• 0

Iemand hier kennis van of ervaring met modelbescherming voor Afrikaanse markt?

Hallo allen,

 

Ik ben bezig om een zelf ontwikkeld product te lanceren op de Afrikaanse markt; heb inmiddels een aantal prototypes gemaakt en wil deze modellen graag beschermen vóór ik aan tafel ga met potentiële afnemers of partners.

 

Via de site van de WIPO kun je modelbescherming voor Europa bijna met één muisklik regelen via het Haagse Systeem, maar de landen waar ik bescherming wil, vooral Oost-Afrika, vallen daar niet onder.

 

Ik kan wel op eigen houtje van alles gaan opzoeken en regelen, maar ik zou veel liever eens in contact komen met iemand die hier ervaring mee heeft, om e.e.a. eens mee te bespreken.

 

Momenteel loop ik hier een beetje op vast en kan eigenlijk niet verder voor dit geregeld is, dus ben je iemand of ken je iemand, laat het me weten via een reactie of een PM!

 

Met vriendelijke groet,

 

Falco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien rare opmerking, maar wie gaat die modelbescherming daar handhaven? Oost-Afrika heeft denk ik net andere gebruiken dan hier. Wie weet kun je daar alleen modelbescherming krijgen als je de lokale autoriteiten omkoopt?

 

Er wordt altijd gejat. Overal ter wereld en zeker daar. Concentreer je op het goed op de markt krijgen van je product. En niet op de negatieve kanten. Als de modelbescherming het enige is dat je kunt "leveragen" dan moet je je wellicht afvragen of je er wel mee door moet zetten.

 

Ik zou zeggen: wie niet waagt, wie niet wint. Doe de korte route: leg je model ergens vast. Beschrijf dat goed. Benoem dat in je NDA met de afnemers / partners.

 

Ik zou zelf veel meer tijd stoppen in het vinden van betrouwbare partners dan in modelbescherming. Is het iets dat lokaal geproduceerd wordt? Of enkel lokaal verkocht wordt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Om een eerste indruk te krijgen kun je kijken op de website van Aripo (African Regional Intellectual Property Organization) http://www.aripo.org. Hier zijn 19 Landen in Afrika bij aangesloten, waaronder Somalië, Tanzania, Rwanda, Malawi, Uganda, Zambia en Zimbabwe. Aripo werkt nauw samen met 12 andere Afrikaanse landen, waarvan ook een aantal uit Oost-Afrika.

 

Via www.bmm.eu kun je een modellenadviseur vinden die je kan helpen met de modelregistratie via Aripo.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat je vooral kijkt naar landen in Oost-Afrika. Daar zitten landen bij die al redelijk ontwikkeld zijn en landen die nog een flinke slag moet moeten maken.

 

Ik heb voor het gemak Kenia gepakt die op dit moment veel potentie heeft. Om een idee te geven kun je naar de website van de RVO (rijksdienst van ondernemend Nederland) zie onderstaande weblink.

 

http://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/kenia/wetgeving/intellectuele-eigendom

 

Sandra Wood

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Misschien rare opmerking, maar wie gaat die modelbescherming daar handhaven? Oost-Afrika heeft denk ik net andere gebruiken dan hier. Wie weet kun je daar alleen modelbescherming krijgen als je de lokale autoriteiten omkoopt?

 

Er wordt altijd gejat. Overal ter wereld en zeker daar. Concentreer je op het goed op de markt krijgen van je product. En niet op de negatieve kanten. Als de modelbescherming het enige is dat je kunt "leveragen" dan moet je je wellicht afvragen of je er wel mee door moet zetten.

 

Ik zou zeggen: wie niet waagt, wie niet wint. Doe de korte route: leg je model ergens vast. Beschrijf dat goed. Benoem dat in je NDA met de afnemers / partners.

 

Ik zou zelf veel meer tijd stoppen in het vinden van betrouwbare partners dan in modelbescherming. Is het iets dat lokaal geproduceerd wordt? Of enkel lokaal verkocht wordt?

Goedemiddag Yannick, zeker geen rare opmerking, ik heb meer dan een jaar in Kenia gewoond en weet precies hoe het daar werkt; tuurlijk wordt het een uitdaging om die bescherming te handhaven, en zal ik wel weer ergens een paar biljetten van KSH 1000 moeten laten slingeren om het geregeld te krijgen, maar ik wil gewoon iig IETS op papier hebben staan... Misschien is die constructie die je noemt nog zo gek niet trouwens en ga ik gewoon die kant op met een NDA. Productie is in eerste instantie China, maar uiteindelijk ook lokaal...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.