Voor deze vragen wil ik graag een nieuw topic aanmaken.
Ik zit nog met een aantal punten;
1. In 2014 had in een eenmanszaak en een maatschap.
Voor mijn eenmanszaak was de winst € 54000 en de maatschap € 12450. Mijn totale fiscale winst is € 54000 + € 12450 + niet aftrekbare kosten € 58.
Totale fiscale winst is € 66508.
De FOR die ik moet activeren is 10.9% van € 66508 is € 7249
Nu de vraag, waar moet ik die activeren. Mag dat alleen op mijn balans van de eenmanszaak?
De Maatschap gaat namelijk staken in 2014.
De totale FOR stand is tot nu toe 0.
Het EV van mijn eenmanszaak is € 4521.
Mijn vermogen op de balans van de maatschap is 1545. Alleen gaat deze staken in 2014.
Wanneer ik dus een FOR activeer in 2014 komt deze ook weer direct vrij en kan ik gebruik maken van de stakingsaftrek. Mag dit?
Samengevat; Totale EV = 4521 + 1545 = 6066. Hoe kan ik dit het beste in mijn boekhouding verwerken.
2. Sinds de start van mijn eenmanszaak heb ik nooit een banksaldo op de balans gezet. Ik gebruik mijn privérekening en neem alle zakelijke betalingen direct op als onttrekking en opname.
Nu heb ik het idee om het saldo van mijn privérekening op 31-12-2014 te activeren op mijn balans.
Dit bedrag is € 7542. Hierdoor wordt mijn EV voor de eenmanszaak met 7542 verhoogd waardoor ik de gehele FOR kan gebruiken.
Nu de vraag, mag dit?
3. Ik lees namelijk dat wanneer je begint met je onderneming je moet kiezen wanneer je iets zakelijk op privé etiketteert. Dit zelfde geldt bij de aanschaf van goederen, huurrecht etc.
Geldt dit ook voor een bankrekening?
4. Ditzelfde geldt voor mijn vraag over de zakelijke auto. Tot nu toe betaal ik altijd de bijtelling voor de IB en btw. Nu wil ik in 2015 een sluitende kmregistratie gaan bijhouden, niet zakelijk rijden en geen bijtelling betalen voor zowel de IB als de btw. Mag dit zomaar?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
waalGG
waalGG
Voor deze vragen wil ik graag een nieuw topic aanmaken.
Ik zit nog met een aantal punten;
1. In 2014 had in een eenmanszaak en een maatschap.
Voor mijn eenmanszaak was de winst € 54000 en de maatschap € 12450. Mijn totale fiscale winst is € 54000 + € 12450 + niet aftrekbare kosten € 58.
Totale fiscale winst is € 66508.
De FOR die ik moet activeren is 10.9% van € 66508 is € 7249
Nu de vraag, waar moet ik die activeren. Mag dat alleen op mijn balans van de eenmanszaak?
De Maatschap gaat namelijk staken in 2014.
De totale FOR stand is tot nu toe 0.
Het EV van mijn eenmanszaak is € 4521.
Mijn vermogen op de balans van de maatschap is 1545. Alleen gaat deze staken in 2014.
Wanneer ik dus een FOR activeer in 2014 komt deze ook weer direct vrij en kan ik gebruik maken van de stakingsaftrek. Mag dit?
Samengevat; Totale EV = 4521 + 1545 = 6066. Hoe kan ik dit het beste in mijn boekhouding verwerken.
2. Sinds de start van mijn eenmanszaak heb ik nooit een banksaldo op de balans gezet. Ik gebruik mijn privérekening en neem alle zakelijke betalingen direct op als onttrekking en opname.
Nu heb ik het idee om het saldo van mijn privérekening op 31-12-2014 te activeren op mijn balans.
Dit bedrag is € 7542. Hierdoor wordt mijn EV voor de eenmanszaak met 7542 verhoogd waardoor ik de gehele FOR kan gebruiken.
Nu de vraag, mag dit?
3. Ik lees namelijk dat wanneer je begint met je onderneming je moet kiezen wanneer je iets zakelijk op privé etiketteert. Dit zelfde geldt bij de aanschaf van goederen, huurrecht etc.
Geldt dit ook voor een bankrekening?
4. Ditzelfde geldt voor mijn vraag over de zakelijke auto. Tot nu toe betaal ik altijd de bijtelling voor de IB en btw. Nu wil ik in 2015 een sluitende kmregistratie gaan bijhouden, niet zakelijk rijden en geen bijtelling betalen voor zowel de IB als de btw. Mag dit zomaar?
Weer heel wat vragen.
Ik hoor het wel.
Fijne avond!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48957-wat-fiscale-vragen-voor-mijn-eenmanszaak-en-vof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag