• 0

BTW nummer

Ik ben voornemens een eigen onderneming op te starten in fotografie.

Het fotograferen doe ik naast mijn baan 28 uur en naast mijn afstudeerscriptie voor een hbo studie.

Ik voldoe dus niet aan de criteria om in te schrijven bij de KVK en denk maximaal 3 uur per week met fotografie bezig te zijn. Maar dat maakt dat ik mij wel moet gaan inschrijven voor de BTW.

 

Nu lees ik dat als je minder dan ongeveer 1300 euro btw afdraagt per jaar je als kleine onderneming vrijgesteld wordt van deze BTW afdracht.

 

Weet iemand of er gevolgen zijn voor je zorgtoeslag en huurtoeslag en andere inhoudingen als je BTW plichtige wordt? Lees; ik denk maximaal 500 euro te gaan verdienen per jaar.

 

Ik ben benieuwd hoe andere kleine ondernemers het hebben aangepakt en hun ervaringen in het eerste jaar met betrekking tot inhoudingen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zorg- en huurtoeslag zijn afhankelijk van je verzamelinkomen. BTW heeft daar niet direct iets mee te maken, maar de KOR is wel van invloed op je resultaat als ondernemer en daarmee op je verzamelinkomen. Met 500 euro per jaar en 3 uur per week zal het inkomen waarschijnlijk onder overige inkomsten in Box 1 vallen. Je kunt op toeslagen.nl kijken wat de precieze criteria zijn voor de verschillende toeslagen.

Link naar reactie
  • 0

Tel dus gewoon wat op bij je inkomen :)

 

Met wat je noemt in je post, ben je mijns inziens juist wel ondernemer. Geen grote. Maar je doet niet incidenteel een opdracht.

 

Je hebt weliswaar geen recht op bepaalde aftrekposten (omdat je te weinig uur aan je onderneming besteedt), maar je bent wel een onderneming die verplicht is ingeschreven te zijn bij de kvk.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.