te beginnen is enorm gegroeid de laatste tijd en nu krijg ik een aanbod om te gaan samenwerken met mijn vader. Hij heeft 5 jaar geleden een vastgoedbedrijf opgezet en heeft deze inmiddels goed aan de praat. Ik zou onder de naam van zijn BV, maar in een samenwerkingsverband, een bepaald deel van de markt in Nederland kunnen gaan bewerken. Wanneer ik eenmaal een klantenkring heb opgebouwd en wegwijs ben in die handel is het de bedoeling dat ik een eigen BV opricht en dat we vervolgens als 2 aparte BV's onder dezelfde naam doorgaan.

 

Het wordt mij op het moment eerder af- dan aangeraden om zoiets met een familielid op te zetten, dus dat is iets om over na te denken. Wat zijn jullie ideeën over samenwerken met familie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een goede relatie hebt met je vader en je kunt veel van 'm leren, waarom zou je het dan niet doen?

 

Wel lijkt het mij verstandig om nu al zakelijke afspraken te maken over een eventuele samenwerking. Nu ben je er nog niet emotioneel bij betrokken, straks is dat anders.

Denk aan punten als zeggenschap, winstverdeling, salaris, etc.

 

Veel problemen ontstaan vaak op het moment dat je de zaak wilt overnemen. Houd pa een stem in de zaak of juist niet (hij wil vaak wel een vinger in de pap en jij niet). Maak hierover dus ook nu alvast afspraken!

 

Ik zou je nog wel laten adviseren over de samenwerkingsvorm(en) die je kiest. Ik vind het niet logisch dat je in de toekomst met 2 aparte BV's onder dezelfde naam doorgaat.

 

Succes met je overweging!

Link naar reactie
  • 0

Buiten de overwegingen of je met je vader kan samenwerken en afspraken op papier te zetten (altijd goed om rekening te houden dat iemand ook kan komen te overlijden waarna je te maken krijgt met erfgenamen) heb ik het volgende advies. Beter zou het zijn om ieder een eigen holding te hebben die een belang hebben in de huidige werkmaatschappij. de winst komt dan in je eigen BV terecht en naar buiten toe komt je correct over. Succes er mee.

Groet,

Leo

Link naar reactie
  • 0

De genoemde structuur is maar één van de mogelijkheden om een onderneming over te dragen.

 

Er zijn verschillende manieren. Dit is o.a. afhankelijk van de wijze waarop de onderneming wordt verkocht:

- Ineens: Dollie koopt met een koopholding de werkmaatschappij

- Geleidelijke overname door bijv.:

a) Oprichting koopholding waarin zowel Dollie als vader (evt. vanuit zijn BV) eigenaar van zijn

b) Verkrijging via cumulatief preferente aandelen (cumprefs)

c) Koopholding met cumprefs

d) Koopholding met winstdelende lening

e) Overname dmv letteraandelen

f) De BV van pa gaat een VOF aan met Dollie

Kortom; genoeg mogelijkheden. Een goede fiscalist kan je hierbij verder helpen.

 

Je kunt denk ik beter starten in loondienst bij je vader om te bekijken of het wederzijds bevalt!

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarde is inderdaad het maken van goede afspraken, met name gericht op de toekomst, om later geen misstanden te krijgen. De precieze vorm waarin dit gegoten moet worden, moet nog onderzocht worden, een aantal van de genoemde opties zijn zeker mogelijk.

 

Op zich is in loondienst treden natuurlijk veilig en een makkelijke optie, maar je begint in dat geval niet op basis van gelijkwaardigheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.